Home Forums Behandelaren Van Omnipod naar Accu-Chek Insight pomp?

  • DebJ

Van Omnipod naar Accu-Chek Insight pomp?

Ik mag een nieuwe pomp kiezen na vier jaar. Ik twijfel of ik weer voor de Omnipod ga of toch voor de Insight van Accu-Chek. Het nadeel is dat ik dan weer een slangetje heb..na vier jaar draadloos lijkt dit me wel weer wennen en weet ik niet of dit een goed besluit is. De PDM van de Omnipod is niet helemaal meer up to date vind ik, erg dik en geen touch screen en dat lijkt me toch wel erg makkelijk in het gebruik.

Heeft iemand van jullie al eens de overstap van de Omnipod naar weer een pomp met een ‘draadje’ gemaakt en hoe beviel dat? Hoe bevalt jullie de Insight pomp?
De Omnipod is trouwens goed bevallen hoor die vier jaar maar na vier jaar wil ik ook wel weer eens iets anders :)

    • mack

    Vorig jaar oktober moest ik helaas overstappen van de Omnipod naar de Accuchek Insight, omdat ik een allergie had ontwikkeld voor de plaklaag van de pods. Als je mocht denken dat het touchscreen sneller werkt, zoals een telefoon, dan kom je heel erg bedrogen uit, want het kost heel veel tijd. Ik zou er een ‘moord’ voor doen om terug te kunnen, maar ja tegen die allergie is geen kruid gewassen. Je zou bij Ypsomed eens kunnen informeren of ze nog geen snellere pdm hebben ontwikkeld. Misschien is de Kaleido in de toekomst een optie, want die is meen ik nog in de testfase. Het kan ook zijn dat deze pomp intussen is goedgekeurd en op de markt is, maar in Nederland gaat dat allemaal niet zo snel, denk aan de Freestyle Libre. Ik gebruik de sensor nu alweer meer dan 2 jaar en naar volle tevredenheid. Alleen weet ik niet tot wanneer mijn broer me nog sponsort bij de aanschaf ervan, maar daar hadden we het niet over.
    De Accuchek Insight is wat mij betreft de meest patientonvriendelijke pomp die ik in bijna 32 jaar pompgebruik heb gehad. Mocht je neuropathie in je vingers hebben, dan moet je er vooral niet aan beginnen, want het verwisselen van de batterij is een crime en komt toch heel regelmatig terug, want er zit één AAA-batterij in de pomp. Die moet alles doen. Aandrijfstang terugdraaien, slang vullen, bolussen geven. Pomp en meter/afstandsbediening kunnen niet tegelijkertijd aan, want dan springt het geheel op tilt en moet je achteraf zien te controleren of je opdracht wel/niet is uitgevoerd. Gekmakend. Een multiwavebolus moet je zelf iedere keer zelf de hoeveelheid invoeren, ipv bij de pdm een percentage invoeren en dan rekent de pdm dat zelf uit. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is toch ook niet meer van deze tijd dat ik op een papiertje heb staan het aantal E tussen 5,0 en 7,5 E en dan van elk tussenliggend getal uitgerekend 40% en 60%. De pdm mag er dan nog wat ouderwets uitzien en geen touchscreen hebben, hij kan veel meer. Ook b.v. de hoeveelheid insuline die nog actief is. Bij de accuchek moet je dan een bloedglucose prikken!
    Mijn advies: lekker met de pods doorgaan, zolang je er niet allergisch voor bent! Succes met je keuze.

      • DebJ

      Beste Mack,wat supervervelend voor je dat je een allergie hebt ontwikkeld voor de plaklaag van de pods en daardoor min of meer verplicht overstapte naar de Accuchek Insight. Nog vervelender voor je dat de Insight je niet bevalt. Welke pompen heb je nog meer gehad de afgelopen jaren?

      Ik ga de handleiding van de Insight opzoeken en eens helemaal doorlezen. Wat je noemt over een aantal zaken lijkt me inderdaad heel onhandig.
      Ik wil ook eigenlijk niet meer terug naar een ‘draadje’ want de Omnipod is wel makkelijk zonder.
      Maar op de filmpjes lijkt de Insight zo mooi en makkelijk…

      Ik hoor graag van mensen zoals jij die de Insight in de praktijk gebruiken, daar heb ik meer aan.

      Dank voor je reactie en deze zal ik zeker meenemen in mijn keuze.

