Home Forums Hulpmiddelen Mobiel niet geschikt voor FreeStyle Librelink – app

Mobiel niet geschikt voor FreeStyle Librelink – app

Ben benieuwd of meer mensen dit probleem hebben; het niet kunnen openen van de app omdat de software niet compatible is.
Kort geleden wilde ik de app gaan gebruiken maar deze stond niet in mijn Google Play store. Ik snapte er eerst niets van maar door navraag bij een medewerker van Abbott (fabrikant) begreep ik dat niet alle mobiele telefoons geschikt zijn voor de app.
Dat was natuurlijk behoorlijk frustrerend.
Ik heb mijn huidige mobiel nog niet zo lang geleden aangeschaft maar nooit gedacht dat ik deze problemen tegen zou komen. Ik heb een Redmi 8A (Android 10). Theoretisch zou het moeten kunnen maar het heeft te maken met de software welke net niet aansluit of zoiets (ik vind het ook nog eens vrij vaag)
Omdat ik de app toch wel heel graag wil gebruiken overweeg ik om een andere mobiel te kopen. Welke raden jullie me aan zo dat ik dit soort problemen niet weer krijg?
Alvast bedankt voor de reacties :-)

  • Je kan hier al een eind mee komen
    https://www.freestyle.abbott/be/nl/librelink/compatibility-guide.html
    Verder op dit trefpunt zoeken naar mobiel

  • Ik lees net dat de redmi 8a geen nfc heeft en dat is nodig om te kunnen scannen. Dus of een losse scanner kopen is € 60 en neem dan wel eentje die geschikt is voor de fsl 2, die er aan komt. Of een telefoon met nfc.

  • Hoi Yvonne,

    Bedankt voor jouw kennis. Ik ga me er verder in verdiepen. Ik vond net een site (smart android) waarop wordt gesuggereerd dat je wél nfc op Redmi 8a kan instellen. Nu helaas geen tijd om het verder uit te zoeken. Wordt vervolgd…

    • Sang

    Yvonne heeft gelijk, de Redmi 8a heeft geen NFC, dus proberen het in te stellen is kansloos.

    Ik gebruik zelf een Samsung S8, prima telefoon, scannen gaat vrijwel altijd goed en de accucapaciteit is prima. Wel een vrij dure telefoon, en hij staat vol met onnodige apps waarvan Samsung vindt dat je ze nodig hebt en dus niet kan verwijderen.

    Ik vind het jammer dat de telefoonlijst die Abbott levert gedomineerd wordt door Apple en Samsung. Er zijn tig telefoonfabricanten die goede telefoons maken voor een meer redelijke prijs én met NFC. Motorola bijvoorbeeld. Online lees je her en der ook goede ervaringen met andere telefoons en de FSL.

    In principe zou elke telefoon met NFC reader die draait op Android of IOS geschikt moeten zijn. Sommige Chinese telefoons of goedkope exemplaren hebben een andere besturingssysteem, daarmee kun je dus niet de FSL app installeren en dus ook niet scannen. Let daar dus op.

    Wanneer ik weer een nieuwe telefoon ga kopen, ga ik niet direct in de lijst van Abbott kijken. Ik zoek een telefoon die ik wil, en die een goede prijs heeft. De enige harde eis is dat hij een NFC reader heeft. Vervolgens even googleën of er al mensen zijn die ervaring hebben met mijn voorkeurstelefoon en de FSL. Kopen doe ik dan online bij Coolblue die een vrij liberaal ruilbeleid hebben. Wanneer het scannen toch niet lukt zal ik in gesprek gaan met de verkopen om alsnog een andere telefoon aan te schaffen.

    • Ben42

    De lijst dit hierboven gegeven is, is kort en bevat vooral duurdere toestellen.

    Nu zijn er gebruikers ervaringen met toestellen waarbij de app niet lekker werkt, ook als er wel NFC aanwezig is.

    Zelf heb ik goede ervaringen met goedkopere Samsung toestellen, de toestellen waarmee de sensor goed uit gelezen werd waren bij mij de : J1, J5 (2016) en de A71.
    Destijds waren de J series de goedkoopste toestellen die er waren en deze voldeden prima. De J toestellen van Samsung waren destijd tussen de 100 en de 200 Euro, de J1 was net iets boven de 100 Euro. De J serie is het goedkoopste segment van Samsung, maar die serie wordt niet meer gemaakt. De A serie is de middenklasse (en nu de goedkoopste klasse). De S series zijn serieus geld. En de Z serie is duur.

    Mijn ervaringen met de goedkoopste Samsung telefoons zijn dus uitstekend. Maar zoals altijd dit zijn mijn ervaringen, misschien zijn die van andere mensen anders.

    Vriendelijke groet,
    Ben

      • Lena05

      Mijn Apple telefoon is ook wat ouder en daarom lukt het niet met de F. app. Eigenlijk mis ik het helemaal niet, de reader is wat mij betreft genoeg en ik ga zeker om die reden geen nieuwe telefoon aanschaffen☺️

      • Caramel

      Hoi Ben,

      Nou mijn J5 Samsung kon de app niet eens openen :-(
      Vind dit echt een ramp hoor. Hopelijk gaat het nog lukken met mijn Galaxy S8!

    • Caramel

    Nou heb inmiddels (2e hands) een Galaxy S8 aangeschaft. Deze zou compatibel moeten zijn met de Libre Link van Free Style. Nou mooi niet dus. Ik kon de app wel installeren maar deze werkt niet. Dat wil zeggen hij scant niet! Ik baal er zo van maar hopelijk doe ik zelf iets verkeerd en komt het toch nog goed, hoop het zo!
    Deze mobiel draait op Andoid-9 en heeft NFC dus het zou wel moeten kunnen. Kan iemand mij zeggen wat ik verkeerd doe?

