Home Forums Bewegen beginwaardes bij intensief sporten

  • Marcel

beginwaardes bij intensief sporten

Ik doe aan spinning: 2 tot 3x per week een uurtje, vrij intensief.
Als ik begin moet ik minimaal een glucosewaarde hebben van 17 mmol om dit vol te kunnen houden.
Vaak moet ik flink wat ranja (puur!) drinken om die waarde te krijgen.
Welke ervaringen zijn er met redelijk intensief sporten?

    • Sang

    Hey Marcel,

    Je suiker zo hoog brengen om vervolgens het naar beneden te sporten is een optie, maar ik kan me niet voorstellen dat je je van die sterke stijging en daling goed gaat voelen. Er zijn meerdere wegen naar Rome.

    Allereerst: heb je een pomp of spuit je met pennen? Of gebruik je tabletten? Heb je daarbij ook een FreeStyle Libre?

    Wanneer ik ga sporten zorg ik dat ik vrijwel geen actieve insuline in mijn lichaam heb van een maaltijd bolus. Enkel mijn basaal, want ik heb een pomp. Als ik intensief ga sporten zet ik ongeveer een een half uur voor het sporten mijn basaal 20% lager. Als ik twee uur ga sporten, zorg ik dat mijn normale basaal een half uur voor het einde weer op het normale niveau gaat. Bij mij voorkomt dit een te sterke daling tijdens het sporten, en een stijging na het sporten.

    Vlak voor het sporten vind ik het niet erg om een bloedsuiker te hebben van 10. Dat zorgt er voor dat wanneer er toch een daling begint, je een beetje reactie tijd hebt voordat je een hypo krijgt. 17 vind ik wel heel erg veel. Idealiter blijf je suiker tijdens het sporten stabiel, niet een soort van pieken en dalen.

    Ik gebruik ook de Freestyle Libre. Dit zorgt er voor dat ik makkelijk kan meten met mijn telefoon. Ik doe dit tijdens het sporten dan ook vaak, om de 15 of 20 minuten. Wanneer ik de lijn omlaag zie gaan rondom 8, neem ik alvast een slok cola. Dan kun je de curve subtiel buigen naar horizontaal. Wanneer ik stijg geef ik een bolus van 0,5 of 1 eenheid. Blijf ik na een half uur nog steeds stijgen, omdat de training lichteruitvalt bijvoorbeeld, dan kan ik mijn basaal ook weer op 100% zetten. Blijven meten is hierbij cruciaal, maar geef je insuline en de suikers wel minimaal 20 minuten de tijd om in te werken.

    Het heeft mij veel tijd gekost om er achter te komen hoe ik mijn suikers zo stabiel mogelijk kan houden tijdens het sporten. En nog steeds lukt het niet altijd natuurlijk. Hoe beter je je lichaam kent, des te beter je in de nabije toekomst kan kijken. Als ik op 10 zit, terwijl mijn suiker licht daalt en ik doe bepaalde oefeningen, dan weet ik dat ik niets hoef te doen. Over een half uur is het waarschijnlijk 8. Eigenlijk vind ik die 10 te hoog, maar als ik dan zou corrigeren met insuline, zou ik vrijwel zeker in een hypo uitkomen.

    Ook merk ik dat de maaltijd voorafgaand aan het sporten veel invloed heeft op mijn suikers tijdens het sporten. Hoe langzamer de koolhydraten en hoe meer vezels ik eet, des te stabieler mijn suiker is tijdens het sporten.

    Bovenstaande waardes werken voor mij, elk lichaam is anders en daarom kun je ze niet direct overnemen. Experimenteer en begin voorzichtig. Kijk bijvoorbeeld eerst of het je lukt om 20 minuten te spinnen. Waarbij je begint met een goede glucose waarde, geen sterke daling of stijging krijgt, en ook na het sporten stabiel de dag kan voortzetten. Als dat lukt kun je opbouwen naar langere spinning-sessies.

    Hopelijk heb je iets aan de info! Groeten Sander

    • Abisko

    Je suikers zo hoog brengen voor het sporten is geen goede oplossing. Je compenseert het teveel aan insuline met een extra suikers en hoopt dat je lichaam het lang genoeg uithoudt.

    Je zou je insuline lager moeten brengen zodat je lichaam er minder heftig op reageert

    Of je eet langwerkende koolhydraten voor het sporten zodat je lichaam koolhydraten heeft tijdens het sporten. Dat heeft al nadeel dat ze na het sporten kunnen stijgen.

    • amr

    Er is al een mooie uitgebreide reactie gegeven.
    Sporten en diabetes is voor velen lastig te combineren en dat is zo jammer.
    Ik heb zelf contact opgenemen met de Bas van de Goor Foundation en een paar keer telefonisch contact gehad met iemand. Zij hebben zowel veel verstand van sporten als van diabetes en ook veel ervaring met die combinatie.
    Heel leerzaam, ze kunnen ook echt per situatie meedenken is mijn ervaring, en hebben veel meer sportkennis dan mijn ziekenhuis toendertijd. Dus dat is mijn gouden tip!

  • Het drinken van die ranja is net zoiets als in een achtbaan stappen, je bloedsuiker zal op en neer vliegen, van hyper naar hypo naar hyper.

    Zelf sport ik minimaal één uur per dag en vaak uren achter elkaar op een hele lage intensiteit en dat gaat prima, het verlaagt mijn glucose typisch van ~9/8 naar ~6/5.
    Maar ik ben zo eigenwijs geen insuline te gebruiken en zo weinig mogelijk koolhydraten.

    Vroeger at ik net als profwielrenners, want je wilt niet de man met de hamer tegenkomen. Toen had ik nog geen idee dat het halve peloton diabetes heeft.

Wil je reageren op dit bericht, dan moet je ingelogd zijn met je account.