Home Forums Hulpmiddelen Ervaringen FSL-2 (Freestyle Libre 2 sensor)

  • RPvD

Ervaringen FSL-2 (Freestyle Libre 2 sensor)

Ik wil hier graag even mijn frustratie kwijt en ben benieuwd of ik de enige ben. De laatste 4-6 weken is het fout na fout na foutmelding in het gebruik van deze sensoren. Sterker nog.. de sensoren doen het ca. 3-5 dagen en daarna zijn ze niet meer te scannen of er komt een foutmelding en kan ik de sensor weer vervangen. De opstart; controleer glucose (scan gebeurt met iphone 11pro) werkt goed, daarna gebeurt er niets meer. Wat opvalt is dat dit samen gaat met een storing in de bluetooth verbinding. Hoewel bluetooth alleen verband houdt met de alarmen, valt mij dit wel op. Contact met Freestyle levert niets op; een aardige dame die vervolgens weer een nieuwe sensor toestuurt, maar geen tips kan geven. Ter info; in 3 weken tijd 5 nieuwe sensoren geplaatst. Tips, trucs voor me ??

    • KLAP

    Beste RpVD, ik lees dikwijls dat mensen in problemen komen als ze een smartphone gebruiken. Ik gebruik gewoon het bijgeleerde scanapparaatje en nooit problemen. Hoef ik ook de mobile niet over mee naar toe te nemen. Sterkte en mvg, Lucy

      • RPvD

      Dank voor je snelle respons, Lucy. Ik zal je tip eens opvolgen om te zien of dit een oplossing kan zijn. Dan ligt het mogelijk niet aan de sensor maar meer aan de app. In mijn achterhoofd begon dit idee al te komen en jij geeft het weer een extra onderbouwing. Thnx.

    • Ytsma

    De kwaliteit van de sensor is wisselent.
    Begin dit jaar hielden ze het max 7dagen uit. Maakte ook niks uit wat ik deed, na 7dagen hield de sensor ermee op.

    Van het een op ander moment had ik ineens sensoren die het wel 14 dagen vol hielden. Een verademing.

    Ik gebruik zelf een aangepaste app in samenwerking met xdrip.

    • Hoi
      De aangepaste app is op Google play te vinden

        • Ytsma

        Ik heb het over de patched Librelink, die is niet op Google Play te vinden.
        Dat vindt abbott geen goed idee.

      • Is het een apk

        • Ytsma

        Je moet hem officieel zelf bouwen, zodat het niet illegaal is.
        Er zijn verschillende handleidingen op internet ervan te vinden.
        Maar via facebook Libre Geeks is er ook gemakkelijk aan te komen.

  • Gebruik freestyllibre ongeveer 2 jaar,geen problemen gehad, vindt
    het ideaal scannen via smartphone,gebruik smartphone van Samsung en een Smartwatch

  • Ik heb ook problemen. Gebruik altijd de app in combinatie met de reader. Ik activeer eerst de reader daarna de app, gaat tot nu toe altijd goed. Maar nu niet meer: mijn sensor is nog 4 dagen geldig. Mijn app zegt sinds gisteren dat mijn sensor niet meer werkt en dat ik een nieuwe moet aanbrengen. De app geeft ook aan dat de sensor beeindigd is en vervangen moet worden. Dat is alleen niet waar: de reader geeft nog wel gewoon waarden bij scan en volgens de reader is de sensor nog 4 dagen geldig. En ik heb de reader en de app direct na elkaar geactiveerd.
    Moet nu dus verplicht met de reader scannen, hopen dat bij vervanging over 4 dagen alles wel weer werkt.
    Mijn mobiel is een huawei p20 lite. Wel vaker gezien dat huawei problemen zou geven maar afgelopen 2 jaar nooit last van gehad.
    Iemand anders die dit probleem herkend? Oplossing is natuurlijk erg welkom

