Home Forums Lichamelijke complicaties Heb ik diabetes?

  • DoggyQ

Heb ik diabetes?

Halfjaar bloed laten testen, bloedsuiker was 6,8. Opletten zei de huisarts. Ik ben 182 cm, en 105 kg. Wil afvallen, lukt eigenlijk niet. Al kom ik van de 113. Vermoeidheid lijkt bij mij chronisch en ik lees hier net op het forum dat pijn in spieren en gewrichten ook met diabetes te maken kan hebben. Ik ben bang. Heb ik diabetes? Moet ik bang zijn? Geen idee wat ik moet. Mijn broer heeft sinds 3 jaar diabetes. Ik wil het niet. Wat kan ik doen?

  • afvallen.

  • Je bent al op de goede weg. Van 113 naar 105. Praat eens met je huisarts over de diverse programma’s die er tegenwoordig worden aangeboden over leefstijlinterventies. Misschien zit er eentje tussen, die je aanspreekt.

  • Inderdaad eerst kijken of je nog af kunt vallen. Dit kan bijvoorbeeld ook door alle toegevoegde suikers te vermijden. Dit betekend dus dat suiker niet in de ingrediëntenlijst van een product mag staan. Dan kun je verder nog letten op de suikers die in de koolhydraten zitten. Langzame suikers/koolhydraten zijn ook altijd beter, dat betekend volkoren producten als volkorenbrood eten en zilvervlies rijst ipv witbrood of witte rijst. Voor de hoeveelheid, en om dit netjes afgemeten te krijgen op wat voldoende rijst, spaghetti etc. is voor een persoon zou je een eetmaatje kunnen bestellen bij het voedingscentrum https://www.voedingscentrum.nl/nl/thema/kopen-koken-bewaren/eten-bereiden/eten-voorbereiden/wat-is-het-eetmaatje.aspx Mocht je alcohol drinken, probeer dat ook te laten staan. Zelf laat ik vanwege diabetes Type 2 alle producten met toegevoegde suikers staan in de schappen van de supermarkt (op advies van mijn diëtiste). Overgewicht is niet echt bevorderlijk als je diabetes hebt. Door alle toegevoegde suikers te schrappen ben ik in 2 maanden 7 kg kwijt geraakt. Rode vruchten zijn weer beter dan niet rode vruchten als het gaat om de hoeveelheid suikers die erin zitten. Bananen, druiven, pruimen kan ik dus ook beter niet nemen. Het is in het begin heel erg wennen om je voeding om te gooien, want je moet ineens bij het boodschappen doen alle labels gaan lezen mbt de toegevoegde suikers maar ook mbt de hoeveelheid koolhydraten en daarin aanwezig suikers (dit zijn de van nature aanwezige suikers waar je dus niet aan kunt ontkomen). Verder zou je de app FatSecret kunnen downloaden op je telefoon. Dit is gratis (voor een paar uitbreidingen zou je wel moeten betalen, maar die heb je eigenlijk niet nodig). Hierin kun je bijhouden wat je dagelijks eet. Zo krijg je inzichtelijk wat je dagelijks aan voedingsstoffen binnen krijgt, maar ook hoeveel calorieën je binnen krijgt. Meten is dus weten. Ontbijt, lunch, diner, en tussendoortjes kun je zo goed inzichtelijk krijgen. Ergens komen die overbodige kilo’s namelijk vandaan. En die moet je dus in zien te dammen. Veel succes.

Wil je reageren op dit bericht, dan moet je ingelogd zijn met je account.