Home Forums Nieuw met diabetes Diabetes omkeren

Diabetes omkeren

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw in Diabetes land. Ik weet sinds twee maanden dat ik diabetes type 2 heb. Het heeft heel lang geduurd voordat duidelijk werd dat mijn klachten, hele heftige nachtelijke krampen en extreem afvallen, met diabetes werden gematcht. Bij toeval werd er bij bloedonderzoek ook voor diabetes een vinkje gezet. En jawel helaas bingo!
Ik ben gelijk heel veel gaan lezen over diabetes en kwam er al snel achter dat diabetes 2 is om te keren. Belangrijk daarbij is dat je je dieet aanpast. Koolhydraten laten staan of sterk beperken, meer eiwitten nemen en natuurlijk alle suikers weglaten ook de light en zero producten. En bewegen! Elke dag minstens een half uur . En ik moet zeggen het werkt! Ik ben van nuchter 19 mohl naar nuchter 7,2 gegaan in nog geen 2 maanden!
Wel zie ik veel overeenkomsten voorbij komen als nachtelijk zweten en trillerigheid op de dag. Je lichaam moet zich helmaal opnieuw instellen lijkt het wel. Ik zit op twee maal daags 1000 metformine. Mij werd gezegd dat dit de max is maar ik heb gelezen dat dit tot 3000 eenheden kan gaan.
Ik hoor graag wat jullie ervaring is hiermee. Ik heb veel last van trillerigheid en daas gevoel op de dag . Als ik test kom ik zelfs uit op 5 mohl wat weer te weinig is. Ik wil eigenlijk niet gaan ophogen met de medicatie. Iemand ervaring hiermee? Ik dacht zelf mogelijk heeft het zin om de metformine meer te spreiden op over de dag om hypers te voorkomen. Ben benieuwd of anderen hier ervaring mee hebben?

    • Zorua

    Ik had in de beginperiode ook last van trillerigheid en duizeligheid, bij waarden van 8 mmol/L. Dat kwam omdat het lichaam zo lang gewend was aan hoge waarden. Als het goed is trekt het wel bij na een tijdje. Men noemt het ook wel pseudohypo.
    5 mmol/L is een keurige waarde.
    Wanneer neem je de metformine? Advies is volgens mij bij 2x daags, 1 bij ontbijt en 1 bij avondeten. Dan heb je ‘m wel aardig gespreid.
    Ophogen lijkt me nog helemaal niet aan de orde. Kijk eerst maar wat koolhydraatbeperkt eten en beweging doen.

  • Inderdaad 5 is een prima waarde: het streven is te schommelen tussen de 4 en de 8,

Wil je reageren op dit bericht, dan moet je ingelogd zijn met je account.