    • Ik zie niet in waarom je de sensor niet gewoon terug stuurt naar Abbott. Ik heb ook weleens gehad dat enkel Librelink op de Smartphone beweerde dat ik de sensor moest vervangen. Dat heb ik aan de telefoon met Abbott ook gezegd en de telefoniste beweerde dat ik het slechtste oordeel maar moest volgen.
      Het komt ook vaak voor dat wanneer Librelink geen waarde wil geven, Freestyle reader wel een waarde geeft. Volgens mijn wordt de toestand representatie van de sensor in Freestyle reader niet goed geïnitialiseerd waardoor hij dit afwijkende gedrag vertoond: dit zelfde gedrag je dan ook op de smartphone.

        • RPvD

        Dank voor je reactie Jaap. Uiteraard wordt mijn klacht gemeld en daarna ook opgelost. Het zijn de hoeveelheid klachten die ervaar en mij veel te veel tijd kosten om het op te lossen. Dat is mijn frustratie. Thnx nogmaals.

    • elleke

    Hoe herkenbaar. Ik ben er zo moe van. Ik heb gisteren in 24 uur tijd 4x een nieuwe sensor aan moeten brengen! En ik ben een ervaringsdeskundige want gebruik hem al vanaf 2014. En al die jaren elke 2 weken een sensor vervangen dus daar ligt het niet aan.
    Uiteraard is er alle begrip bij Abbott en krijg ik wel nieuwe opgestuurd maar de frustratie… De laatste sensor liet gisteren wel los maar de plak bleef op mij arm zitten, je huid is er niet blij mee.
    Ik merk dat als ik de sensor eruit haal, het membraam gebogen is dus geen wonder dat er dan geen meting gedaan kan worden.
    Het is bij mij een bepaalde serie en ik realiseer mij nu ook dat ze het niet erg juist doen. Had al paar keer zo’n gekke afwijking tussen bloed en scan maar had geen zin om dat weer te melden. Nu de 7e van deze serie op mijn arm die het gelukkig wel doet maar ook weer 1.8 punt afwijkt van mijn bloed. Vertrouwen doe ik dus niet op de sensoren, ik blijf ook bloed prikken minimaal 4x per dag. Ook in verband met eetmomenten en calculator voor mijn pomp. Maar blindvaren op de FSL: helaas. Dat lukt mij in elk geval niet. Het is superhandig als indicatie vooral als je onderweg bent, dus zou hem ook niet willen missen. Sterkte allemaal. Ik ben “gelukkig” niet de enige.

    • RPvD

    Dank allen voor jullie reacties. Gelukkig lijk ik niet de enige te zijn. Mijn ervaringen met Abbott is dat ik keurig weer nieuwe toegezonden krijg, maar dat deze ook weer snel kapot zijn. Wel is de telefonische bereikbaarheid van Abbott bijzonder slecht. Beide kenmerken, dus de kwaliteit van de sensoren alsook de bereikbaarheid van Abbott, is door mij naar de officiële klachtenservice van de consumentenbond gestuurd, ook rechtstreeks naar Abbott en naar de DVN. Mijn frustratie is hiermee opgelost; meer kan ik er niet aan doen. En vwb de reacties; ik gebruik een apple Iphone 11 pro en kan niets met de playstore qua alternatieve apps. Dank nogmaals en hieronder de link van de Radar klachtenservice voor het geval jullie ook de frustratie kwijt willen.

    https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/myfreestyle.nl/klachten/abbott-speelt-me-diabetes-patienten-/details?complaintId=74bc36dd-6bcd-431a-a862-6c16ef94d8f9

  • Elleke, bij mij hebben sensoren uit de serie met lotnummer 629 0953 losgelaten, dus niet de plaklaag zelf, maar de sensor van de pleister. Diegene die er nu op zit, heeft ook dit lotnummer. Dus ik dacht op dag 8 daar gaat ie weer, maar tot mijn verbazing zit deze nog steeds muurvast. Het lotnummer vind je alleen op de kartonnen verpakking.

