Home Forums Hulpmiddelen Tandem T:Slim x2 Ervaringen?

Tandem T:Slim x2 Ervaringen?

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die ervaring hebben met de T:slim insulinepomp?
Bijna 2 jaar geleden ben ik hierop overgestapt na 12 jaar een pomp van Medtronic gehad te hebben. Mijn verpleegkundige gaf als tip om vooral goed te kijken naar een pomp die eventueel ook met een sensor gekoppeld kon worden. Als het vergoed zou worden kon ik makkelijk over.
De reviews over het Basal-IQ en Control-IQ waren zo goed dat ik voor de pomp van Tandem ben gegaan. Voor mij worden de sensoren nog niet vergoed dus ik gebruik hem enkel als insulinepomp. Ik heb hiermee echter de nodige problemen en die zijn dusdanig vreemd dat ik me afvraag of de pomp wel goed is.

Problemen waar ik tegenaan ben gelopen zijn:
– Glucosewaarden zijn veel hoger. Dit is heel vreemd want de insuline en instelling is exact overgenomen van de oude pomp. Het lijkt ook alsof de bolus niet klopt. Ik reageer per dag anders op een vergelijkbare bolus. Dat was bij mijn vorige pomp niet zo. (De naalden zijn exact hetzelfde als de medtronic, dus hier kan het ook niet aan liggen). Dit startte direct vanaf het moment dat ik ben overgestapt.
– Insuline degradatie is veel hoger: Na 2 dagen is de werking duidelijk minder. Bij de oude pomp verliep het wel een klein beetje, maar niet zo erg als hier. Mijn contactpersoon zei dat ik dan maar elke 2 dagen het reservoir moet vervangen, maar dat vind ik geen oplossing. Ik heb een pomp om juist minder ermee bezig te hoeven zijn.
– De aangegeven hoeveelheid in het reservoir klopt soms totaal niet: Soms gebeurd het dat de pomp 3 dagen lang aangeeft dat er nog 30e aanwezig zijn. Direct vanaf het vullen al. De precieze waarde die aangegeven wordt verschilt wel per keer, maar het is heel vervelend om niet te weten hoeveel insuline ik bij me heb.
Ook heb ik weleens gemerkt dat de pomp aangaf leeg te zijn terwijl ik er met de vulset zo nog 50e uit kon trekken.
– Sommige menu’s zijn slecht ontworpen. Bijvoorbeeld bij het vervangen van het reservoir. Daar kun je per ongeluk op klikken en dan moet je door. Er is geen annuleer of terug knop. Ook alarmen die binnen een minuut weer afgaan nadat je ze hebt geaccepteerd zijn heel vervelend.
– Ik heb nu al een aantal keer de melding “Dit reservoir kan niet gebruikt worden” gekregen halverwege het reservoir. De insulinetoediening stopt dan en de set moet vervangen worden. Dit is heel vervelend, want ik heb niet overal reserve insuline mee.

Ik baal op dit moment van de 4 jaren termijn, want ik vertrouw deze pomp voor geen meter meer…

Een kennis van mij zit sinds kort op deze pomp en die zegt in elk geval dezelfde ervaring te hebben qua hoge waardes. Vandaar mijn vraag op dit forum :)

    • amr

    Ik heb dezelfde pomp, en herken de problemen gelukkig niet! Klinkt heel vervelend.

    Dat van het reservoir herken ik enigszins, dat wordt steeds nauwkeuriger naarmate die leger wordt als het goed is.

    • amr

    Dat van de menu’s herken ik ook wel, maar vind ik niet onoverkomelijk.
    De vele alarmen zijn wel heel irritant, vooral ’s nachts. Ik gebruik de pomp met sensor, dus heb nog veel meer alarmen.

  • Hallo JOOst38
    als je in een menu terug wilt dan kun je altijd op het pijltje naar links klikken links boven in het menu waar je in bezig bent om terug te keren naar het voorgaande menu.
    mijn ervaring met de pomp zijn goed, ik ervaar geen problemen en alarmen kun je gewoon uitzetten. ik heb alleen het reservoir leeg alarm(15eh) aan staan.
    Ik had hiervoor de pompen van accu-chek (de aviva combo en de insight) en gebruik nu sinds juni 2022 de tandem pomp en heb voor deze pomp gekozen vanwege de mogelijkheid om tussentijds nieuwe software te kunnen installeren en ik hoop dat er een versie komt om de freestyle libre 3 sensor te kunnen koppelen met de pomp en dat de zorgverzekeraars de libre 3 sensor vergoeden zoals ik nu de libre 2 vergoed krijg want de prijs van de libre 3 zou het zelfde blij
    ven als de libre 2
    Groeten Gert

Wil je reageren op dit bericht, dan moet je ingelogd zijn met je account.