Home Forums Voeding SPLENDA Stevia Kristal zoetstof

  • henk11

SPLENDA Stevia Kristal zoetstof

Ik snap iets niet.
Als diabetes-persoon weet ik dat ik zo min mogelijk koolhydraten moet nuttigen.
Ik wil nu gaan gebruiken SPLENDA Stevia en dat bevat vlgs gegevens van A.H. twee zoetstoffen, stevioglycosiden en erytritol Het product SPLENDA bevat 99,8 gr op 100gr
KOOLHYDRATEN, wel staat er bij: waarvan 0% suiker.
Weet iemand hoe dit nou zit precies?

  • Ja, dat zijn de polyolen = onverteerbare koolhydraten. Meestal wordt dat tegenwoordig wel netjes vermeld. Zie ook https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/polyolen.aspx

  • #info

    Steviolglycosiden vormen een mengsel van zoetstoffen (o.m. stevioside en rebaudioside) die gewonnen worden uit de steviaplant (Stevia rebaudiana). Steviolglycosiden zijn hittebestendig, pH-stabiel, en vergisten niet. Bovendien veroorzaken ze, net als andere zoetstoffen, geen glykemische reactie, zodat ze gebruikt worden als suikervervanger voor diabetici en personen die een koolhydraatgevoelig dieet volgen.

    Verwerking in het lichaam
    Stevioglycosiden kunnen niet door het lichaam opgenomen worden. Een deel wordt door de darmflora echter omgezet in steviol, dat wel door het lichaam kan worden opgenomen. Steviol bindt in de lever aan glucuronzuur en verlaat het lichaam via de urine. De overige stevioglycosiden verlaten het lichaam via de ontlasting.

    • henk11

    Hartelijk dank voor deze nuttige info. M vr gr Henk

    • Ben42

    Zoetstoffen zijn over het algemeen voornamelijk opgebouwd uit koolhydraten en eiwitten. Meestal het grootste deel uit koolhydraten. Het belangrijkste verschil zit in de hoeveelheid (in gewicht) dat je van zoetstoffen tot je neemt.

    Als je b.v. een verpakking van 500 zoetjes neemt en je neemt ook 500 suikerklontjes, dan is de zoetkracht vergelijkbaar, echter de 500 zoetjes passen in een zoetjesdispensor in je jaszak zonder dat je dat echt merkt. 500 suikerklontjes in je jaszak daar ga je scheef van lopen.

    Het zit dus vooral de de hoeveelheid in gewicht. **)

    Ben
    (suikerklontje 4 gram, een zoetje 0.02 gram, een suikerklontje heeft dus het gewicht van 200 zoetjes. En ik zou geen 200 zoetjes in mijn koffie of thee doen, maar mensen doen wel 1, 2 of meer suikerklontjes in de drank).

  • Probleem met stevia en andere ‘vervangers’ is dat het geen echte vervanger is kwa smaak, helemaal bij stevia vind ik de smaak niet lekker, in dat laatste geval dink ik liever gewoon water, zit ook helemaal niks in

    • Om toch nog lekkere dingen te bakken is het prima te doen. Ik gebruikte zowiezo al geen suiker in mijn koffie of thee, dus ben aan de smaak van een alternatieve zoetstof in m’n drankjes al wel een beetje gewend geraakt. Er zijn nu eenmaal dingen waar normaal gesproken veel suiker in zit, en wat voor een diabeet dus wel een probleem vormt. Alles wat zoet is schrappen zal voor vele een wat zwaardere opgave zijn, en met bijvoorbeeld Splenda Stevia zoetstof kun je dat dus in eigen baksels heel goed oplossen. En zo zijn er wel meer alternatieven die je kunt gebruiken in plaats van wat we voor de diagnose gewend zijn te eten. Het zal dus per persoon wisselend zijn of ie wel of niet kan omgaan met de smaak van een alternatief. Vaak is het een kwestie van eraan wennen, tot je niet beter meer weet. Zelf zou ik liever zien dat fabrikanten meer gebruik zouden maken van alternatieven voor suiker die ze in hun producten verwerken. Het is niet voor niets dat het aantal diabetes patiënten stijgende is. Het komt deels ook voort uit het gemak waarmee de fabrikanten de mensen bedienen….. en dat is net altijd even gezond. Zout is meestal ook in veel te grote hoeveelheden toegevoegd, en daarvan weten we ook dat het niet goed is.

  • Ik gebruik al weer een aantal jaren Stevia. Zowel als limonade als om mee te bakken.
    De Stevia wordt bitter van smaak als je er teveel van gebruikt, dus voor de smaak is het beter niet teveel siroop te gebruiken. Ik ben volkomen aan de smaak gewent en drink het met gemengd met mineraal water.

    Cake bak ik er ook mee. Er zijn smaak druppels met Stevia, die voeg ik ook vaak toe en ik bak glutenvrij. Ik eet al ruim 50 jaar zoutarm waarvan 30 jaar vegetarisch. Moet daarbij wel goed op de vit. B letten. Vanwege een aantal voedings-allergies moet ik trouwens heel goed opletten wat ik eet.

Wil je reageren op dit bericht, dan moet je ingelogd zijn met je account.