Home Forums Behandelaren Meld je leveringsproblemen Abbott/Freestyle Libre

Meld je leveringsproblemen Abbott/Freestyle Libre

We verzamelen de klachten over de leveringsproblemen met de Freestyle Libre van Abbott.
Meld je problemen vooral zodat DVN daarmee verder kan. Wij verzamelen de klachten en gaan hierover (opnieuw) in gesprek met Abbott: Lees meer en meld via deze link.

UPDATE 2-5-2019: De leveringsproblemen lijken voorbij, ook zijn de beperkingen in het aantal sensoren opgeheven. Nieuwe gebruikers kunnen zich gewoon aanmelden in de FSL-webshop, zonder dat er een wachtlijst is. Lees meer in dit nieuwsbericht op DVN.nl.

  • Jemig! Nou, Mack, ik hoop het niet. Wil jij het mailtje dat je van Abbott kreeg misschien aan ons doorsturen? Gaan we weer in gesprek met ze…

    communicatie@dvn.nl
    Alvast bedankt! ^JB

    • mack

    Bleek bij nader inzien wat mij betreft toch ‘loos alarm’ van Abbott, want op 11 september kreeg ik de verzendbevestiging en op de website van Freestyle zag ik staan: leverdatum: 12 september. Ze zijn inderdaad vandaag bezorgd, maar ik kreeg niet zoals gewoonlijk een bericht van DPD. Toen ik op 3 september bestelde kon ik er nog maar 2 bestellen en als je nu op de website kijkt kun je er 3 tegelijk bestellen!

  • De leveringscondities zijn verschillend per land. Zo kan vandaag de dag een willekeurige inwoner van Duitsland zonder enige vorm van registratie 10 sensors bestellen. De persoon in kwestie hoeft niet eens diabeet te zijn … Waarom kan een Nederlandse diabeet er dan maar 3 bestellen? En waarom zelfs dat niet eens want ik kon er nu maar 1 tegelijkertijd bestellen.

    Daarnaast heb ik te maken gehad met een op het eerste gezicht goed werkende sensor. Echter dat bleek niet te kloppen na een gewone bloedsuikercontrole. De sensor gaf constant 4 mmol minder aan waardoor ik schijnbaar vaak een hypo had en dus teveel heb gegeten. Toen ik dit meldde bij Abbott en vroeg om een vervangende sensor kreeg ik een hoop drempels (procedure) opgeworpen. Na 2x persoonlijk contact vertelde men mij dat de manager zou terugbellen. Dit is nooit gebeurd en als excuus gebruikt men de drukte. Op mijn laatste mail heb ik ook nooit meer iets gehoord.

    Via de geschillencommissie en ConsuWijzer ben ik er achter gekomen dat ik ook in deze situatie recht heb op een deugdelijk product en ga ik nogmaals contact met ze leggen om dit op te lossen.

    Al met al is mijn conclusie dat Abbott goed begon maar nu de Nederlandse gebruiker qua levering en service in de kou last staan. Leven met de Abbott sensors is door hun eigen droevige service veel minder ‘zorgeloos’ Dan waar mee ze pronken op hun website.

    • @willemm Op de Duitse website staat anders:
      “Bitte haben Sie Verständnis dafür, dass Sie innerhalb von 25 Tagen maximal 3 Sensoren bestellen können!”
      en verderop een melding:

      ACHTUNG!
      Bitte haben Sie Verständnis dafür, dass vorübergehend maximal 3 Sensoren pro Bestellung innerhalb von 25 Tagen möglich sind. Als kleines Dankeschön für Ihr Verständnis bieten wir Ihnen an Ihre Bestellungen kostenfrei auszuliefern, solange diese Restriktionen gelten.

      Dat is als ik me niet vergis hetzelfde beleid als in Nederland.

  • Ik kon ook gewoon 3 sensoren bestellen, Willemm. Moest je wel 3x voor naar de sensor en ze per keer aan je winkelmandje toevoegen (dat was vroeger niet zo), maar dat kon wel tot maximaal 3 sensoren.

  • Je mag er nu 3 bestellen ipv 2, maar dat is nog steeds niet de oude situatie dat je er 10 kon bestellen. Wel netjes dat er geen verzendkosten in rekening worden gebracht, maar dat is ook wel het minimale. Raar overigens dat de zorgverzekering niet die verzendkosten vergoed. Alsof het een vrije keus is ze te laten bezorgen. Maar ik ben al blij dat mijn verzekering de kosten van november 2017 – december 2018 vergoedt. Ze kunnen alleen niet vertellen of dat in 2019 ook het geval zal zijn.
    Wat ik verder opvallend vind, is dat Abbott zich als een echte monopolist gedraagt. De prijs is nog steeds even hoog, dus met de snel groeiende omzet moeten ze veel winst maken.

