Home Forums Hulpmiddelen Mediq of DVN winkel?

  • Tino

Mediq of DVN winkel?

Al jaren ben ik tevreden klant van de DVN winkel. Al mijn hulpmiddelen kon ik daar bestellen en keurig geleverd krijgen.
Ook heb ik al jaren een CGM glucose meter.
Tot 2021 kon ik die altijd rechtstreeks bestellen bij Medtronic. Vanaf 2021 zou dit via De DVN winkel gaan lopen.
Graag zou ik mijn CGM sensoren via de webshop van de DVN winkel willen bestellen.
Dit wordt echter tegengegaan.
Ik wordt verplicht tot het gebruik maken van de zogenaamde kwartaalservice.
Op zich kan dit best handig zijn. Ik bepaal alleen liever zelf wanneer ik bepaalde hulpmiddelen bestel en ontvang.
Doordat er ook steeds bemoeienis van Mediq met deze bestellingen zijn, raak ik hierdoor erg gefrustreerd.
Zijn er mensen die dit ook zo ervaren?
Kan dit ook anders?
Graag verneem ik jullie ervaringen.

  • De DVN winkel wordt beheerd of uitgevoerd door Mediq. De kwartaalservice maakt voor de winkel en dat geldt ook voor apotheken het voorraadbeheer en de uitvoering efficiënter. Als ik bij de DVN winkel een kwartaal wat anders wil stuur ik een mailtje of plaats tussentijds een bestelling. Gaat al jaren goed.

    • BJMG

    Beste Timo,
    Je kunt via de DVN winkel gewoon je sensors geleverd krijgen.
    Wel gaat dit via een kwartaal bestelling (7 stuks), maar je moet dan gelijktijdig de rest van je hulpmiddelen bestellen via een zgn. kwartaal levering. Makkelijk al je altijd hetzelfde nodig hebt. Bij mij gaf dit in het begin problemen, want ik heb namelijk per kwartaal 1,5 doos naaldjes en 1,5 doos naaldjes + slangetjes voor mijn pomp nodig.Volgens voorschrift van Roche® Iedere 3 dagen een naaldje en iedere 6 dagen een slangetje + naaldje.
    Bij de DVN winkel hebben ze een computer systeem, wat niet flexibel is. De medewerker begrijpt het, maar hun computer niet. Het ene kwartaal 2 x 2 dozen, het volgende kwartaal 1 x 1 doos. Nu gaat het goed.
    Alleen als je een extra doos naaldjes wil, ja want die naaldjes blijven niet altijd 3 dagen zitten. Met veel moeite is het de medewerker gelukt, want het volgende kwartaal is die extra doos natuurlijk niet nodig. Gelukkig zijn de medewerkers erg vriendelijk en ze lossen het op, maar ja die computer hè. Maar er zijn vast mensen bi de DVN, die hele “loop”systemen in elkaar kunnen zetten, dus dit moet “peanut” voor ze zijn.
    Al met al kun je gewoon je sensors en je spullen bij de DVN winkel bestellen.
    Voordeel van de DVN winkel is, dat ze weten wat diabetes in de praktijk betekent.
    Succes ermee

    • Tino

    Dank voor jullie reacties.
    Zoals ik al schreef is de kwartaalservice voor de 1 misschien ideaal, maar voor mij absoluut niet. Het betekent nl. dat ik 1x per kwartaal een hele “bubs” aan materiaal geleverd krijg en dat ik niet specifiek kan uitmikken dat ik bijvoorbeeld zondags mijn voorraad ga bekijken en ga kijken wat ik nodig ben en weet dat dit dinsdags bezorgd wordt.
    Hierdoor heb ik niet teveel maar ook niet te weinig op voorraad.
    @yvonne: het is inderdaad efficiënter voor Mediq maar niet voor mij.
    De kwartaalservice is kennelijk een gedwongen maatregel die voor de meeste mensen wellicht goed werkt, maar die voor mij niet ideaal is.
    De DVN-medewerkers willen best helpen maar zeggen dat ze de CGM sensoren alleen via de kwartaallevering kunnen doen en derhalve niet ongedaan kunnen maken. Zonder dat ik daarmee heb ingestemd. Naast de CGM sensoren worden ook spontaan extra teststrips geleverd, waar ik ook niet om gevraagd heb.
    Met andere woorden de commercialisering van Mediq dwingt de DVN en daarmee ook hun leden om het systeem te gebruiken wat Mediq voorschrijft.
    Dit in tegenstelling tot wat bij de DVN hoog in het vaandel staat “Voluit leven met diabetes!” en “Regie over je eigen diabetes”
    Kortom: De DVN Winkel is niet van de DVN maar van Mediq.
    Ik had altijd de gedachte dat de DVN er volledig was voor haar leden, maar dat is kennelijk naïef gedacht.

    • Ben42

    Tino Schreef:
    “Dank voor jullie reacties.”
    Prettig dat je reageerd.

    Kwartaalservice.
    De verzekeraar vergoed per kwartaal maar een maal de verzendkosten. Dat betekend dat de postorder bedrijven nogal strict zijn in niet vaker een bestelling te leveren. Als je wat anders gewend bent, of er veranderd wat (zoals producten of hoeveelheden), dan kan dat inderdaad knap lastig zijn. En de postorder bedrijven zijn niet echt flexibel.
    Maar je kunt je er zelf ook op instellen. Bij mij heeft het lang (jaren) geduurd, maar ik bestel nu al mijn medicatie en hulpmiddelen 1 maal per kwartaal en allemaal op ongeveer hetzelfde tijdstip. (Duurde zo lang omdat de geneesmiddelen wel eens veranderden en dan ze niet meer synchroom lopen. Nu maak ik bij de apotheek duidelijk dat ik precies om de drie maanden bij ze langs kom voor mijn medicatie, zo ook bij het postorder bedrijf.).
    Niet altijd ideaal, maar ik heb mijn vorm gevonden.

    De DVN en de DVN winkel zijn verschillende instanties. Daar schermen ze ook mee als het ‘hun’ uitkomt. Maar in andere gevallen doen ze alsof het dezelfde organisatie is, ook weer als het ‘hun’ uitkomt.

    Dit in tegenstelling tot wat bij de DVN hoog in het vaandel staat “Voluit leven met diabetes!” en “Regie over je eigen diabetes”

    In de medische wereld heb je niet zelf de regie, je bent afhankelijk van een flink aantal zaken. Wij hebben wel de regie over onze eigen diabetes, maar niet over de portemonee van de ziektekosten verzekering en ook niet over de agenda van onze medische ondersteuning. En zo ook niet over welke onderzoeken we zouden willen laten doen.

    In een kinderprogramma (land van Ooit) werd duidelijk gemaakt dat de kinderen wel de baas waren maar niet over de schatkist (portemonee) van papa en mama. Zo zijn wij ook wel de baas over ons eigen diabetes, maar niet over etc. etc.

    Die kwartalen hebben bij mij ook wel eens ergenis gegeven. Maar je bent beter af door je er naar te richten, zonder ja daar al te druk over te maken.
    Vriendelijke groet,
    Ben

Wil je reageren op dit bericht, dan moet je ingelogd zijn met je account.