Home Forums Voeding Koolhydraatarm dieet

Koolhydraatarm dieet

Kan ik al die internetvoedingsdeskundigen (verkopen boeken etc.)geloven die 100 koolhydraten per dag aanraden om te eten om gezond te blijven? Of kan ik beter het advies van het diabetesfonds volgen? Die zijn niet zo streng met hun aantal koolhydraten:tot 150. Willen die internetvoedingsdeskundigen gewoon hun boeken verkopen, of klopt het wel wat ze zeggen? Wie moet ik volgen; het diabetesfonds of de voedingsdeskundigen?

  • Wat is een “eventueel” (zelfbenoemde) deskundige ?

    1) Adviseur 2) Autoriteit 3) Bekwaam mens 4) Deskundoloog 5) Expert 6) Iemand die iets kent 7) Iemand die veel verstand van iets heeft 8) Iemand die verstand van iets heeft 9) Ingewijde 10) Kenner 11) Kunstkenner 12) Specialist 13) Technicus 14) Vakkundige 15) Vakman 16) Zaakkundig

    Verwarring alom, wat is deskundig ? Vaak ge(mis)bruikt woord 🤔

    6feet10

  • Tja geen idee ze noemen zichzelf in iedergeval deskundige,ze zijn ervaren.

    Maar wie weet een antwoord op mijn vraag,hoeveel koolhydraten kan je eten om gezond te zijn?

  • De Gezondheidsraad adviseert dat bij volwassenen tussen 40 en 70% van alle calorieën uit koolhydraten wordt gehaald.
    https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/koolhydraten.aspx

  • Hoeveel is 40 tot 70% in koolhydraten?ik ben niet zo goed in rekenen..

  • Bereken eerst hoeveel calorieën je mag hebben per dag met onderstaande link:
    https://www.projectgezond.nl/hoeveel-calorieen-per-dag/

    Dan deel je deze calorieën door 100.

    De uitkomst kun je dan maal 40 doen en je hebt de minimale koolhydraten per dag (40%).

    OF

    De uitkomst kun je maal 70 doen en je hebt dan de maximale koolhydraten per dag (70%).

  • Ik mag per dag 1819 calorieen nemen,maar als ik dat deel door 100 dan kom ik op 18.19 En dat keer 40 kom ik op 727.6 uit of gewoon maal 40%is 7.267,dus sorry maar er klopt iets niet aan die berekening!

  • Happyhealthy.nl heeft ook een rekentool met jou hoeveelheid calorieen inname per dag ×30%aan koolhydraten uit calorieen(of 20 of 10 hoe streng jezelf wilt) En dan delen door 4.kan ik er dan 40% van maken zoals de voedingscentrum aangeeft?ik wil graag weten wat de beste hoeveelheid koolhydraten zijn om gezond te blijven.

  • Wordt je nou niet moe van je eigen smoesjes?

    Ik had pas laat door op wie ik had gereageerd maar wist toen gelijk wat voor soort reactie ik kon verwachten.

  • Jouw berekening klopt gewoon niet,maakt niet uit wie ik ben

  • Eén gram koolhydraat levert gemiddeld 4 kcal (17 kJoule) energie. Eén gram eiwit levert gemiddeld 4 kcal (17 kJoule) energie. Eén gram vet levert gemiddeld 9 kcal (37 kJoule) energie. Er zit dus nog een factor 4 tussen. Dus de 727,6 door 4 delen kom je op 182 gram koolhydraten uit en bij 70% op 318 gram. Ik heb ze wel afgerond op hele grammen.

    • Bedankt yvonne!dit wilde ik even weten.

    • hoftor

    Neem contact op met een dietist die zich gespecialiseerd heeft in diabetes en kha eten.
    Hier heb ik zelf goede ervaringen mee! Ik eet 20-30 khd per dag en ben nog steeds medicijnen vrij!!
    Er zijn diëtisten die zich hiervoor bijgeschoold hebben via Harriet Verkoelen (diabetes overwinnen) en Yvonne Lemmers (Grip op Koolhydraten) In het hele land kun je ze vinden! Even googlen en dan is er genoeg over te lezen!!! Succes.

