Home Forums Hulpmiddelen problemen met de Libre 2 sensoren

problemen met de Libre 2 sensoren

Al een paar jaar gebruik ik met heel veel plezier de Freestyle Libre 2 sensoren, die ik meestal scan met de apart gekochte scanner en soms met de telefoon. De scanner leg ik ’s nachts naast mijn bed en heel zelden krijg ik een alarm dat de waardes laag zijn. Perfect.
Met mijn laatste levering van zeven sensoren had ik problemen. De eerste die ik plaatste gaf veel te hoge waardes aan. Na contact met Abbot een aantal tests gedaan met prikken en scannen en zonder in te gaan op het probleem stuurde Abbot mij ‘uit coulance’ een nieuwe sensor toe. Daarna nog twee keer een sensor van de verkeerde levering geprobeerd met hetzelfde negatieve resultaat. Uit coulance kreeg ik nog een nieuwe sensor toegestuurd. De twee vervangende sensoren werken perfect. Maar ik zit nu nog met vier stuks waarin ik geen vertrouwen heb. Abbot reageert niet op mijn verzoek om nog twee vervangende sensoren zodat ik het einde van het kwartaal haal. Ook zeggen ze me niet wat ik met die vier verkeerde sensoren moet doen. Ik wil ze terugsturen, maar krijg daarop geen reactie. Ik heb het sterke gevoel dat ik niet serieus wordt genomen en dat ze me gewoon een zeur vinden. Ik vind dit een schandelijke manier van doen van Abbot. Dit is een verkort verslagje van mijn vele gesprekken met de klantenservice van Abbot en Mediq (die konden me ook niet helpen). Zijn er meer soortgelijke ervaringen?

    • loei

    Dat herken ik. Met mijn reader kan ik geen test meer doen met de teststrook, steeds de melding dat de teststrip onbruikbaar is en ik heb uit alle doosjes geprobeerd. Dat vind ik heel vervelend. Maar ik krijg geen en kan ook geen nieuwe bij ze kopen.Ze zijn uitverkocht???? Nu zit ik met berg dure en onbruikbare strips…
    Ik vind dit erg klantonvriendelijk en behelp me nu dus met een gewone prikpen etc. Met name bij een nieuwe sensor controleer extra omdat ik soms rare waarden lijk te hebben.
    Misschien moet je blijven vragen om je gelijk te krijgen.

  • Over het algemeen is Abbott best makkelijk met het vervangen van sensoren, maar als van een zending er 2 niet (of niet goed) werken wil dat niet zeggen dat dat de overige vier het ook niet goed doen.
    Als dat wel het geval is zul je per sensor een aanvraag moeten doen. Dat kan ook met een invulformuliertje via hun website ( https://www.freestyle.abbott/nl-nl/summersurgeform.html ). Je moet daar wat gegevens invullen en krijgt vrij snel antwoord. Als Abbott vindt dat ze de sensor moeten onderzoeken sturen ze een retourenvelop mee.
    Succes!

  • Aan Ben55,
    Ik heb dus helaas geen goede ervaring met de klantenservice van Abbott. Van de zending van zeven sensoren heb ik er drie geprobeerd en alle drie dezelfde verkeerde waardes, gecontroleerd en doorgegeven aan Abbott. Uit ‘coulance’ kreeg ik uiteindelijk twee vervangende sensoren die perfect werkten. Verder wilden ze absoluut niet gaan en ze zijn er ook niet in geïnteresseerd om de overige vier terug te krijgen. Ik heb ze zeker zes keer aan de telefoon gehad en ben steeds vriendelijk en netjes geweest. Abbott vindt gewoon dat ik niet zo moet zeuren. In ieder geval geven ze wel die indruk.

  • Op de buitenkant van de doosjes staat het lotnummer, kan je zien of van dezelfde partij zijn. Een tijd terug had ik ook problemen met meerdere sensoren uit één levering, maar een aantal van dezelfde partij werkten wel en een paar niet. Het heeft uiteindelijk tot niets geleid, maar je blijft toch zoeken naar een oorzaak.

  • Recent ook gehad. Vanuit een levering 1 sensor die er na een paar dagen ’s nachts mee ophield. De volgende gaf bij de eerste meting een extreem lage waarde – die niet bleek te kloppen- aan en vervolgens 4 uur lang de melding dag ik het over 10 minuten nog eens moest proberen.
    Beide zijn vervangen door Abott en de overige 5 uit de levering werkten wel. Maar het gaf me geen prettig gevoel over de werking van de sensoren in het algemeen. En dan weigert je reader inderdaad ook nog een gewone vingerprikmeeting. 5 keer proberen en toen deed het het alsnog, de fut lijkt eruit. Abott moet wel verbeteringen gaan doorvoeren aan dit product en actief op zoek gaan naar de oorzaken van de storingen van zowel sensoren fsl 2 als van de reader. Meer klanten werven is belangrijk en dat gebeurt ook volop ondanks het tekort aan readers, maar een goed werkend product is niet minder belangrijk gezien alle klachten.

