Home Forums Nieuw met diabetes Prediabetes, wat nu?

Prediabetes, wat nu?

Hoi allemaal,

Ik ben Tamara, 39 jaar oud en heb deze week van de huisarts te horen gekregen dat ik prediabetes heb en dat het zaak is dat ik nu mijn levensstijl om ga gooien wil ik voorkomen dat ik DM2 krijg. Aangezien ik al 15 jaar in de zorg werk weet ik dat DM2 niet leuk is om te hebben en dat het veel impact heeft op je leven. Ik heb obesitas, en worstel met psychische problemen. Zo ben ik sinds vorige week afgekeurd voor werk door het UWV omdat ik kamp met een angst en paniekstoornis die mij ernstig belemmerd (straatvrees o.a.)

Mijn gezondheid gaat al een tijdje niet lekker. Ik heb PCOS (hormoonstoornis mbt eierstokken en baarmoeder) waardoor ik extreem vloei en heb daar bloedarmoede en ijzertekort en b12 problemen opgelopen. Door het bloedprikken is dus per ongeluk de prediabetes geconstateerd. Ik ben sinds vorig jaar al bijna 30 kilo afgevallen door mijn kcal inname te beperken.
Maar blijkbaar heb ik toch niet genoeg gedaan om prediabetes te voorkomen. Ik wil natuurlijk geen DM2 en ben best wel in paniek over mijn bloedsuikers. Heeft iemand tips en adviezen voor mij hoe nu verder en waar ik ook benieuwd naar ben, hoelang duurt het voordat prediabetes over gaat in type 2?

Groetjes Tamara

  • Hoi, ik denk doorgaan met wat je deed: afvallen dmv goede keuzes, bewegen, voldoende drinken en blijven werken aan je psychische gezondheid, want stress is van invloed.

    Bij mij duurde het 10 jaar, van glucosetolerant naar dm2. 2x Zwangerschapsdiabetes gehad, vanaf mijn 43e begonnen de hormonen te rommelen en werd ik op hetzelfde gewicht glucosetolerant. Op mijn 53e dm2, nu redelijk onder controle.
    Het klinkt heel makkelijk, maar natuurlijk is het dat niet.
    Afvallen met psychische problemen en stress is soms vechten tegen de bierkaai. Vooral in combi met bv antidepressiva. Je ontzegt je van alles maar afvallen ho maar.
    Dus naast de vanzelfsprekende adviezen ook: maak het jezelf niet te lastig als het een keer even niet lukt. Ga gewoon door als een dieseltje, dan kom je er ook. Neem de tijd om gewoontes in te bouwen en doe dat met stapjes ipv alles tegelijk op de schop gooien. Ik ben na 2.5 jaar nog steeds niet in staat om voldoende te drinken, ik heb nog steeds eetbuien, ik ben een hartige klant maar heb soms enorme suikerdrang; iets dat ik voor dm2 nooit gekend heb.
    Zo vind ik regelmatig eten ook lastig, omdat ik een vergeet-te-eten-type ben. Dus liggen ik een aantal dingen elke dag klaar, zodat ik ze letterlijk zie: kleine appel, 1.5 liter water, brood/beleg en een deel van wat ik in de avond eten ga, wat noten, pakje zuivel.
    Ik heb een stappenteller gekocht, wandel veel met de hond, heb m’n koelkastlade vol groente liggen die ik ook echt lekker vind en ga elke dag t gevecht met en tegen mezelf aan. Sterkte, update je kennis en ga ervoor!

    • Hoi Cruella,

      Dank je wel voor je reactie. Oké, dit lucht me een beetje op want ik voelde ineens een soort tijdsdruk zo van, je lichaam is een tikkende tijdbom en het kan élk moment om gaan slaan in DM2. Maar dat is dus gelukkig niet zo, als ik lees dat het bij jou nog 10 jaar heeft geduurd van glucosetolerant naar DM2, dan zal het bij mij waarschijnlijk ook niet binnen een paar maanden omslaan tot DM2.

      Dan ga ik inderdaad proberen om door te gaan met hoe ik nu bezig was. Ik wist trouwens niet dat stress ook zoveel impact hier op heeft? En ja, dat verbeteren is inderdaad erg lastig. Ik heb therapie maar zit vast in mijn vicieuze cirkel van piekeren, angstgevoelens, de deur niet meer uit durven (met veel moeite een wandeling maken van 200 meter). Dit doet mijn gezondheid idd geen goed.

      Wat ook bijzonder vind is dat ik ook ineens de laatste maanden een hang naar zoet heb. Waar het vroeger alleen chips, partysnacks, borrelnootjes dat soort spul was, is het nu chup a chup lollies, chocola en dat soort troep. Ik negeer het zo goed en kwaad als het kan maar soms geef ik er ook aan toe.

      Lastig he? Je levensstijl omgooien. Beperk jij trouwens ook jouw koolhydraten of eet jij wel gewoon koolhydraten? Want daar lees je ook heel erg veel over.