  • Je zou ook gewoon de Fatsecret app uit de playstore kunnen downloaden, is een gratis app. Alles wat je eet kun je er uit een lijst in aangeven voor ontbijt, lunch, avondeten en tussendoortjes. Je krijgt dan een goed inzicht in wat de koolhydraten, suikers, vetten etc. zijn per producthoeveelheid die je hebt gegeten, dit wordt ook per maaltijd netjes bij elkaar opgeteld, en je ziet ook je dagelijkse hoeveelheden. Het is eigenlijk meer bedacht om af te vallen, maar voor mij werkt het perfect. Ik kan dan namelijk ook precies zien hoeveel suikers ik op een dag binnen heb gekregen die in de koolhydraten zitten. Online kun je ook alles bijhouden via fatsecret.nl.

    Verder zou ik zelfbenoemde zogenaamde ‘experts’ niet zo snel geloven. Je zou meer hebben aan een diëtiste, die hebben namelijk ook de nodige medische kennis in huis. Vraag je huisarts of je een verwijzing kunt krijgen, en of zij dit dan onder de ketenzorg kunnen laten vallen. Het zou dan geen invloed moeten hebben op je eigen risico van de zorgverzekeraar.

    Ik ben door gebruik van fatsecret, de diëtiste, en het regelmatig meten van mijn glucosewaarden heel veel wijzer geworden in hoe mijn lichaam reageert op de voeding die ik tot me neem icm de medicatie die ik voorgeschreven heb gekregen. Ik heb ‘witte’ producten als rijst, spaghetti, tortilla’s etc. vervangen door volkoren/zilvervlies versies. De volkoren varianten hebben langzame koolhydraten waardoor ze dus ook langzamer als glucose in je bloed terecht komen. Hierdoor vermijd je dus de suikerpieken die niet zo goed zijn voor ons. Verder heb ik alle toegevoegde suikers uit mijn dieet geschrapt. Koste even wat inzet omdat ik ineens van alle producten die ik kocht de voedingswaarden labels en ingrediënten moest gaan lezen/bestuderen bij het boodschappen doen. Nu 4 maanden verder, nadat ik in oktober 2019 de diagnose Type 2 heb gekregen, ben ik in overleg met mijn huisarts bezig om de Gliclzide als medicatie te schrappen en de metformine te verdelen over 3x per dag ipv 2x per dag een wat hogere dosis. Tot nu lukt het me aardig om mijn waarden goed in balans te houden. Heeft best wat inzet gekost, vooral in het begin bij het boodschappen doen… ik schrok me rot van hoeveel producten er zijn met toegevoegde suikers. (Geen wonder dat er steeds meer mensen de diagnose diabetes krijgen) Gelukkig leer je dat redelijk snel, en weet je snel genoeg wat je beter kunt laten staan. Belangrijkste is dus dat je inzicht krijgt in wat je lichaam binnen krijgt aan koolhydraten en suikers, en hoe je lichaam daar op reageert mbt je glucosewaarden. Daar kun je via de huisarts hulp voor krijgen, en een app kan je daar inzicht in geven.
    Veel succes.

  • Bedankt voor je hulp Yvonne!

  • Ik ben in overleg gegaan met mijn huisarts en diëtiste.( ben nu een jaar 100 % medicijnen vrij en 25 kilo afgevallen. ik ben zelf gaan zoeken naar producten die geen of zo weinig mogelijk koolhydraten bevatten. ik heb daar voor mij zelf een lijst/ tabellen gemaakt en de producten op de hoeveelheden gesorteerd. Het is even werk maar heeft mij enorm goed geholpen en nu nog steeds. zo kan ik zelf menu`s samen stellen en mijn dag indelen. en het verbaasde mij werkelijk hoeveel producten je kunt eten ik kom per dag ongeveer zelfs op 80. gram koolhydraten waardoor ik reserve hou bijv. als ik een verjaardag heb . ik hoop dat je hier wat aan hebt.

    groetjes

  • Jazeker heb ik wat aan,ik neem ook rond de 100 koolhydraten per dag nu en ben al 6 kilo afgevallen in een paar weken,dus ergens hebben ze wel gelijk die internetdeskundige.

