Home Forums Hulpmiddelen Probleem met FreeStyle Libre 3

Probleem met FreeStyle Libre 3

Al geruime tijd ben ik gebruiker van de Freestyle Libre. Sinds enkele weken gebruik ik de Freestyle Libre3.
Ik heb diabetes type 1 en gebruik een pomp voor insuline toediening.
Op 4 september zijn wij voor een 14 daagse vakantie naar Duitsland gegaan.
De eerste paar dagen ging het met mijn bloedglucose waarden goed.
Op donderdag 8 september werd ik met een lage bloedsuiker wakker. De morgen verliep met wisselende waarden, 3.8-14.2 Mmol.
’s Middags had ik last van lage bloedsuikers. Vrijdag 9 september had ik veel lage bloedsuikers ’s Avonds zijn we uit eten geweest, ik was in de veronderstelling dat ik veel koolhydraten tot mij had genomen. Ik heb 2.5 uur na het eten gekeken hoe mijn bloedsuiker er voor stond. Deze was 3.8 Mmol. Hierop heb ik een correctie gedaan. Voor het slapen gaan heb ik weer gekeken, de waarde was nog steeds te laag 4.1 Mmol. Met zo’n waarde ga ik nooit slapen. Ik heb weer een correctie gedaan en ben gaan slapen. De volgende morgen bij opstaan was mijn bloedsuiker weer laag, 3.8 Mmol. Ik vertrouwde het niet en ben naar een apotheek gegaan en heb een bloedglucosemeter gekocht. De waarden die in Duitsland gehanteerd worden zijn anders als in Nederland. Ik kon er niet uitkomen wat precies mijn waarde was. Ik ben weer naar een apotheek gegaan en heb om informatie gevraagd. Hier schrokken ze van mijn waarde, we hebben 3 X gemeten. Het advies was om een deskundige te raadplegen. Ik heb contact gezocht met het diabetesteam in het MCL Leeuwarden waar ik onder controle ben. De internist schrok enorm van de waarde die ik had, 26.8 Mmol. Zo’n verschil met sensor en bloedprikken had hij nog nooit meegemaakt. Ik kreeg advies van hem. Mijn glucose waarden kon ik de dagen daarna niet meer in de hand houden. Ik heb op 13 september contact opgenomen met de diabetesverpleegkunde in MCL. Die gaf het advies om met een insulinepen bij te spuiten. Ze heeft me een recept toegestuurd en heb de middelen bij de apotheek opgehaald. Ik moest deze kosten wel zelf betalen. Woensdag was het nog niet onder controle en hebben besloten om donderdag naar huis te gaan, omdat we toch niets meer durfden te ondernemen. We hadden 5 dagen niets kunnen doen i.v.m. mijn bloedsuikers.
Abbott geeft mij ter compensatie een nieuwe sensor.

  • Wat een bende en zonde van je vakantie. Weet je wel zeker dat je pomp goed werkt? Straks doen zowel de pomp als de FSL het niet goed doen/gedaan hebben.

  • Heel vervelend dat je suikers je vakantie zo hebben gedwarsboomd.Ik gebruik al jaren de FSL 2. En een ruim halfjaar geleden gestart met de DBL met Dexcom sensor. Na 3 maanden mee gestopt. In jaren nooit zo veel problemen gehad met de glucoses als met dat systeem, waarmee alles makkelijker zou gaan. Na dit stoppen terug naar de FSL.Ik mocht toen de FSL 3 gaan gebruiken. Wat een narigheid met die FSL 3. Onhandelbare alarmen en glucose. Na 3 weken met de 3 toen maar weer terug op de FSL 2 en dat gaat weer goed als vanouds. Maar ik weet natuurlijk niet of het bij jou ook aan de FSL 3 ligt.

  • 20 november 2022. Er zijn inderdaad problemen met de geupdate, nieuwe, app van Free Style Libre: Libre Link.
    Gek genoeg werkt de nieuwe app dus niet goed en geeft vele keren een foutmelding voordat de waarde gemeten wordt. Het bedrijf heeft mij verzekerd dat eraan gewerkt wordt. De ene keer zijn 5 Scanfoutmeldingen nodig voor een waarde en soms wel 20. Ongeacht het herstarten van je telefoon. Uiteraard is dit niet erg praktisch, vervelend zelfs als je op een bepaald moment geen waarde krijgt. Als het echt niet lukt op een dag, moet je dus weer even terug naar vingerprikken etc., maar de app deed het bij mij maanden goed met de oude app, dus uiteindelijk zal het wel goed komen, denk ik, hoop ik.

Wil je reageren op dit bericht, dan moet je ingelogd zijn met je account.