Home Forums Lichamelijke complicaties Diabetes type2 en te hoog cholesterol

  • ArjenW

Diabetes type2 en te hoog cholesterol

Hoi ik ben Arjen (45 jaar) en heb sinds een jaar de diagnose diabetes type2.
Ik ben begonnen met 1 tablet metformine (500gr), na een paar maanden naar 2 tabletten gegaan en sinds twee weken weer naar 1 tablet. Reden om weer terug te gaan naar 1 tablet is de lage bloedwaarden door veel te sporten en gezond te eten. Vandaag voor de 3 maandelijkse controle bloed af laten nemen. Ben benieuwd wat de waardes zijn. Naast metformine gebruik is simstevastine tegen een hoog cholesterol. Uit mijn omgeving hoor is veel negatieve dingen of dit middel. Daarnaast is er de discussie over het wel of niet bestaan van slecht cholesterol. Zijn er mensen die ervaring hebben met andere middelen om een te hoog cholesterol te bestrijden ?

    • wymi

    Het is bekend dat simvastatine oa acute spierschade als bijwerking kunnen hebben. Je hebt dan ook echt enorme spierpijn. De spieren worden dan als het ware afgebroken en dan moet ook acuuut gestopt worden met dit middel. Er zijn ook nog andere chol. verlagers.
    Ongeveer 1 jaar nadat bij mij diabetes is vastgesteld, bleek bij mij ook het slechte chol. te hoog te zijn. Ben toen gestart met simvastane 40 mgr. Mijn chol is fijn gezakt. Ik slik het nu al jaren en heb echt nergens last van.

    veel succes

  • Ik hebt daar gelukkig geen last van laat ik het maar afkloppen …

    • SimonW

    Ik ben er wel mee gestopt omdat ik na een jaar geheugenklachten kreeg en ook beginnende spierklachten. Bovendien heb ik mijn twijfels over de normen die zoveel strenger zijn bij diabeten in dit kader.

  • Als ik het allemaal zo leest is het gewoon troep die medicatie tegen de verlaging van cholesterol ik doe het wel met natuurlijke producten groet Bert

  • Gelukkig heb ik geen last van bovengenoemde zaken. Wel ben slik ik naast de simvastatine het middel Q10. Als alternatief ben ik begonnen met het slikken van berberine. Weet nog niet wat het effect daarvan is omdat je dit een aantal maanden moet slikken voordat het goed meetbaar is. Wat gebruik jij als alernatief Bert ?

  • henbrak 1411 ik gebruik en eet ik vrij veel avocado’s en ook watermeloen groet Bert

    Avocado’s, 5 redenen om ze te eten

    datum 2 april 2012 | door Petra

    Avocado’s stonden vroeger bekend als boosdoeners vanwege hun calorie- en vetgehalte. Maar dit is onterecht. De waarheid is dat avocado’s juist dankzij hun goede vetten je gezondheid bevorderen. Hoe? Lees onderstaande redenen:

    1. Eiwitten

    Avocado’s bevatten alle 18 essentiële aminozuren die het lichaam nodig heeft om eiwitten te vormen. Het eiwit in avocado’s wordt gemakkelijk geabsorbeerd door het lichaam, omdat avocado’s veel vezels bevatten. Dit in tegenstelling tot het eiwit in biefstuk, dat kunnen de meeste mensen moeilijk verteren.

    Ben je op zoek naar een goede bron van eiwitten omdat je vegetariër bent of omdat je weinig vlees eet? Dan zijn avocado’s een goed alternatief als onderdeel van je dagelijkse dieet. En in een salade of op brood zijn ze nog lekker ook.

    2. Goede vetten

    Avocado’s voorzien je van de goede vetten die je lichaam nodig heeft. Ze verhogen net als een goede olijfolie het HDL-cholesterolgehalte. HDL helpt beschermen tegen het schadelijke gevolg van vrije radicalen. Dit type cholesterol helpt diabetes te voorkomen doordat het triglyceridegehalte (een vetzuurgehalte) wordt reguleerd.

    Een studie die werd gepubliceerd in het Canadian Medical Association Journal toonde aan dat een vegetarisch dieet met HDL-vetten, het LDL-cholesterolgehalte net zo snel verlaagt als een chemische statine (een cholesterolverlager). Lees hier verder over cholestolverlagers.

    3. Carotenoïden

    Carotenoïden zitten in gele tot roodachtige kleurstoffen van groenten en vruchten, maar ook in avocado’s. Ze zijn een uitstekende bron van carotenoïden. Niet alleen de beter bekenden zoals bètacaroteen, alfacaroteen en luteïne, maar ook minder bekende soorten zoals neoxanthine, chrysanthemaxanthine, neochroom, betacryptoxanthine en violaxanthine.

    Iedere keer dat je voedsel consumeert dat rijk is aan carotenoïden krijg je een grote hoeveelheid vitamine A binnen dat goed is voor de gezondheid van je ogen. Carotenoïden stimuleren tevens de werking van het immuunsysteem en bevorderen een gezonde werking van het voortplantingssysteem. Omdat carotenoïden vetoplossend zijn, beschik je door het eten van avocado’s over de gezonde vetten die er gelijk voor zorgen dat de voedingstoffen goed worden opgenomen.

    4. Ontstekingsremmend

    De combinatie van de voedingsstoffen in avocado’s zorgt voor een krachtige ontstekingsremmende werking.
    De vitamines C en E, carotenoïden, selenium, zink, fytosterolen en omega-3-vetzuren in avocado’s beschermen tegen ontstekingen. Dit betekent dat avocado’s artrose en reumatoïde artritis kunnen helpen voorkomen of verminderen.

    5. Een gezond hart

    Het vet in avocado’s dat in het verleden als ongezond werd bestempeld, biedt bescherming tegen hartziekten. Studies hebben aangetoond dat oliezuur (een vetzuur) de gezondheid van het cardiovasculaire syststeem verbetert. Veel mensen nemen vandaag de dag supplementen om meer omega-3-vetzuren te binnen te krijgen om het risico op hart- en vaatziekten te verkleinen. Avocado’s zijn van nature rijk aan omega-3.

    Kiezen en eten

    Om de meeste voedingsstoffen uit avocado’s binnen te krijgen is het verstandig om overrijpe exemplaren te vermijden. Je herkent ze in de winkel doordat ze erg zacht aanvoelen en beschadigd zijn. Een rijpe avocado mag geen deuken hebben. Je kunt onrijpe avocado’s kopen, om ze vervolgens thuis te laten rijpen. De meeste voedingsstoffen van de avocado zitten vlak onder de schil.

    Bron: Naturalnews.com

Wil je reageren op dit bericht, dan moet je ingelogd zijn met je account.