      • Ben55

      Goedemorgen Caramel,

      Ik heb ook een S8 die op Android 9 draait en het scannen gaat probleemloos. Ik ga er even vanuit dat je de FSL2 sensor gebruikt. Dus je hebt 2 mogelijkheden. De instellingen staan niet goed of de telefoon (NFC) is defect.
      Heb je de instellingen al nagelopen en NFC aangezet? Als het goed is dan is dat bij de 1e keer openen van de app aangegeven.

      Mvg Ben

    • Caramel

    Dank je Ben. Ik gebruik nu nog een “gewone” sensor, doet de app het daar niet op? Zal dat het zijn?

      • Sang

      De app zou het zeker moeten doen met de FSL 1. Heb je gecontroleerd of NFC aan staat? (bovenste meldingen balk naar beneden vegen om te open, en vervolgens nog verder naar beneden vegen om helemaal te bekijken) Trilt de telefoon als je scant? Geeft hij een melding? (dat “Samsung Health nu niet in staat is dit apparaat te scannen” bijvoorbeeld) Daar had ik de eerste keer last van. Na het verwijderen van Samsung Health lukte het wel.

      Edit: ohja, Nog twee dingen:
      1: open je wel eerst een keer de App voordat je de eerste keer scant? Je moet dan namelijk toestemming geven op een aantal zaken.
      2: Als je de sensor al even draagt, dan kun je niet een nieuwe telefoon toevoegen als meetapparaat. Heb je het scannen wel geprobeerd met een net nieuw geplaatste sensor?

    • Caramel

    Smart health verwijderd en NFC staat aan maar hi doet nog steeds niks :-(

      • Sang

      Probeer je nu je telefoon op een sensor die 1 of meerdere dagen geactiveerd is? Want dan doet je telefoon inderdaad niets.

    • Caramel

    Ik gebruik de app inderdaad op een sensor die al meerdere dagen in gebruik is en welke ik tot nu toe scan met zo’n scan apparaatje. Kan ik dan bij een nieuwe sensor de app pas gaan gebruiken?

      • Sang

      Hey Caramel,

      Dat is inderdaad waarom je telefoon niet reageerd. Wanneer je je volgende sensor plaatst, dan scan je die direct met je telefoon. Het kan bijna niet anders dan dat alles dan gewoon werkt. Scannen met dat andere scan apparaatje (de FSL reader) is dan niet nodig.

      Groeten Sander

    • Caramel

    Het is te dom voor woorden maar ik ben er eindelijk achter waarom het niet luktte om mijn sensor te scannen met mijn freestylelibre app op mijn mobiel. Je moet scannen met de achterkant van je mobiel!
    Het heeft wat voeten in aarde gehad maar dan toch gelukt. Ik ben blij!
    Ga Abbott nog wel even mailen dat ze dit wel wat beter mogen aangeven op hun site en brochures.

  • het is inderdaad te zot voor woorden maar het eerste wat men zegt bij problemen met de app is dat telefoon niet geschikt is hiervoor
    ik had weinig problemen tot de laatste maanden, het werd steeds erger
    niet scannen, sensor fout, sensor vervangen, over 10 min. weer proberen enz.enz. toen probeerde ik een telefoon die op de lijst voorkwam en die zou dus goed moeten zijn … wat schetst mijn verbazing ? wederom kreeg ik dezelfde meldingen bij 1 sensor na 3 dagen, bij de volgende sensor na 2 dagen nadat ik hierover telefonisch contact zocht kreeg ik te horen dat ik de libre view maar niet meer moest gebruiken ??? daar zou het dan wel aan liggen .. tja je moet toch wat zeggen
    ik denk dat ik de enige ben met deze problemen, want men is hier blijkbaar niet van op de hoogte, jammer ik vind het een goed product, best prijzig en ik vind dat het voor dat geld best fatsoenlijk mag werken, maar ik krijg een beetje het idee dat het te snel in de markt is gezet.
    ben benieuwd of er meer mensen zijn die dit probleem herkennen

  • Hoi Willem,

    Bij mij werkt het nu dus wel maar ik krijg ook heel vaak foutmeldingen. Het scannen lukt dan niet of hij geeft een sensorfout aan. Maar bij dat laatste krijg ik dan wel een resultaat te zien. Dus of dat resultaat klopt niet of de melding slaat nergens op.
    Dus ben met je eens hoor, het werkt nog niet optimaal. Jammer dat het bij jou helemaal niet werkt want het is inderdaad wel een verrekt handig appje! Niet te snel opgeven hoor!

  • Heb mijn Samsung j5 2016 moeten resetten nu kan ik de app niet meer installeren en zegt toestel is niet compatibel met deze versie terwijl de app voorheen prima werkte op hetzelfde toestel dus moet nu de reader maar weer gebruiken (balen)

      • Sang

      Hey Rien,

      Heel vervelend. Door de reset is je telefoon teruggegaan naar zijn oorspronkelijke android versie. Het zou kunnen dat die anders is dan de meest recente versie die je telefoon had vlak voor de reset. Heb je gekeken of je telefoon naar een nieuwe versie van android kan updaten? (je telefoon kan dit zelf aankondigen, maar dat kan soms enkele uren tot enkele dagen kosten) Handmatig controleren op updates forceerd dit process.

      Wie weet bied dit een oplossing.

      Groeten Sander

      • Ik heb nu android 7 ga toch nog fff zoeken of dit de nieuwste versie is

      • Wat je minimaal nodig hebt is bij een Android telefoon met nfc reader en Android versie 8,9 of 10

Wil je reageren op dit bericht, dan moet je ingelogd zijn met je account.