    • Ben42

    Yvonne schreef:
    Wat ik verder opvallend vind, is dat Abbott zich als een echte monopolist gedraagt. De prijs is nog steeds even hoog, dus met de snel groeiende omzet moeten ze veel winst maken.

    Allereerste Abbott is geen monopolist, er zijn meerdere leveranciers die sensoren leveren. Ja er zijn een aantal verschillen tussen die sensoren, maar het belangrijkste verschil acht ik toch de prijs van het gebruik ervan. Dat hier Abbott een soort van prijsbreker is maakt het ze nog geen monopolist.

    Verder zou je kunnen aangeven waaruit je afleid dat Abbott veel winst maakt, het is namelijk zo dat een grote omzet helemaal geen grote winst hoeft te betekenen. Met de investeringen die ze momenteel doen om de productie capaciteit op de vraag af te stemmen is het volgens mij zelfs zo dat veel van de investeringen zich nog terug moeten betalen (in de toekomst). Omdat de toekomst ook voor Abbott niet vastligt, ligt de winst dus ook nog helemaal niet vast. Ik geef toe dat het er goed uitziet voor Abbott, maar uit de huidige publiek bekende gegevens afleiden dat ze veel winst maken vind ik niet gerechtvaardicht.

    Het staat jouw en andere leveranciers vrij om ook een dergelijk product op de markt neer te zetten.

    Van een prijsbreker als Abbott, kun (en mag) je ook niet verwachten dat ze op alle gebieden eenzelfde service en of kwaliteit leveren als de duurdere producten. Kies je voor een product op grond van prijs, dan kies je daarbij ook de andere aspecten.

    Ja ik zou ook willen dat het product, goedkoper en beter leverbaar zou zijn. En natuurlijk dat het volledig vergoed zou worden. Maar dit is helaas niet het geval. Ben dan ook blij met een leverancier als Abbott die toch een product weet te leveren waar ik graag gebruik van maak.

    Vriendelijke groet,
    Ben

    p.s.
    Natuurlijk zou ik willen dat Abbott beter zou communiceren.
    Natuurlijk zou ik willen dat het product goedkoper zou zijn.
    Natuurlijk zou ik willen dat de bezorging beter zou gaan.
    Natuurlijk zou ik willen dat de bezorging altijd gratis zou zijn.
    Natuurlijk zou ik willen dat er veel concurerende producten zouden bestaan.

    • Momo

    Ben het met Ben eens dat Abbott geen monopoliepositie bezit, omdat er inderdaad ook nog andere aanbieders zijn.

    Omdat zij echter wél de enige aanbieder zijn die een dergelijk lage prijs kunnen vragen, voelt het voor veel mensen toch alsof er geen keuze is. De andere sensors kosten jaarlijks gemiddeld tussen de €4000 en bijna €6000 euro. De FSL kost jaarlijks circa €1500.
    Een enorm verschil voor de vele mensen die dit hulpmiddel nog steeds uit eigen zak moeten betalen.

    • cardu

    Ik vind freestyle libre niet vergelijkbaar met andere sensoren.
    Die zijn allemaal volgens een ander, minder toegankelijk principe (en niet alleen de prijs, ook dat je afhankelijk bent van een arts om je te ‘begeleiden’).
    Abbott is de enige die dit Flash glucose systeem aanbiedt en dat maakt dat ze inderdaad rare sprongen kunnen maken (of het geld is weet ik niet, eerder onverschilligheid: de klanten die ze hebben lopen toch niet weg).
    ikzelf heb er noodgedwongen (mocht niet meer bestellen) 2 weken vingerprikken opzitten. Gisteren (30 sept) nieuwe besteld (3 ex), maar sta wel ‘on hold’.
    En dat is waar ik van baal.
    Ik zou echt dolgelukkig zijn als een andere leverancier mij zo’n zelfde systeem kon bieden.

    groet,
    Marianne

    • Ben42

    Zelf heb ik wel eens overwogen om een set van Medtronic aan te schaffen. Echter de prijs in combinatie met de houdbaarheid van de sensoren heeft mij toen tegengehouden. Kosten van een set met 10 sensoren was erg veel geld en de sensoren moesten dan dacht ik binnen 3 maanden gebruikt worden. Dat werd me wat kosten betreft te gortig. Begeleiding van een arts was niet nodig, dus alleen de kosten heeft mij tegenhouden.