    • Alsof het zo moest zijn, stond ik vannacht een nieuwe sensor aan te brengen omdat ook bij mij nr. 3 uit de levering van 7 sensoren er mee gestopt was. Gewoon ermee opgehouden. Dit was de laatste sensor van die levering. Inmiddels aan een nieuwe zending sensoren begonnen, ik hoop dat het hiermee beter gaat. Dus maar weer bellen met Abott.

  • Yvonne; Het lotnummer en de vervaldatum van de volledige (verkeerde) levering was van alle zeven gelijk. Lotnummer 6689677, vervaldatum 2023-06-30. Als ik er dan drie probeer en die geven alle drie veel te hoge waardes, dan mag ik er vanuit gaan dat de andere vier ook niet goed zijn. Abbott vindt dat uit coulance twee vervangende sensoren sturen meer dan genoeg is. Ik kreeg vandaag van Mediq door dat ik de rest van de zending terug kon sturen naar Abbott, na overleg met de klantenservice. Ik denk het niet. Ik ga ze niet nog een keer bellen. Ik heb intussen mijn verzekering DSW op de hoogte gebracht van deze zaak en geadviseerd deze zending niet te betalen. a.s. Zaterdag krijg ik van Mediq de levering voor het 3e kwartaal. Ik kan me niet voorstellen dat verder niemand een verkeerde levering heeft gehad.

  • Het is zo vreemd, de afgelopen paar jaar heb ik nooit ook maar een klein probleempje gehad en nu ineens dit gesodemieter (sorry). Ik heb via Facebook contact met Abbott opgenomen en ze vinden het allemaal vreselijk vervelend. Zij laten nu de Nederlandse klantenservice contact met me opnemen…. Benieuwd wat daar nog uitkomt.

  • Op zich heb ik altijd vriendelijk contact met de klantenservice van Abbott. Het vervelende alleen is dat ze ook niet alles weten of dingen niet mogen en zich aan protocollen moeten houden. Zo mogen ze geen informatie geven over de foutcodes in het logboek, wat betekenen die? Ik wil weten wat de sensor allemaal te melden heeft.
    Ze krijgen ook geen informatie uit Frankrijk over de geretourneerde sensoren. Wat was er nu mis? Die dingen zitten wel op mijn lichaam.
    Dan dat vreselijk standaardprotocol met vragen. Een keertje een probleem met een sensor gemeld en er kwam een uurtje later nog een update van mij en moest ik er weer doorheen. Heel rigide.

  • Ik gebruik FSL al erg lang. Wat mij opvalt is dat alarmen gegeven worden bij de ingestelde alarmwaarde, maar als deze onder of boven deze waarde blijft, er geen herhaling van het alarm komt. Als voorbeeld. Om 24 uur vannacht kreeg ik een laag glucose alarm (3,8). Hierop heb ik dextro genomen en ben toen in slaapgevallen. Toen ik vanochtend om 8 uur wakker werd, bleek ik de hele nacht een waarde van onder de 3,5 te hebben gehad. Het is mij op deze wijze al vaker overkomen. Het zou erg wenselijk zijn als een alarm (in ieder geval na een 1/2 uur) opnieuw wordt gegeven, zodat ik actie kan ondernemen.

    herkent iemand dit probleem ook?

  • Bij mij blijft het alarm maar afgaan, zo snel werkt alles niet: Humalog of glucosetabletten. Het hoge alarm heb ik al een tijd uitstaan en als ik een hypo heb, gaat ook het lage alarm uit. Al sinds november werkt mijn telefoonapp niet meer, die gebruikte ik als backup. Voor mijn oude telefoon komt van Abbott geen update meer en sinds een ruime week heb ik Juggluco er op gezet. Je vindt hem een paar plaatsen hieronder met de titel Een nieuwe Android app voor de FSL. Ik heb nog niet alles uitgevogeld, maar je hebt veel meer instelmogelijkheden. En ik heb tenminste weer een backup. Lees wel even door, want er zijn wat zaken veranderd in de loop van de tijd.

Wil je reageren op dit bericht, dan moet je ingelogd zijn met je account.