Home Forums Nieuw met diabetes MOEIE BENEN………..

MOEIE BENEN………..

Goedenmiddag,

Nadat mijn man een dubbele dosis van AMITRIPTYLIN van de HA heeft gekregen, zijn de steken in de benen een stuk minder. Nu alleen nog een doof gevoel in z’n voeten maar hij hoeft er nu ‘s nachts niet meer uit.
Hij blijft alleen van moeie benen houden als hij iets, bv. Boodschappen of een wandelingetje maken, gedaan heeft moet hij zijn benen laten rusten op bed.
Zijn waarden waren gisteren nuchter: 11.3.
Misschien willen we allebei wel te snel hoor maar ………..
We zijn toch benieuwd of jullie daar ook last van hadden, misschien nog wel hebben.
En wat jullie daaraan deden (doen).

Groetjes………..

  • Neuropathie is niet zo veel aan te doen, maar die 11.3 nuchter is wel verontrustend. Dat kan trouwens ook de vermoeidheid verklaren, de energie in de vorm van bledsuikers komt spieren niet in. Hoe worden die hoge waarden aangepakt?

  • Goedenmorgen,

    Sorry voor de late reactie………….
    Mijn man gebruikt 2x 500 Mg Metformine per dag.
    Na het ontbijt 500 Mg en na het avondeten 500 Mg.

    Hij krijgt nu ook andere bijwerkingen maar het niet
    kunnen slapen is het ergste. Vermoeidheid, lusteloos etc.
    Daarbij ook 17 kg afgevallen, dit misschien door het laten
    staan van bepaalde koolhydraten. De HA zegt dat dit er
    allemaal bijhoort……….

    Ik maak mij best zorgen, weet dat ik het allemaal misschien
    te vlug wil. Ik ben zo blij dat ik op deze site al mijn vragen
    mag stellen en daarbij ook antwoord krijg.

    Groetjes

  • Hoe lang slikt je man de metformine al? Is dat afvallen voor of na de medicatie?

    • Goedenmiddag,

      Hij gebruikt de Metformine 500 Mg vanaf 20 juni 1 Metformine 500 Mg per dag. Daarna verhoogd op 6 juli is de naar 2 Metformine 500 Mg per dag.

      Groetjes.

  • Je mag vragen hoor, beter jezelf informeren dan ongerust zijn.

    Toen ik metformine gebruikte had ik alleen hevige diarree, meer niet.
    Ik weet niet of alles op de metformine of DM te schuiven is.

    Je man heeft nog maar kort DM, zijn medicatie is nu in de fase waarin je uitprobeert en dat is een beetje hoe het klinkt: kijken hoe het gaat en anders verhogen, toevoegen, veranderen.
    Dat kost tijd en soms, zoals bij mij, best lang.is hij die 17 kg in 1 a 2 maanden verloren?

    Schrijf je vragen ook op voor bij de huisarts.

  • Hij is dus net 1 maand bezig, nog middenin zijn opbouw van medicatie; je wilt te snel. De focus kan daarom ook liggen op analyseren van alles wat je ervaart: wat voel ik, wat merk ik, voel ik iets en dan voel je altijd iets, dat misschien terecht of onterecht toegeschreven wordt aan de DM2.

    Het instellen is niet altijd zomaar gebeurd; als in: een pil er in en dat was het dan.
    Het kostte mij een jaar en na 1.5 jaar ben ik nu alweer een jaar bezig om nog meer aanpassingen te doen.

  • De medicatie heeft tijd nodig om goed te gaan werken. Ik neem aan dat de controle bij de huisarts regelmatig plaats vindt, die 11,3 moet wel echt omlaag. Het is te hoog en schadelijk voor het lichaam. Wel knap dat hij zoveel kilo is afgevallen.

    • Goedenmorgen,

      Dank je wel voor je antwoord……….
      Ik heb toch nog een vraagje wat bedoel je met regelmatige controle bij de HA? 1 of 2 keer per half jaar of zo……….

      Groetjes.

  • Bij 11,3 nuchter verwacht ik om de 14 dagen/ 3 weken

  • Goedenmiddag,

    Dank je wel en een Fijne dag verders…………
    We leren steeds weer “nieuwe” dingen over het diabeet zijn.

    Groetjes.

  • Hoe gaat het urineren ?
    Kan zijn dat hij meer vocht vasthoudt door amitryptylin (hoeft niet meteen zichtbaar te zijn in opgezwollen benen of voeten )

    Tijdje gewicht iedere ochtend meten (onder zelfde condities ) ,of bladderscan huisarts .
    Het is zo wie zo goed om dit met huisarts te bespreken !

    • Goedenmorgen,
      Dank je wel voor de tip……..
      Gaan dit in ieder geval met de HA bespreken
      zodra zij weer terug is van vakantie.

      Groetjes

Wil je reageren op dit bericht, dan moet je ingelogd zijn met je account.