    Maar als voor jouw (Marianne) de kosten niet het issue zijn, ben ik best bereid om de FreeStyle Libre te ruilen voor een van de andere systemen. Een maand FreeStyle Libre tegen een maand Dexcom of Medtronic zou ik een uitstekende ruil vinden. Ja er zijn verschillen, maar ieder systeem heeft eigen voor- en ook eigen nadelen.

    En natuurlijk hoop ik ook dat er over enkele jaren vele leveranciers met vele producten zullen zijn. Voorlopig ben ik blij dat Abbott de keuze van een systeem heeft toegevoegd. Ten opzichte van enkele jaren geleden is er een extra mogelijkheid (of een extra keuze) die er voorheen niet was. Namelijk een “betaalbaar” systeem, waar dat voorheen “ontbrak”. Ze zijn inderdaad een prijsbreker en vertonen daarbij ook het gedrag van een prijsbreker. Liever had ik ook een goedkoop, goed en beschikbaar systeem gehad waarbij dan ook nog eens een keer een goede service zou worden geleverd.

    Abbott heeft met de FLS het aantal keuzes dat we hebben groter gemaakt en niet kleiner gemaakt. Voorheen was dit alternatief er helemaal niet. Hopelijk volgen meer leveranciers dit voorbeeld.

    Ben

  • Helemaal mee eens Ben42! Zou super zijn als er meer keuze zou zijn. Op zich kun je wel kiezen voor bijvoorbeeld een Dexcom, maar die is toch nog wel een flink stuk duurder. Soms heb ik wel de neiging om dan maar minder vaak een sensor op te hebben, zodat ik even duur uit ben, maar Abbott niet meer hoef te spekken :-). Maar ja… daar gaan zij natuurlijk helemaal niks van merken, terwijl ik maar de helft van de tijd mijn diabetes een beetje makkelijk in de gaten kan houden…

    De FSL wordt nu trouwens wel steeds goed geleverd bij mij. Bij jullie ook?

  • @nadine

    Kreeg een mail van Abbott vandaag dat ik na 8 maanden op de reservelijst te hebben gestaan nu mag bestellen.
    Zie ook mijn reactie bij FSL ervaringen reactie nr 1447 😲

    Ter info : na 8 maand geleden in wachtstand te zijn gezet door Abbott voor nieuwe klanten !

    Geachte heer, mevrouw,

    Dank u wel voor uw registratie voor het FreeStyle Libre systeem.

    We danken u voor uw geduld. Het doet ons deugd u hiermee persoonlijk uit te nodigen uw account voor de FreeStyle Libre webshop te activeren.Activeren is eenvoudig.
    Deze uitnodiging is geldig voor een beperkte periode. U kunt tot en met 22 november uw account activeren. Daarna is deze uitnodiging verlopen.

    Wilt u bestellen? U kunt iedere 25 dagen maximaal 3 sensoren tegelijk bestellen. De verzendkosten komen tot nader order voor onze rekening.

    Dank u nogmaals voor uw geduld en medewerking.
    Uw FreeStyle Libre team.

    Groet 6feet10

  • https://nldiab-menauhant.savviihq.com/bericht/freestyle-libre-propaganda/

    Nu ik lees dat er zo erg veel problemen zijn en er al langer zelfs een topic over bestaat, is wat Abbott zelf aangeeft op een propaganda missie, wel heel erg schandalig…….

  • DPD stuurt pas een mail ongeveer 3 uur vóór levering. Dan lukt het dus niet om nog iets te regelen voor ontvangst. Maar daarna gooit de bezorger er met de pet naar en levert het niet af bij de parcelshop, hoewel dat wel op het briefje stond dat in de bus lag. De volgende dag “vergeten” ze het mee op pad te nemen. Nu ligt het al twee hele dagen op depot en heb ik het nog steeds niet!
    Ik heb Abbot gevraagd om alsjeblieft een andere leverancier te nemen. DPD is dan wel de goedkoopste bezorger, maar ook de slechtste. Zo ga je toch niet om met die dure sensors? Ik betaal graag het verschil in bezorgkosten hoor!

    • yoke

    ik heb een Franse webshop gevonden
    http://www.moncoinsante.com

    Daar kan je de sensors ook kopen aan 54,90 euro exclusief verzending . Verzendingskosten voor België zijn 11,50 euro . Valt dus mee

    • Bedankt voor de tip. Ik heb het nog niet daar geprobeerd, maar inderdaad, ze lijken het ook naar Nederland te willen sturen. Als je niet te veel haast hebt, kan dat met DHL “ECO” in 3 à 7 dagen, voor 11 euro. Aangezien de sensors 5 euro GOEDKOPER ZIJN DAN BIJ ABBOTT (! hoe kan dat?), ben je al met al voor 2 sensors maar 1 euro kwijt aan extra kosten door ze uit Frankrijk te laten komen. En DHL is een stuk beter met bezorgen dan DPD. Helaas kun je hier wel maar 2 tegelijk bestellen.