  • Mijn dochter gebruikt al vanaf het begin de freestyle libre. De freestyle libre 1 werkte goed, alleen sinds we de freestyle libre 2 hebben, hebben we er alleen maar problemen mee. De sensor zelf heeft het nog nooit 14 dagen volgehouden.
    Meestal geeft hij na 4 dagen al aan dat de sensor vervangen moet worden! En stopt hij er gewoon mee.
    De laatste keer dat mijn dochter hem gebruikt heeft gaf de sensor aan dat ze 2,6 zat, voor de zekerheid heeft mijn dochter even met de prikpen geprikt en bleek ze 12,6 te zitten. Dat scheelt dus wel 10 punten.
    Heb hier al diverse keren met Abott contact over gehad, maar tot op heden zonder resultaat. Ook het ziekenhuis kan mij hier niet verder in helpen, dus heb ik contact gehad met mijn zorgverzekering hierover, zij hebben beloofd om hier nu achter aan te gaan.
    Zelf vind ik dit heel jammer dat Abott niets aan deze klachten doet aangezien wij toch een paar jaar de Libre 1 gebruikt hebben en hier ook heel tevreden over waren.

      • elleke

      Helaas heel herkenbaar. Blind vertrouwen kun je niet en dat zou zo fijn zijn.

    • Miauw

    mijn broer gebruikt sinds een jaar de fsl maar de laatste tijd gaat de knoop zo noem ik die maar die in je arm gaat kapot, en als je opbelt dan proberen ze de schuld bij Diabeet te leggen en mijn broer heeft geen blue toot maar gewoon meten en weten.
    In dat jaar zijn er zeker 5 kapot gegaan en de laatste zat er vorig week 5 dagen op tot hij er vanuit ging dat zn glucose 5.4 was en de dag erna 9 tot hij na 2 dagen zo ziek en beroerd werd en ik hem in zn vinger prikte waar de waarde 27 was! Nu is broer 77 jaar en nog goed bij de tijd maar je vertrouwd toch dat de knoop zoals ik die noem in orde is? Maar na lang in de wacht bij Abbet Freestyl heb ik het uitgelegd en toch proberen ze er onderuit te komen terwijl er veel diabetische patienten zijn die naar Radar willen schrijven want het wordt een dure bedoeling als je het zelf moet betalen, deze keer kregen we die vergoed maar mn broer prikt nu 6a7 x per dag van de schrik.

  • Goed te lezen dat er meer klachten zijn over de FSL-2 sensor.
    Na jaren van traditioneel prikken was ik hierop over gestapt omdat mijn meter problemen gaf. Het leek zo ideaal, maar er komen barstjes in mijn vertrouwen. Ik gebruik de Librelink en de mySugr app op mijn Samsung telefoon. Ik gebruik het nu zo’n 3 maanden en heb al 6 nieuwe sensoren moeten bestellen. 1 sneuvelde omdat ik ergens achter bleef hangen. Die werd uit coulance vervangen. Betekent dat dat je eigenlijk zelf een nieuwe moet kopen als het je eigen schuld is? 1 sneuvelde omdat er bloed door de sensor naar buiten kwam. 1 omdat er een fikse bloeduitstorting was ontstaan 2 omdat het naaldje plat lag en vandaag 1 waar een knik in het naaldje zat. Ik moet zeggen dat Abbott me goed geholpen heeft, al is de wachttijd nog wel eens lang. Uit de media heb ik begrepen dat de FSL-3 er zit aan te komen. Het is te hopen dat de zwakke punten van de 2 er uitgehaald zijn.

