Home Forums Bloedsuikerwaarden Lage glucosewaarden ‘s nachts

Lage glucosewaarden ‘s nachts

Ik heb diabetes type 2. De diagnose is ongeveer 2 jaar geleden gesteld. Ik slik tabletten (ochtend 1x metformine 500 + 1x gliclazide, lunch idem, bij diner 2x metformine 500). Sinds een paar maanden ben ik begonnen met het spuiten van Lantus in de ochtend omdat mijn waarden weer net zo hoog waren als toen de diagnose gesteld werd, een hba1c van 85.
Ik heb nu vaak last van milde hypo’s. Vooral ook ‘s nachts. In overleg met de diabetesverpleegkundige heb ik de dosering van de Lantus naar beneden gebracht. Daarmee zit ik overdag nu redelijk goed, maar ‘s nachts zakt het als een baksteen rond 3,5. Soms iets lager. Ik word dan wakker met een piep in m’n oor (herkent iemand dit ook?), zwetend en trillend. Na limonade en langzame koolhydraten kan ik snel weer verder slapen gelukkig, maar ik vind het wel vervelend. Ik kan het zelf niet verklaren.
Als ik voor het slapen onder de 8 zit neem ik een volkoren boterham en dan gaat het goed.
Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Daarnaast heeft mijn diabetesverpleegkundige een paar keer geopperd dat 4x spuiten misschien beter is voor mij. Ik moet zeggen dat ik hier wat huiverend tegenover sta. Het feit dat ik dan steeds koolhydraten moet tellen, het risico op sluitplekken houdt me vooralsnog tegen. Daarnaast vraag ik me af of ik dan van de hypo’s verlost ben.
Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn en of iemand hierin kan adviseren?
Alvast bedankt.

  • Bij is toen het Lantus spuiten verplaatst van de avond naar de ochtend om die hypo’s ‘s-nachts te voorkomen, jammer dat dat bij jou onvoldoende werkt. Omdat ik veel last had van de op- en afbouwfase van de Lantus, ben ik overgestapt naar Tresiba. Mijn internist was geen voorstander, want te weinig wetenschappelijk bewijs dat het alle claims van de fabrikant waarmaakt. Maar bij mij pakt het fantastisch uit. Het andere doe je al goed. ‘s-avonds meten en een volkorenboterham eten om de nacht ook goed door te komen.

    Het voordeel van kortwerkende insuline spuiten is dat je flexibeler wordt. Geen zin om te eten, hoeft niet. Want je spuit als je wilt eten of je kan makkelijker met hoeveelheden variËren als je eens wat anders eet. Met 4 keer spuiten per dag krijg je ook de Free Style Libre vergoed en mijn HBA1c is toen met 20 tot 30 punten verbeterd. Met de Tresiba erbij schommel ik nu rond de 46 à 48. Per week heb ik gemiddeld 2 hypo’s. Maar je bent inderdaad altijd bezig met je lichaam en je planning, het is bij mij een tweede natuur geworden.

  • Hoi, hoi.

    Ik had ook last van nachtelijke hypo’s toen ik lantus spoot. Ik ben toen overgestapt op levermir en toen was het zo goed als over. Dat heeft met de werking van de insuline te maken. Leg het eens voor aan de behandelaar. Misschien is dit ook iets voor jou.

    groetje

  • Hallo allemaal,ik ben n week geleden op diabetes type2 gediagnoseerd. Heb 4 dagen in t ziekenhuis gelegen,wat ik heel eng vond,heb nooit met infuses,rolstoelen, ziekenhuisbedden etc.te maken gehad. Ik ben als de dood voor prikken, wat nu n beetje begint te wennen.
    Waar ik naar toe wil,is dat het wennen aan de nw levensstijl door gevolg vd corona virus al n inpact op mij heeft gemaakt, ik nu ook aan een andere levensstijl, diabeet zijnde, moet gaan wennen, wat allemaal zo overwelmend voor mij is. Het voelt aan alsof mijn vrijheid op haast alle vlakken verdwenen is. Ik voel mij heel erg onzeker,emotioneel, ja ik huil heel veel, want alles moet nu goed gepland worden om zodoende met deze ziekte verder te kunnen leven,vooral ook als ik weer zal beginnen met werken, ik vind het moeilijk om op mijn voeding te letten te schedulen en de tussendoortjes te nemen, vooral als je geen trek hebt,normaal gesproken at ik dus 2x per dag en nu moet ik al van te voren denken,wat ik voor de vlg dag klaar zal maken(ontbijt, lunch en avondeten) en t moet allemaal gezond zijn,opletten met suiker en weet ik t niet, ik ben n grote knul van 50,die vh leven houd en geniet, maar alleen al bij het intypen hiervan,biggelen de tranen over mijn wangen. Ik heb heel veel angst, ik ben bang, dat door t spuiten en slikken er andere kwalen gaan opkomen darm-nierkwalen etc,ik ben bang voor pijn, ik heb nooit met ziektes of ongelukken te maken gehad..ach jeetje!ik slaap heel slecht en ook omdat mijn suikergehalte steeds schommelt, ik heb gisteren voor t eerst met n hypo te maken gehad, nou 1 in de middag en dan 1 in de avond na het innemen van de lantus. Ik ben alleenstaand,ik heb hele lieve buren, maar die ga je niet om 2 uur s’nachts weer bellen om te vragen wat te doen,nadat ze al 100 keer op n dag op en af naar mij toe gekomen zijn om te helpen.gelukkig was mijn beste vriendin nog wakker (zij werkt in de bejaardenzorg)en kon ze mij wat advies geven, wat te doen en mij n hart onder de riem steken..maar..uit angst durfde ik niet meer te slapen, bang dat die hypo weer terug zou komen, het voelde als ik mijn ogen sloot, alsof ik in n diep gat weggleed en ben dus maar de hele nacht op gebleven en heb alleen maar door het huis heen lopen spoken en nartuurlijk gehuild,er spookte van alles door mijn hoofd.ik ben vandaag echt geradbraakt, heel erg gevoelig, ik probeerde wat te slapen door de dag heen, maar dat kon ik weer niet, ook omdat ik mij weer moest voorbereiden voor de lunch en prikken. Sorry als ik als n klaag majoor klink, moest dit ff kwijt zoals ik mij echt voel.

