Home Forums Voeding Eieren

Eieren

Beste mensen,
Eieren. Jarenlang heeft de myte bestaan dat het chloresterol zou verhogen. Broodje aap dus. Een normaal mens mag er elke dag meer dan 1 en wij db-ers maar max 3 per week. Er zitten prima stoffen in een ei.
Daarom is dit niet echt een vraag maar meer eye-opener.
Ga er maar van uit dat het gezondheidscentrum, dbfonds en voedingscentrum elkaar naar de mond praten.
Als je op GOOGLE.COM dus niet NL “eggs diabetes” zoekt krijg je internationale onderzoeken te zien. En die werken heel verhelderend. Engelstalige landen eten nu eenmaal bacon en eggs als ontbijt dus studies worden er anders uitgevoerd. In nederland is er altijd “zo is het” loop maar mee en hou je mond en stel geen moeilijke vragen. Wij zeggen toch steeds hetzelfde.
Voorbeeld als ik maar 3 eieren per week mag hoeveel eieren mag ik dan als ik alleen het eiwit eet. En waarom kan ik op etiketten van voedingsmiddelen nog steeds anno 2021 niet makkelijk zien WAT IK EET. Hoeveel eiwit enz. En wat is daar de norm voor.
Loop niet achter elk feit aan wees wantrouwend en vertrouw maar op je onderbuik gevoel.

    • Ytsma

    Klopt dat de cholesterol in een ei weinig invloed heeft. De hoeveelheid vet heeft een grotere invloed.

    Alles wat dierlijk is heeft invloed op je gezondheid.

    Wees verstandig en eet plantaardig.

    • Hallo Ytsma,

      Ben van oorsprong een omnivoor en geen 100% planteneter. Een eitje tikken vind ik nu eenmaal zo lekker. Ik wil geen suplementen maar natuurlijke voedingsstoffen. Sorry

    • amr

    Wees verstandig en eet plantaardig.

    Hier kan ik me helemaal in vinden! Zie ook;

    https://www.masteringdiabetes.org/

    https://nutritionfacts.org/

  • Ik eet graag en veel eieren. “Vroeger” sloeg de diethiste diabeteverpleegkundige op tilt als ik vertelde dat ik iedere dag 2 eieren eet. Mochten er maar twee per week zijn. Ik vroeg .. hoe kan het dan dat in Finland er 10 per week worden aangegeven. Antwoord, tja, daar heb je ook weer gelijk in.

    Tegenwoordig eet ik iets minder eieren, denk 10 per week. Mijn cholesterol waardes zijn gewoon goed. En dat is waar ik mij op richt. men moet zich realiseren dat niet alle lichamenn gelijk zijn en dus ook naar het lichaam “luisteren”. (en meten is weten dan kun je ook “luisteren”. Maar ik ben geen arts, internist diëthiste of wat dan ook. Ik drink geen alcohol, rook niet, eet dagelijks vlees (gevogelte en magere ham), kaas ei volkoren brood 2 stuks fruit en veel groentes, normale portie aardappels of rijst. 1-2 maal per week makreel (Nieuw, blikje met 90 gram makreel in 25 gram goede olie bij Lidll voor < 1 euro). Iets braden doen we in olie. Kip doen we vaak koken met oa veel bladspinazie ui wortel en koolrabi, gember (zo een knol en daar plakjes van, die eten we niet maar worden meegekookt en getrokken en dan “terzijde” gelegd),en andere groentes, eten we dan met rijst of als soep vooraf, of tussendoortje. Wij kopen zeer zelden kant en klaar gerechten. Gebruiken geen jus maar eventueel (gebonden) groente – kookvocht.

    Verder eet ik veel prei, want … ben er gek op en zou vochtafdrijvend zijn, dus voor mij een natuurlijk medicijn. Spruitjes zijn bij ons zowel groente als snack, gekookte, koude spruitjes en dan af en toe een eten, zoals anderen misschien chips, chocolade of koekje, snoep nemen. Van snoep eten we 20 gram niet al te bittere chocolade paar maal in de week.

    Diëten en gezond eten wordt bepaald bij … inkopen. Ga niet net honger inkopen en plan (lijstje?) wat je gaat kopen.

    Maar, dus, dat ben ik, wij, anderen maken misschien andere keuzes.

    • Ireland

    Ik lees net ergens op internet dat veel eiwitten bij het ontbijt je bloedsuiker de hele dag wat lager houdt, en vooral bij het dawnsyndroom. Bij mij is het s’ochtends altijd hoog. Zou dat helpen?

    • Ben42

    eierdooier

    Op de wikipedia pagina de bladzijde van de eierdooier, met wat zoeken zul je ook wel het eiwit kunnen vinden.

    Voor onze energie behoefte bestaat het eten uit suikers/vetten/eiwitten. Alledrie zijn noodzakelijk voor het functioneren van ons lichaam. Bij een normaal ‘dieet’ of samenstelling van ons voedselpakket zijn ze alledrie vertegenwoordigd. Heel veel eten van een van de drie is over het algemeen niet goed voor ons lichaam. Maar er zit wel een redelijke marge in waaruit je de energie haalt. Zo kun je b.v. heel weinig suikers eten en afhankelijk van de persoon kun je het daar prima op doen. Ook kun je heel weinig vetten eten en het daar goed op doen. Zo ook hetzelfde voor eiwitten.

    In de moderne samenleving waarbij we niet meer achter de konijnen aanjagen, maar achter een winkelwagentje lopen kunnen we gemakkelijker kiezen wat we eten. Echter hieraan kleeft ook het bezwaar dat we teveel (of verkeerd) eten. Het gaat er over het algemeen niet om of eten goed of slecht is, maar welke hoeveelheden zijn goed. Teveel is tegenwoordig vaker een probleem dan vroeger.

    Naast voedsel voor energie, dien je ook kleine hoeveelheden van allerlei componenten binnen te krijgen. Maar bij een beetje gebalanceerd dieet krijg je over het algemeen voldoende binnen van al die stoffen.

    Eieren hadden inderdaad een slechte naam, maar om als diabeet volledig over te gaan op zeer eiwitrijk voedsel (goed voor de bloedsuikers), maar niet goed voor b.v. de nieren.

    Ben

Wil je reageren op dit bericht, dan moet je ingelogd zijn met je account.