    • yoke

    In België kosten ze 94 euro per stuk , dus Frankrijk zou voor mij veel goedkoper uitkomen

  • Ik ondervindt alweer leveringsproblemen. De recente zending van sensoren blijkt vertraagd. Misschien komt het wel omdat de mensen die hun sensor lekker wél vergoed krijgen nu in één keer een voorraad voor 3 maanden kunnen laten aanrukken via hun reguliere NL hulpmiddelenleverancier. Let wel, zonder te betalen. Hoera, maar jammer voor de slachtoffers die nog steeds hun sensors per setje van 2 a 3 vanuit Abbotmagazijn moeten laten komen en weer 180 euro kunnen aftikken.

    • tony64

    Geachte heer Bibeiro,

    Helaas kunnen wij de sensoren niet leveren binnen de gewenste 3-5 werkdagen. We beseffen hoe belangrijk onze sensoren zijn voor het monitoren van uw glucose en verzekeren u dat wij alle moeite doen om deze kwestie op te lossen. Zodra uw bestelling leverbaar is en verzonden is, e-mailen wij u weer.
    Helaas kunnen wij u geen exacte datum geven waarop uw bestelling zal worden verzonden. Onze klantenservice zal u dezelfde informatie geven.
    Wij beseffen dat dit ongemak voor u met zich meebrengt en bieden u onze excuses aan voor deze vertraging. We doen ons best om onze voorraden te vergroten zodat u zo snel mogelijk uw glucose weer kunt monitoren zoals u dat gewend bent.
    Hopende u hiermee voldoende geinformeerd te hebben.

    Reagerend op uw mail van 4-2-19
    wat betekend status On hold
    Mocht u meer vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op.
    Met vriendelijke groet,
    Abbott Diabetes Care
    Team Klantenservice
    deze laastse email van Abbott wacht al meer dan een maand op sensor , kon niet bestellen voor ik op vakantie ging en nu wacht meer dan een week op , klant dienst is zeer onvriendelijk en geef geen antwoord.Heb D2 al lang meer dan 30 jaren en val niet onder de regels voor vergoeding, dus betaal het zelf , geen problemen ,maar krijg de indruk dat zij D1 voor trekken.Als ik zie hoe moeilijk het gaat met Abbott en met Freestyle hebben volgens mij op de markt te vroeg gebracht, en klagen kan bij niemand , dus zijn vrij wild….

  • Lijkt op de beantwoording van mijn mail:
    Geachte heer,

    Helaas is er een vertraging met het verzenden van bestellingen.
    Dit wordt zo spoedig mogelijk opgelost.

    Zodra uw bestelling vanuit Frankrijk vertrekt, ontvangt u een email.

    Onze excuses voor het ongemak.

    • Momo

    Dat is vreemd. Wanneer hebben jullie besteld? Ik heb op 29 januari een bestelling geplaatst en deze is vandaag geleverd. Zou vervelend zijn als het weer niet goed gaat met de leveringen …

    @tony64 Ik betaal de FSL ook uit eigen zak.
    Ik heb type 1, maar voldoe niet aan de vereisten voor vergoeding.
    Ik denk niet dat Abbott onderscheid maakt tussen de verschillende types. Geld is geld, tenslotte.

  • Nee, ik zeg niet dat Abbott onderscheid maakt tussen de diabetespatiënten die wel vergoeding krijgen en die niet vergoeding krijgen, maar dat er waarschijnlijk leveringsproblemen zijn ontstaan omdat de mensen die nu wél vergoeding krijgen, sinds kort de sensoren in grote hoeveelheden kunnen bestellen bij hun NL hulpmiddelenleverancier, zoals OneMed/Bosman, etc. Dat heeft tot gevolg dat er in 1x grotere hoeveelheden naar het magazijn van Bosman e.d. zijn verscheept en dat er daardoor tekorten kunnen ontstaan bij Abbott.
    Daar hebben de arme sloebers zoals wij, die alles zelf moeten betalen, dus last van.
    Hoogstens is dat een logistiek wanbeleid bij Abbott.
    Wie wel discriminerend optreedt is de Bosmannen en consorte, die niet willen leveren aan mensen die zelf betalen.

    Ik heb ze 1 feb besteld. Het bleek dat de bestelling “on hold” staat.
    Wanneer @tony64 ze besteld heeft ben ik ook benieuwd naar.

Wil je reageren op dit bericht, dan moet je ingelogd zijn met je account.