      • elleke

      “goed” te lezen dat er meer mensen zijn waar de naald krom op de arm komt en er dus niet gemeten kan worden. Ik had er 3 op deze wijze. Abbott reageerde heel goed daar kan ik niets over zeggen, maar als je binnen 24 uur 3 sensoren moet plaatsen ben je ook gelijk door je voorraad heen. Nieuwe sensoren moesten uit Frankrijk komen dus duurde paar dagen. Ik had altijd 1 reserve sensor maar heb nu gemerkt dat dat niet voldoende is.
      Om aan te haken op het vertrouwen in de FSL… dat heb ik echt niet. Al gebruik ik de sensoren al minstens 6 jaar ik merk dat er zeker de laatste tijd weer veel verschil zit in vingerprik of sensor. (uiteraard meten na 5 tot 10 minuten) Scanner geeft ook zeer regelmatig aan dat ik 10 minuten moet wachten omdat de meting niet lukt. Lekker als je eten op tafel staat.
      Ik hoop ook dat er een betere versie aankomt. En de scanners mogen ook beter worden, scherm werkt vaak moeilijk mee. Telefoon van mij is iets te oud om de nieuwste versie aan te kunnen dus wijkt altijd 0.5 af van de scanner maar daar hou ik uiteraard rekening mee.
      Moet wel eerlijk zeggen dat Abbott mij keurig nieuwe sensoren stuurt. Dat dan wel:)

        • Ben42

        Omdat sensoren niet altijd geleverd konden worden en mensen wel eens door hun voorraad heenraken heb ik een app groepje opgericht zodat mensen sensoren kunnen uitwisselen.

        Helaas is het zo dat veel mensen alleen belangstelling hebben voor dit groepje op het moment dat zij een sensor nodig hebben en lid worden van het groepje om een sensor te ontvangen, maar er zijn ook zeer fidele mensen die andere mensen helpen in dit groepje.

        Mensen die belangstelling hebben voor dit groepje wil ik wel toevoegen. Probleem momenteel is dat deze site geen persoonlijke berichten kan uitwisselen. En mijn gegevens ga ik niet plaatsen. Maar als iemand belangstelling heeft kunnen de gegevens wel in deze draad achtergelaten worden, eventueel zo dat ze niet direct zichtbaar zijn.

        Vriendelijke groet,
        Ben

        • elleke

        Beste Ben42, ik wil mij best aansluiten op jouw groepje. Maar ook ik ga geen gegevens hier neerschrijven. Zodra het weer ‘prive’ kan (ik zal af en toe kijken) zal ik mij melden.
        Overigens heb ik wel 2 mensen in mijn omgeving waarbij ik kan lenen, maar toevallig was het nu net einde van het kwartaal en had niemand wat over.
        Groet Elleke

    • Ruudje

    Wij 3 personen in een gezin gebruiken de FSL al ruim 5 jaar , de eerste hedden inderdaad weinig problemen konden ook gewoon met onze gsm gescand worden .
    Toen de FSL-2 kwam werkte het eerst wel goed , wat een opluchting dat er alarm wordt gegeven bij hoge/lage bloedsuikers .
    Opeens was het over , werkte niet meer . Gebeld met Abbot, daar werd er leuk verteld dat de versie Samsung tel niet werkt met de huidige FSL-2 wat betreft de alarmen ???
    Moest maar een nieuwe tel kopen ????
    Dit wordt allemaal niet verteld in de reclame op tv.
    DE waardes verschillen inderdaad nog al veel , laatst waarde 19.2 met FSL-2 en met meter 6.2 bij mijn dochter die autistisch en licht geestelijk beperkt is . Levens gevaarlijk toch. Ze woont in een woonvorm maar gelukkig belt men vaak op als het verkeerd loopt .
    Inderdaad het ‘even 10 min wachten als je je niet goed voelt of wilt eten” verschrikkelijk.
    Ik hoop ook dat er snel een FSL-3 komt want dit is niet echt fijn.

    Ruud

Wil je reageren op dit bericht, dan moet je ingelogd zijn met je account.