Home Forums Oproepen insuline

  • Berghut

insuline

Sinds enige tijd ben ik (moest ik van de zorgverzekeraar) overschakelen naar Aspart insuline. Mijn ervaringen tot nu toe zijn super slecht ; te sterk wisselende bloedglucosewaardes van hyper naar hypo binnen 24 uur.
Heeft iemand in dit forum ervaring met Aspart Sanofi insuline? Sinds ik deze insuline gebruik injecteer ik zeker de dubbele hoeveelheid in vergelijking met Novo Rapid.

    • Toya

    Beste Berghut,

    Je zorgverlener kan de apotheek opdracht geven dat er een medische noodzaak is om Novorapid te gebruiken. Neem het met je zorgverlener op, hopelijk kan het.

    Sterkte, Toya

  • Ik was ook verplicht van het Zilveren Kruis om over te stappen van Novorapid naar Aspart. Ik heb daar geen goede ervaringen mee. De laatste dagen blijf ik boven de 15 en spuit derhalve meer. Maar het resultaat blijft hoog. Ook de werking begint pas bij ca. 3 uur als het werkt.
    Ik ben daarom ook blij dat ik mijn Free Style libre heb die een seintje geeft als ik te hoog of te laag zit.

    • Jasper

    Sorry, ik ben te laat met melden :( het is ondertussen te laat om over te stappen van zorgverzekering…
    Ik zit tegenwoordig bij Ohra, want die vergoeden Novorapid in ieder geval nog tot 28 februari 2025

    Hieronder het mailtje wat ik kreeg en een linkje met welke insuline per verzekereaar:
    Linkje -> https://www.venvn.nl/media/2nodb5om/prefentiebeleid-insuline-biosimilar-mrt2021-v-vn.pdf

    Beste ***,

    Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt of wij de insuline NovoRapid 100ml ook voor het jaar 2022 vergoeden. Wij hebben u geprobeerd te bellen. Telefoonnummer wat wij hebben is niet meer in gebruik.

    Vergoeding insuline
    Insuline NovoRapid met de werkzame stof Insuline Aspart staat op de lijst voorkeursgeneesmiddelen. Wij vergoeden dit medicijn t/m 28 februari 2025. Vanaf mei dit jaar verrekenen wij dit medicijn ook niet meer met het eigen risico. De handelingskosten van de apotheek valt wel onder het eigen risico.

    Wij wensen u een prettige dag.

    • Na overleg met de specialist ben ik al weer 3 maanden terug op Novorapid.
      Heb nog geen problemen met levering.

  • Ik kreeg ook andere insuline dan ik gewend was. Moest hem van apotheek mee naar huis nemen, “die andere zou ik moeten betalen”. Maar met “medische indicatie” had ik de andere mee kunnen krijgen. Ik voelde me 10 ampullen lang ongelukkig…
    Vervolgens kreeg ik weer andere insuline mee, die nagenoeg hetzelfde zou zijn als de gewone, maar nee, ik voelde me nog minder prettig.
    Apotheek geeft zorgverzekeringen de schuld, maar die zeggen weer dat het door overkoeplende apothekersvereniging komt. Mij maakt het niet uit wie wat bepaalt, ik vind het niet netjes dat met het levensgenot van patienten wordt gespeeld…
    Maar goed, de internist heef inmiddels een medische indicatie opgestuurd naar apotheek en zorgverzekering, waardoor ik nu weer mijn vertrouwde insuline krijg en me prettige in mijn vel voel en de suikers ook weer verbeteren.

Wil je reageren op dit bericht, dan moet je ingelogd zijn met je account.