Home Forums Lichamelijke complicaties Hormoonkuur na kanker

Hormoonkuur na kanker

Vorig jaar ben ik geopereerd en bestraald vanwege prostaatkanker. nu is mijn goede instelling als diabeet helemaal op zijn kop. Dat kan veroorzaakt worden door de hormoonkuur die ik nu krijg.

Wie heeft hier ook ervaring mee? Ik wil terug naar mijn goede instelling met behulp van medformine (2 x 1000) en tolbutamide (2 x 500). Help!!!

    • marit

    Vervelend voor je. Ik heb er (gelukkig) geen ervaring mee. Gebruik je nog dezelfde hoeveelheid medicijnen? Misschien moet je eens vragen of er een internist naar kan kijken. Hoe lang moet je de hormonen blijven slikken?

  • hoi Marit
    eerst dank voor jouw reactie, Marit
    die hormoonkuur loopt drie jaar en ik krijg daar ieder kwartaal een spuit voor. inmiddels heb ik vijf spuiten gehad dus nog 7 spuiten te gaan. verder gebruik ik sinds mei 2013 metformine. ik begon met 1 x 500mg. in aug. 2003 is dat verhoogd naar 850 mg en i n nov. 2003 weer verlaagd naar 500mg. nov. 2005 werd het 1x 850 mg. in apr. 2006 ging ik naar 1 x 500mg en 1x 850 mg per dag. in febr. 2008 werd het 1 x 1000 en 1 x 850mg in jan. 2012 kwam er 1 x 500 tolbutamide bij. in mei 2013 kreeg ik metformine van een ander merk. in juli 2014 ging ik naar 2x 850mg metformine en tolbutamide bleef 1 x 500. in oktober 2014 werd ik voor prostaatkanker geopereerd en ik kreeg daarna 35 x bestraling en vervolgens startte toen ook mijn hormoonkuur.
    en toen gingen mijn metingen naar de gallemiezen: nuchter was altijd tot 8 met een enkele keer een uitschieter naar 9.0 en deze liep in daarna op naar nu 14.9 !!! en de hba1c was goed onder de 53 (max. 49) en die is opgelopen tot 73 !!! in okt. jl 69.
    daarbij werd mijn medicatie weer gewijzigd:
    in april 2015 ging de tolbutamide naar 2 x 500; in juli werd gestopt met de tolbutamide en kreeg ik gliclazide 2 x 30mg
    in aug. 2008 kreeg ik mijn oude merk metformine op verzoek weer terug
    en in okt. jl is mijn metformine gewijzigd naar 2 x 1000 mg per dag en de tolbutamide naar 2 x 500
    vanmiddag ben ik weer bij mijn huisarts (geen conditie; te weinig lucht) en ik zal vragen om naar een internist te kunnen gaan.
    ik hoop dat er iemand opduikt die mij verder kan adviseren.
    Harry

    • marit

    Dat zijn wel erg veel wisselingen zeg. Hoge bloedsuikers zijn slecht voor je dus ik hoop dat je naar de internist mag.

Wil je reageren op dit bericht, dan moet je ingelogd zijn met je account.