Home Forums Voeding type 2 en ondergewicht

type 2 en ondergewicht

Hoi,
Type 2 sinds 2009 (waarschijnlijk al veel langer maar toen pas bevestigd). Altijd al licht geweest maar nu 174cm en slechts 61kg. Ik krijg er geen grammetje meer bij. Eindelijk na ‘verstandiger eten’ mn HbA1C naar 6,9 gekregen (van 10,9). Iemand tips hoe er een kilo of 5 bij te krijgen zonder dat mn suikerspiegel weer stijgt ? Ik slik metformine 2x500mg, Januvia 100mg en Glimeperide 3mg. Thanx.

  • In het basispakket van de zorgverzekering heb je per kalenderjaar recht op drie uur advies van een diëtist. Lijkt mij het handigst om daarmee contact op te nemen.

    • Dankje, maar ik woon en werk in het buitenland met een ‘prive’ verzekering die verder niets dekt wat met diabetes te maken heeft. Meer op zoek naar eenzelfde ervaring, goede contacten (dietist) of gewoonweg tips. Thanx.

    • Ja, gezien. Veel woorden maar weinig wol helaas. Met de aanbevolen etenswaren schiet mn suiker gelijk omhoog. Anyhow, bedankt voor de link.

    • Ben42

    Leer verpakkingen lezen aan de achterkant.
    Samenstellingen van voedsel.
    Zelf zit ik in een andere categorie, maar weten waaruit eten bestaat kan helpen met te bepalen wat je moet eten.

    Natuurlijk moet je gezond eten, eten waar niet alleen loze calorieën inzitten, maar ook voedingsstoffen. Als we alcohol even buiten beschouwing laten halen we onze calorieën uit drie voedingsstoffen, vetten, suikers (koolhydraten) en eiwitten.

    Suikers bestaan in verschillende vormen, snelle suikers (Dextrose b.v.) tot en met langzame suikers. Hiervoor bestaat een glycemische index die aangeeft hoe ‘snel’ een suiker (of koolhydraat) is. Suikers worden ook langzamer opgenomen als ze geconsumeerd worden met of in een vetrijke maaltijd.

    Wat punten waar je misschien wat aan hebt.
    Vermijd snelle suikers (als dextrose).
    Eet suikers in combinatie met b.v. vet, zodat de ‘langzame’ suikers nog langzamer worden opgenomen.
    Eet wat minder suikers en iets meer vet en eiwitten.
    Vermijd ook pieken in het suiker gebruik.

    Zo is een ijsje waarschijnlijk beter als een glas limonade. Waarom, een ijsje bestaat uit koolhydraten en vet en is wordt daardoor waarschijnlijk wat langzamer opgenomen. Een ijsje na een volle maaltijd is nog beter, omdat het vet in de volle maaltijd de opname van de suikers uit het ijsje nog langzamer maakt.

    Frisdranken (met normale suikers) bevatten veel suiker per glas en deze worden snel opgenomen. Light dranken bevatten nagenoeg geen suikers. (Maar ook weinig calorieën). Melkproducten zijn dan weer iets beter omdat ze suikers en vetten bevatten. Voor toetjes kun je kiezen voor minder suiker en meer vet en eiwit.

    De achterkant van verpakkingen en voedingslijsten kunnen je hierbij helpen.*)
    Vriendelijke groet,
    Ben

    Oh ja, moorkoppen werken bij mij het beste wat gebak betreft. Waarom weet ik niet.
    Vlaaien ongeveer het slechts.

    *)
    Achterkanten van verpakkingen en voedingslijsten gebruik ik juist om zowel suikers als calorieën te verminderen.

  • Ik herken jouw probleem. Ik ben ook heel slank en door koolhydraten te vermijden nog meer afgevallen. Tot een gewicht van 64 kg bij 1.84 m. Ik heb samen met een diëtist mijn voedingspatroon aangepast. Ik start nu in de ochtend met een bak Griekse yoghurt 10% vet (veel eiwitten) met aardbeien of meloenmix (fruit met laag aantal koolhydraten) en een handje Atkins cruesli (minder koolhydraten).
    Als lunch 4 koolhydraatarme volkorenboterhammen met beleg. In mijn geval vaak oude kaas, pindakaas en hagelslag extra puur. Je kunt opzoeken welke producten minder koolhydraten bevatten en dus het beste zijn om te nemen. Als tussendoortjes neem ik een halve appel, mandarijn of ander koolhydraatarm fruit. ‘S avonds eet ik gewoon, maar wel altijd volkomen producten als ik iets neem met rijst (dan dus zilvervliesrijst), pasta of wraps. Volkorenproducten bevatten langzame koolhydraten. Als snack ‘s avonds een stuk kaas, noten en vaak ook een stuk 85% pure chocolade. Hier zitten veel calorieën in.
    Ik hoop dat dit je beetje op weg helpt.
    Succes. Het is een hele zoektocht hoor. Ik ben al anderhalf jaar bezig inmiddels.

    Groetjes,
    Leonore

Wil je reageren op dit bericht, dan moet je ingelogd zijn met je account.