    Wat ik zo graag zou willen, oh God, echt waar, mijn oude leven terug, ik zou weer die jongeman willen zijn die altijd lachte en genoot vd simpele dingen in het leven😢😢

    • Hoi,
      Ik hoop dat het opschrijven je een beetje geholpen heeft.
      Je wordt gelezen, dat blijkt nu maar weer :-)

      Wat komt er veel op je af zo, hé?
      En dat ook nog in deze tijden.

      Ik ga het niet mooier maken dan het is: je leven zal nooit meer zijn zoals voor de diagnose.
      Het goede nieuws is dat wat nu nog nieuw en eng is, op langere termijn gewoon gaat worden.

      Alles is nu anders. En natuurlijk ben je bang voor een hypo.
      Is je uitgelegd wat je zelf moet doen om er weer uit te komen?

      Heb je Dextro in huis? Dat heeft het Kruidvat en supermarkten ook.
      Ik heb altijd miniblikjes cola in huis. Dat zijn blikjes van 150ml. Een zo’n blikje zou voldoende moeten zijn om weer uit een hypo te komen.

      Waar je ook rekening mee moet houden is dat je waarschijnlijk een langere periode hoog hebt gezeten met je bloedsuikers.
      Als het dan door medicatie gaat zakken, dan kan een bloedsuikerwaarde van 7 mmmol/l al aanvoelen als een hypo, in het begin.

      Ook als je stabiel bent met je bloedsuikers en dan een periode meemaakt dat je weer hoger zit, kan je dat gebeuren.

      Ik heb de laatste weken nauwelijks onder de 10 mmol/l gezeten, na maanden prachtig strak gereguleerd te zijn geweest.
      Als mijn bloedsuikers nu zakken naar zo’n 6 mmol/l, dan begin ik me al bibberig te voelen.
      Je lijf moet (weer) wennen aan normale waarden.

      Lees je in over diabetes. Op de voorpagina van dit forum kun je op onderwerp zoeken. Hier lees je ervaringen van mensen die leven met diabetes.

      En van jezelf wakker houden, wordt je slaapritme verstoord. Wat je bloedsuikers weer opjaagt. En als je overdag gaat slapen, raakt dat steeds verder verstoord. Gewoon wakker blijven, hoe moe je ook bent en elke avond op dezelfde tijd naar bed en op dezelfde tijd opstaan. Dat is regelmaat en dat heb je nodig.

      Als je alleen leeft is het allemaal enger. Ik heb ook alleen geleefd en vooral de nachten kunnen dan extra angstig zijn, als je je niet goed voelt.

      Je schrijft dat je 50 bent en graag weer die jongeman zou willen zijn die altijd lachte en genoot van simpele dingen van het leven.

      Misschien is dit juist een reden om weer te zoeken naar wat je blij maakt. En inderdaad, de simpele dingen. Als je op een flat woont, heb je misschien een balkon. Geniet van het buiten zitten, als je de deur niet uitgaat of wilt. Geniet van een zonnige dag. Van wat je wel kunt en ook kunt blijven doen.

      En je kunt altijd hier terecht als je vragen hebt.

      En anders moet je altijd bij je diabetesverpleegkundige terecht kunnen. Of dat via de huisarts is of via het ziekenhuis.

      Succes. Er ligt veel op je bord nu.

Wil je reageren op dit bericht, dan moet je ingelogd zijn met je account.