Home Forums Medicijnen metformine ophogen

  • Dora

metformine ophogen

Ik slik nu al een paar jaar metformine 2 keer daags 500mg.
Waarden schommelden steeds tussen 6 en 10, nu plotseling op 16.
Daarom moet ik nu 3 keer daags metformine slikken, bij het ontbijt, de lunch en bij het diner.
Ik ontbijt rond 9 uur, lunch rond 12.30 en diner rond 18.30 uur.

Van het extra pilletje tussen de middag krijg ik diarree.
Mijn vraag is: kan ik ook 2 pilletjes gelijk tijdig innemen bijv. bij het ontbijt.
Wie slikt er ook 3 keer daags metformine en hoe verdeel je dit over de dag?

  • Toen bij mij diabetes net was vastgesteld, slikte ik vier tabletten metformine: twee bij het ontbijt en twee bij het avondeten. Het is dus zeker mogelijk om meerdere tabletten in één keer te slikken. Bij mij is het aantal inmiddels teruggebracht naar drie: bij elke ‘grote’ maaltijd (ontbijt, lunch, avondeten) één tablet.

    Maar het is wel beter om in overleg met je arts te bepalen wat je het beste kunt doen. Het zou namelijk ook kunnen helpen om de metformine ongeveer halverwege de maaltijd te slikken, zodat je zowel vóór als ná het slikken van de tabletten eet. Hierdoor wordt de metformine wat trager opgenomen, waardoor je minder kans hebt op diarree.

    Ook kan het helpen om over te gaan op een ander merk metformine dat je wellicht beter ligt, maar dat zou problemen met de vergoeding door je zorgverzekeraar kunnen opleveren (ik spreek uit ervaring).

    • Rionne

    Beste
    Ik hoor veel mensen met diabetes die die pillen slikken en worden er zo beroerd van en diree en hoofdpijn.
    Die overleggen het even met hun verpleegkundige.
    Zij moeten u hiermee helpen om een oplossing te zoeken.
    Succes

    • Dora

    Beste mensen,
    Bedankt voor de reacties. Ik ga vrijdag naar de verpleegkundige en zal overleggen of ik 4 metformine kan slikken zoals Tristan aangeeft. Ben benieuwd.

  • Ik heb 4 soorten metformine-tabletten geslikt ( in 15 jaar ) van het zelfde merk.
    ineens was er diarree. Na eigen onderzoek bleek dat in alle 4 de tabletten de inhoud afweek. Mijn verpleegkundige had hier nog nooit van gehoord.
    Het lijkt erop dit ( bij mij ) heeft geleid tot diarree.
    Dus de juiste metformine is erg belangrijk.
    Ga hierover in overleg met je huisarts/verpleegkundige of stap over op andere tabletten.
    Laat je niet overhalen tot “prikken” dat lost in deze niets op ! Tegenwoordig zijn er andere alternatieven ( tabletten) .

      • Dora

      Beste Frederico5,

      Je schrijft over andere alternatieven ( tabletten), welke bedoel je?

        • Ben55

        Hoi Dora,

        Ik heb hetzelfde ervaren. Mijn dosering was en is 3x850mg daags. Nooit last van gehad totdat er weer eens een ander preferent merk werd verstrekt. Diarree, en niet zo zuinig ook. Na een aantal maanden ben ik hiermee langs de apotheek gegaan en zij gaven aan dat het best aan de hulpstoffen kon liggen. De huisarts moest een verzoek maken voor een ander merk. Dat is gedaan en en ik heb er geen last meer van gehad.
        Metformine is metformine, maar de gebruikte hulpstoffen kunnen verschillen.

Wil je reageren op dit bericht, dan moet je ingelogd zijn met je account.