    • @harlekijntje: Je hoeft geen deskundige te zijn om te weten dat je door een lagere koolhydraat inname gewicht verliest. Je eetpatroon zal zich ook aangepast hebben met betrekking tot hoe je dit voorheen deed. Is dus meer een kwestie van logica dan van deskundig zijn, of jezelf het predicaat ‘deskundige’ geven. ;-)

  • Nou ik wist het eerlijk gezegd niet hoor,beetje dom mischien…

    • hoftor

    Dag Harlekijntje. Een mens kan niet alles weten maar dat is toch niet dom???
    Ik ben best allang met kha eten bezig en leer er nog steeds bij!!!
    En fijn voor je dat je afvalt daar doe je het toch voor! Ik eet maar 30 khd per dag en daarbij blijf ik mooi op gewicht en nog steeds zonder medicijnen voor diabetes! Heel veel succes!!

  • Ik heb zelf 15 jaar Diabetes type 1 (geen voedingsdeskundige!) en lees graag zelf onderzoeken over voeding waarvan de impactfactor hoog genoeg en voldoende wetenschappelijk onderbouwd zijn om te weten te komen wat optimaal is voor mensen met diabetes.

    Wat mij door de jaren het meest is bijgebleven is dat het belangrijk is om naar het totaalplaatje te blijven kijken en niet zozeer bezig te zijn met hoe koolhydraatarm je dieet wel of niet is. Ik heb zelf nooit last gehad van overgewicht maar ik kan me wel voorstellen dat beperken van je koolhydraten kan helpen bij afvallen. Wat mij alleen in het verkeerde keelgat schoot toen ik bij een Diabetescafé van Harriet Verkoelen te horen kreeg hoe je prima kunt ontbijten met spek en gehaktballetjes.. tja, ik moet er dan wel bij zeggen dat haar adviezen meer bedoeld zijn voor mensen met type 2 die graag willen afvallen. Maar toch klinkt dat “mensen met type 2 laten ontbijten met spek en gehaktballetjes” als olie op het vuur gooien naar mijn idee.

    Ik wil jullie niet bang maken maar er kleven zeker wel wat nadelen aan koolhydraatarm eten:

    • Hoeveel vezels je per dag binnenkrijgt, ik probeer mezelf te houden aan 25 gram oplosbare en 50 gram onoplosbare voedingsvezels
    • Bekijk de Glycemische Index eens, zoek uit welke voedingsmiddelen die je nu eet pieken veroorzaken en probeer aanpassingen te maken
    • Ga eens op zoek naar voeding die van nature hoog is in antioxidanten


    Interessante video over plantaardig dieet voor mensen met diabetes:

    Bronnen:



    Interessante video over de effecten van een plantaardig dieet op diabetes type 2:

    Bronnen:

    Interessante video over dat plantaardige diëten steeds vaker erkend worden door diabetes verenigingen:
    https://youtu.be/A4vqXj-uHxk (Nederlandse ondertiteling beschikbaar)
    Bronnen:
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28630608
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24129260
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25869408
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27979891
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27476051
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25802755

    Heb je meer tijd? Kijk en luister dan eens naar deze lezing:
    https://youtu.be/30gEiweaAVQ (Nederlandse ondertiteling beschikbaar)

    Moet je nu in één keer alles wat je gewend bent overboord gooien? Nee, ik probeer het juist in kleine stapjes te doen. Op deze manier kan ik er aan wennen en kan ik bij mezelf te rade gaan of het iets is waarvan ik van overtuigd ben dat het gezond is en of ik het lekker vind. Gelukkig vind ik bijna alles (wat ook daadwerkelijk als gezond bestempeld kan worden) lekker, dus dat scheelt 😉.