      Groetjes Tamara

  • Hoi, ik beperk koolhydraten.
    Ik neem ze wel, maar dan volkoren en minder.
    Voorbeeldje: 4 stukjes aardappel, 1 volkoren boterham, 1.5 opscheplepel volkorenpasta/zilvervliesrijst.
    Ik heb toen een startset gekocht met een glucosemeter, prikpen, lanceren en teststrips en ben voor elke maaltijd en 1.5-2.0 uur na elke maaltijd gaan kijken wat de maaltijd met mijn glucose had gedaan. Was dat te hoog dan haalde ik er wat af of verving het door iets anders. Volkoren brood en koolhydraatarmbrood piek ik nog steeds op, behalve van 1 bakker. Erg duur, dus af en toe maak ik een bewuste keuze om een gewone volkoren boterham te eten en geniet er dan ook van. M’n cappucinootje blijft iedereen van af, maar geen 3 per dag, maar 1 en soms een dagje niet. Zo schipper ik wat. Geen chocola maar bij uitzondering eens een blokje puur.
    En soms schiet ik in een eetbui, dat hoort er bij mij een beetje bij helaas ( vroeger binge eating als cpingsmechamisme bij stress). Ik ben gestopt met roken, ben de overgang in gekieperd, dus afvallen gaat nog moeizamer. Maar opgeven is geen optie, ik heb een kleinzoon van 2🙂

    Je schiet niet zomaar de dm2 in, maar als je kilo’s gaat groeien dan kan dat veranderen.
    Stress is een enorm storende factor bij diverse aandoeningen of veroorzaakt deze zelfs.
    Dit is niet om je bang te maken overigens, maar als mogelijke mede-verklaring voor je pre-diabetes, plus dat je door kennis extra mogelijkheden hebt om het tegen te houden.
    Mensen die slecht/kort slapen zijn gemiddeld 2.5 kg zwaarder dan mensen die goed slapen.
    Stress of bv slaapapneu kan dm2 als gevolg hebben.

    https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/nieuws/verband-tussen-emotionele-stress-en-diabetes#:~:text=Al%20langer%20is%20bekend%20dat,een%20onderzoek%20bij%20800%20volwassenen.

    Jouw taak dus om je eigen beste vriendin te zijn en goed voor je lijf en geest te zorgen. Ook weer makkelijk gezegd, maar alleen de bewustwording kan al schelen.

  • Dank je wel voor je uitgebreide uitleg. Knap hoe jij zo positief blijft en niet opgeeft, en inderdaad met een kleinzoon heb je wat om voor te gaan. Leuke leeftijd ook! Mijn pubers zijn 15, de tijd gaat zo hard vind ik.

    Ik gebruik de Eetmeter app van het Voedingscentrum en die geeft mij wel inzicht. Ik eet dan max 1800 kcal per dag en heb ik ineens zo’n rare bui dat ik bijvoorbeeld chips wil of chocola dan gooi ik het in de Eetmeter app en zie ik de kcal omhoog schieten en denk dan: niet doen… die visualisatie helpt mij enorm.

    Ik heb ook een meter gekocht haha, ik was er snel bij. Toen de huisarts mij dit zei heb ik deze gelijk aangeschaft. Ik zat vanochtend nuchter op 6.7 en ik heb een broodje ei gegeten 1.5 uur geleden en ik zit nu op 7.8. Best wel hoog, ik denk dat dit toch de koolhydraten uit het witte bolletje zijn. Goede tip van jou om zo te onderzoeken waar mijn lichaam op reageert.

    Mijn koffie is mij ook heilig, nu drink ik wel decafé omdat ik hartkloppingen krijg van cafeine. Die van Douwe Egberts is de beste, smaakt net als gewone koffie.
    Tja ik zal echt meer relaxed in het leven moeten proberen te staan, maar wat een strijd. Die paniekaanvallen kosten mij echt 10 jaar van mijn leven. Ik heb therapie, leer de angst klachten nu omarmen maar het lukt me nog niet echt.

    Ik drink voornamelijk water maar wel te weinig denk ik. Doet meer water inname veel met je suiker dan?

    Groetjes Tamara

  • Het is meer nodig ( als iemand hier meer verstand van heeft: vul maar aan), om uitdroging en belasting voor de nieren te voorkomen. Als je weinig drinkt en zeker bij warmte/ziekte, wordt de glucose in het bloed geconcentreerder, hoger en wordt via de nieren uitgescheiden, waardoor deze harder moeten werken. Als je veel drinkt help je de nieren en uitdroging te voorkomen. Zelfs milde uitdroging kan 2-4 mmol schelen. Dat is het meen ik in simpele taal. Het hele scheikundige proces in het lijf is uiteraard ingewikkelder.😁

  • Ah op die manier. Ja ik weet wel dat als mensen bij ons in de zorg een hogere bloedsuiker hadden dat we dan eerst adviseerden om extra water te drinken maar ik wist niet dat dit structureel ook nodig is.

    Bedankt voor alle info!

Wil je reageren op dit bericht, dan moet je ingelogd zijn met je account.