Hypo • Vakantie • Diabetes Trefpunt

Home Forums Vakantie Hypo

  • Miemke

Hypo

Ik heb de laatste jaren een probleem in het vliegtuig.
De suiker zakt heel erg, tot een hypo. Ik eet alles wat kan en drink cola om de suiker omhoog te krijgen. Gisteren lukte dit nog bij 3.1m.
Dit is geen leuke ervaring. Het probleem begint na 3 uren vliegen, dus geen verre reizen meer. En ook hoge suiker, in de zon!!!
Bekend bij iemand, en wat kun je nog anders doen, als niet meer vliegen ??
MIEMKE

    • Ben42

    Hallo Miemke,
    Je geeft niet aan met welke medicatie je gebruikt.
    Nu is een goede regeling vaak heel erg lastig, maar volgens mij is het vrij eenvoudig om hypo’s te voorkomen, maar dan is het risico van (heel) hoge bloedsuikers weer veel groter.

    Als je zonder medicatie een hypo krijgt, dan heb je wel een ernstig probleem, want dan zou het eten van suikers (dextro/suiker/koolhydraten) ook nog wel eens averechts kunnen werken, maar dit is dan het gevolg van het overreageren van de pancreas.

    Zoals gebruikelijk: Overleg met je medisch team. En onderstaande is alleen ter illustratie, geen advies en ook geen richtlijn.

    In het algemeen heeft verminderen van medicatie of het stoppen van medicatie, voor het verlagen van bloedsuikers, het effectdat de bloedsuikers omhoog gaan. Daarnaast zou je wat langer van te voren complexe koolhydraten kunnen eten (lage glycemische index voedsel producten) en wat korter van te voren hoge glycemische index voedsel producten. Maar om een en ander gebalanceerd te doen, zodat je niet ontzettend doorschiet naar de verkeerde kant is altijd lastig.

    Vriendelijke groet,
    Ben

Wil je reageren op dit bericht, dan moet je ingelogd zijn met je account.