    Als antwoord op je vraag: Nee, ik zou zeker niet al die internetvoedingsdeskundigen geloven en vooral je gezonde verstand blijven gebruiken. Ik blijf zelf het liefst bij de feiten, vandaar de verschillende referenties naar wetenschappelijke onderzoeken. Maar hey, ik ben geen deskundige dus neem het met een (kleine of grote) korrel zout.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

  • Zo lang verhaal haha,maar bedankt voor de informatie!

  • Ik ben al meer dan 5 jaar type 2 klant, en had natuurlijk al van meerdere ‘vrienden’ en bekenden te horen gekregen dat het heel makkelijk om te keren was met een koolhydraat arm dieet en veel sporten. Dit nieuwjaar had ik me dan ook voorgenomen om het te gaan proberen, en was als zovele begonnen met een dry-januari die ik vervolgens maar verlengd heb tot Valentijnsdag. Wel mijn medicijnen metformine en glimipiride blijven gebruiken, daarbij nog 1 codiovan en atorvastine. Voor velen zal het bekend in de oren klinken de combinatie van type 2 medicijnen met bloeddrukverlager en cholesterol verlager/ verbeteraar.

    Door de omstandigheden van de corona crisis, en dat ik grotendeels mijn werk niet kan uitvoeren omdat dat grotendeels in het buitenland is…. heb ik het roer radicaal omgegooid. Sinds 5 weken ben ik gestart met een koolhydraat arm dieet, en fanatiek aan het sporten geslagen. Het resultaat is dat ik na 4 weken volledig van mijn medicatie af ben, en dat mijn suiker stabiel is ( ik prik 4 keer per dag ) mijn gemiddelde is van 132 ( met medicatie ) naar nu 107 gegaan ( zonder medicatie )

    Top zal je zeggen, maar ik weet ook wat ik er voor moet doen, veel sporten ( echt elke dag 1 tot 1 ½ uur ) en daarnaast mijn dieet volledig omgegooid. Dat sporten is echt een ding, want ik merk dat mijn lijf dat nodig heeft, maar realiseer me ook dat dat niet zo makkelijk is om vol te houden als dadelijk de corona crisis voorbij is. Als er weer een normaal ritme komt met veel auto kilometers en 4 keer per maand vliegen, dan zal ik echt de tijd moeten maken en zoeken om zoveel te kunnen sporten.
    Daarentegen is het dieet me 100% meegevallen, er zijn veel apps beschikbaar waar je goed kunt bijhouden wat je eet en dan is het vrij simpel om af te lezen wat je binnen krijgt. Gemiddelde eiwit opname zit rond de 120 gr per dag en koolhydraten rond de 90 per dag. Daarbij vermeld enkel gezonde koolhydraten, dus geen aardappel producten, geen suikers, pasta’s rijst deegwaren. Enkel 2 sneden volkorenbrood brood per dag, en de rest moet uit vooral groenten komen. Veel vis en kip, en alles onbewerkt, zelf op smaak brengen met olijfolie en kruiden. Knolselderij als vervanger van de aardappel producten. Echt ik eet met smaak en goed en heb zeker geen honger. Maar er hangt wel een prijskaartje aan, veel verse vis en kip en echt heel veel groente om dan toch voldoende binnen te krijgen, dat is geen goedkoop rantsoen. Ook in het weekend een passend wijntje erbij, het is geen enkel probleem, mijn suiker blijft stabiel en laag. Dit dieet is goed vol te houden, er is voldoende variatie, het is heerlijk en je kan ook volop eten.

    Kortom het is mij gelukt tot dusver, hopelijk kan ik het volhouden.

Wil je reageren op dit bericht, dan moet je ingelogd zijn met je account.