Home Forums Bloedsuikerwaarden Cortisone injectie en de bijwerkingen

Cortisone injectie en de bijwerkingen

Gisteren een Cortisone injectie van de orthopeed gehad voor een vermeende ontsteking in mijn knie. vannacht om de twee uur er uit om te plassen. Normaal maar 1x in de nacht. Weinig nachtrust gehad. opeens veel drinken.. Ik nuchter geprikt en schrik. 21.3 nuchter terwijl die normaal 7 is. ook mijn hoofd is rood. lijken wel opvliegers. Ziekenhuis opgebeld en zij zeggen dat het er bij hoort. Zijn de bijwerkingen. Ze wisten dat ik diabetes patiënt ben maar ze waren dus wel vergeten te vertellen over de bijwerkingen die er konden ontstaan.
Die kunnen dus 1-2 weken aanhouden…….
Niet blij mee. Had juist alles zo op orde.

    • Pedro

    Zoiets heb ook ook een keer gehad met een injectie tegen een frozen sholder maar bij mij was het glucosepeil weer redelijk normaal na 1 of 2 dagen

  • Dus ff naar de orthopeed en vragen of je naar de gezondheidsraad moet voor het niet melden van de risico’s die aan een Cortisone injectie zit. Dit moet namelijk wel vooral bij DB.

  • hallo Natasja 12
    Dit heb ik enkele jaren geleden ook meegemaakt met een injectie in een knie.Echter niet zo erg als jij beschrijft. Toen ik op contrôle kwam bij de orthopeed bood hij zijn excuses aan , omdat hij vergeten was te zeggen dat de injectie invloed zou hebben op de bloedsuiker waarden. Nu heb ik veel pijn in de schouder (jaren geleden een o.p gehad) en de waarden stijgen nu al van de pijn.Heb contact gehad met de dvk. om de EH al op voorhand te verhogen,ik kan 2 mei bij de orthopeed terecht. Ik hoop dat iets meer EH spuiten effect heeft. Doordat ik Lada heb schommelen de waarden zo wie zo al erg.

  • Bijna een week geleden 2 cortisoneinjecties gekregen van huisarts. In iedere schouderkom één. De ellende met hoge bloedsuikers begon pas een dag later en bracht mij behoorlijk in verwarring. Ik zou de koppeling cortisonen en glucozewaardes nooit hebben gelegd. Pas drie dagen later, na veel bijspuiten en corrigeren en tevreden met een iets te hoge bloedsuiker moest ik bij mijn diabetesverpleegkundige Nancy Boks van het Dijklanderziekenhuis in Hoorn zijn. Waarom zou ik haar niet noemen. Ik heb haar mijn hoge bloedsuikers laten zien en we zijn gaan afpellen. Uiteindelijk, op haar vraag of er de laatste dagen iets bijzonders was gebeurd, kwamen we erachter. De cortisoneninjecties. Ik zou ze niet eens noemen omdat ik die koppeling zoals gezegd nooit heb gelegd, maar toch deed ik dat. Haar reactie was geruststellend. “Ahhhhhhh, ja natuurlijk, cortisonen. Logisch dat je hoge bloedsuikers heb.” Natuurlijk was ik onmiddellijk van mening dat mijn huisarts mij had moeten waarschuwen voor de negatieve uitwerking van coirtisonen op het glucose gehalte in mijn bloed. Ik heb hem dat ook duidelijk gemaakt. Dat leerde mij dat je, bij alles wat je voorgeschreven krijgt, moet vragen wat de invloed is op je diabetes. Want, je bent de enige, die niet soms vergeet dat je diabeet bent.

    • Rodia1

    Hallo,

    Deze injectie heb ik ook deze middag gehad voor de artrose in mijn rechter knie, deze knie is ook al behoorlijk versleten, maar omdat mijn linker knie nu echt aan vervanging toe is ben ik voor die knie aangemeld voor een volledige knie prothese.

    Gek genoeg begon later mijn rechter knie zo op te spelen, zodat ik zowat niets meer kon, heel vreemd, en voor de pijn slikte ik de maximale dosering paracetamol en ibuprofen, en zelfs dat hielp vrij weinig, daarom dit besproken en stelde zij deze injectie voor.

    Ik moet zeggen dat ikzelf al op de hoogte was van de bijwerkingen en al zeker van de te verwachten bs schommelingen.

    Nu na de avondmaaltijd merkte ik gelijk op dat koud ging transpireren, en deed gelijk een meting, oei 14.5 mm/ol.

    Of dit toeval was of gelijk door de injectie kwam weet ik niet, maar had dit nog niet eerder gehad.

    En oh ja, nadat ik thuis kwam uit het ziekenhuis voelde ik soortgelijks ook al, ook gemeten, en had toen 3.8 mm/ol

    Nou dat kan leuk worden, want ik stond juist mooi stabiel, en nu maar hopen dat de injectie doet waarvoor deze geplaatst is.

    • mies1

    Zowel de maandelijkse cyclus als bloedsuikers helemaal op de hobbel gehad door corticosteroïde injectie…
    Hopelijk gaat het inmiddels beter met je!

  • Ik heb een paar jaar geleden een tijdje cortisonenzalf moeten gebruiken op heel mijn lichaam. Eerst 2x per dag, later 1x per dag. Gedurende die tijd waren mijn suikers niet omlaag te krijgen. Ik was hiervoor wel gewaarschuwd door mijn dermatoloog. Cortisone is een hormoon en werkt op een of andere manier de insuline tegen.
    Ik was toen blij als ik onder de 10 kwam, terwijl ik normaal gesproken best mooie waardes heb. Ik hoefde – bij wijze van spreken – nog maar aan een boterham te denken, of mijn suiker vloog al omhoog. Voor mijn gewone maaltijden moest ik veel meer insuline spuiten dan normaal. Als ik al een tussendoortje at, was het noodgedwongen koolhydraatvrij.

    • Anne22

    Eergisteren heb ik een depomedrol injectie in mijn heup gekregen. Mijn bloedsuikers zijn ook niet laag te krijgen. Ik heb wel voldoende informatie gekregen vooraf. De basaalstand van mijn pomp staat nu op 200% en ik tel alle kh die ik eet. Het lijkt net of ik water spuit. Hopelijk duurt het niet te lang. Ik las dat het wel een week kon duren. Ook heb ik hele rode wangen. Dat vind ik trouwens niet zo erg. Zie ik er iig wel gezond uit😄

Wil je reageren op dit bericht, dan moet je ingelogd zijn met je account.