Home Forums Bloedsuikerwaarden Hypo’s die ik lastig herken

  • hertje

Hypo’s die ik lastig herken

Hallo, ik heb een vraag. Ik heb al zo’n 15 jaar diabetes type 2 die behandeld word met Metformine en Victoza. Ik zit op het maximale met medicatie. De volgende stap is insuline. Niet fijn.

Nu heb ik een vraag. Ik had altijd heel herkenbare hypo’s. Wat niet vaak gebeurde. Ik werd trillerig, niet lekker en ik was van top tot teen bezweet, kletsnat. Heel helder en snel te verhelpen. Nu is dit verandert en heb ik de ambulance aan huis gehad. Ik herken de symptomen niet meer. Ik heb migraine met aura. Dwz met gedeeltelijk gezichtsverlies en lichtflitsen ed. Na enige tijd krijg ik afasie. Zo ging dat vorige week ook. Alleen kon ik niet meer volgen wat er werd gezegd en ook niet goed reageren. Achteraf zat ik heel dicht tegen bewustzijnsverlies aan. Ik ben hele stukken kwijt van wat er was. De ambulancebroeder zei dat ik geen migraine had maar een fikse hypo. De waarde viel naar mijn idee nog wel mee 3.6. Na ranja gehad te hebben kwam ik weer bij mijn positieven (7.2) en verdween ook de afasie en het gevoel weg te zakken.

Wie herkend dit verloop? Is dit dikke pech en viel de migraine en de hypo samen of kondigden deze hypo’s zich nu zo aan? Ik merk dat het me onzeker heeft gemaakt. Inmiddels heb ik een nieuwe glucosemeter aangeschaft, de contour one. Geeft goed aan of je te hoog of te laag zit met een kleurtje.

Ik zoek al een tijdje naar herkenbare verschijnselen maar word nog niet veel wijzer. Wie kan mij helpen?

    • Yvonne

    Bij mij voelen zeer zware hypo’s zo aan als je beschrijft (één keer was ik zelfs spastisch) en de normale met trillen en zweten. Die zeer zware heb ik in de 42 jaar diabetes maar een keer of tien gehad. Hoe laag ik dan zit, weet ik niet. De laatste keer was met de FSL, maar de reader gaf low aan. Van de grafiek later op de computer werd ik ook niet wijzer. Hij gaf 2,2 aan, maar die hypo’s heb ik wel vaker zonder het bewustzijn te verliezen. Misschien verschilt dat ook wel per keer.

    Het lichaam kan zelf stoffen vrijgeven om het bloedsuikerniveau te herstellen, die 3,6 na afloop kan daardoor verklaarbaar zijn. Meten op je dieptepunt zal lastig zijn, tenzij iemand anders in huis dat kan doen?

Wil je reageren op dit bericht, dan moet je ingelogd zijn met je account.