    • mack

    In 1085 ben ik begonnen met de Dahedi, daarna heb ik een aantal pompen van Disetronic gehad. Dat bedrijf werd op een gegeven moment overgenomen/gekocht door Roche/Accuchek en van hen heb ik diverse pompen gehad. Voor ik over ging op de Omnipod van Ypsomed had ik de combo van Accuchek en stond op een wachtlijst voor de Solo, die in ontwikkeling was en ‘draadloos’. Alleen is daar iets misgegaan tijdens de ontwikkeling en de Solo is nooit op de markt gekomen. Toen heb ik gekozen voor de omnipod en was daar als een kind zo blij mee, tot de allergie zich ontwikkelde helaas. Toen dacht ik: nieuwe pomp van Accuchek, touchscreen, lekker snel, gemakkelijk leesbaar, maar in vergelijking met de pdm instellen en de bloedglucosemeter/afstandsbediening van de insight instellen zit een wereld van verschil, zeker als je 4 jaar de pods en pdm gebruikt hebt. Ik geloof niet dat je dan nog kunt wennen aan een pomp met slang en het aantal niet gemakkelijke handelingen, waar je met de pdm niet eens over hoeft na te denken.

      • DebJ

      Hoi Mack,je hebt al heel wat pompen gehad, dus je kan de pompen goed vergelijken.Na de ‘draadloze’ periode lijkt het me inderdaad moeilijk om weer terug naar een pomp met slang te gaan, meer handelingen tja dat vullen van een slang enz. was ik al bijna weer vergeten.. dat is wel makkelijk met de Omnipod. Ik heb zelf een aantal jaar met de pen gespoten maar toen aan een pomp. Heb de Medtronic pomp gehad met slang en nu vier jaar de Omnipod. Ook ik ben in afwachting van de Solo geweest maar die is er nooit gekomen helaas. De Kaleido zou ook een optie zijn maar die is nog in de testfase, de verwachting is dat hij in het voorjaar op de markt komt..net te laat voor mij helaas, wel balen want dat zou een alternatief voor de Omnipod kunnen zijn.
      Het verbaast me dat je zegt dat de afstandbediening van de Insight zo langzaam is. Het werkt dus niet zoals ik zou verwachten, snel en makkelijk. Kortom ik ga eerder weer richting Omnipod, er is niet veel (geen) keus in pompen zonder slang helaas.Dan hoop ik dat ze volgend jaar of zo met een nieuwe PDM komen die er wat moderner uitziet!
      Jij moet nu nog drie jaar met de Insight doen? Dat is lang, vooral als de pomp je niet bevalt.

    • mack

    1085 moet natuurlijk 1985 zijn. Toen mijn toenmalige internist voorstelde om over te gaan op een pomp, wist ik nog niet eens dat ze bestonden! Ik moest er inderdaad maar over nadenken, internet bestond nog niet, dus dat hulpmiddel viel af om e.e.a. uit te zoeken. Maar voor ik die ochtend het ziekenhuis/poli verliet, was ik er eigenlijk al van overtuigd dat ik het ‘gewoon’ moest doen, want het zou mijn lijf alleen maar ten goede kunnen komen. Pennen bestonden toen nog niet, dus ik ging over van spuit en naald naar pomp. Het was zelfs zo dat de pomp toen nog maar voor de helft vergoed werd! En zelfcontrolemateriaal geloof ik ook nog niet. Zoals nu de Freestyle nog steeds niet, terwijl ik daar al meer dan 2 jaar gebruik van maak. Destijds kreeg ik wel alles met terugwerkende kracht van het toenmalige ziekenfonds vergoed, maar dat zal nu niet meer gebeuren met de huidige zorgverzekeringen. ‘Die houden hun hand – waar mogelijk – op de knip’! Het idee alleen al dat ik inderdaad nog 3 jaar met deze pomp moet doen, is een feit, maar wie weet, als de Kaleido op de markt komt, dat ik daar wellicht met mijn diab. verpleegkundige (én goed uittesten van de allergie voor het plakmiddel daarvan) tóch een mogelijkheid vind om eerder daarop over te gaan. Maar ja, zeker weet ik het niet. Nou ja, de tijd zal het leren. Ik hoop dat je de goede keuze kunt maken, want ik zag dat mijn verhaal in schril contrast afsteekt met dat van andere gebruikers, die deze pomp (misschien) als eerste pomp hebben, en al helemaal geen ervaring hebben met de Omnipod waarschijnlijk!!!

      • DebJ

      Haha ja dat begreep ik al dat het geen 1085 was :) Wat een vooruitstrevende internist heb je gehad toentertijd, prima zeg.(toevallig in Bilthoven?) Ik hoop dat de Free Style Libre binnenkort vergoed gaat worden voor je, dit geeft meer inzicht en zeker meer rust dan alleen de vingerprikken. Ja ik lees ook andere verhalen over de Insight maar ik meen dat je heel veel op knopjes moet drukken voor een bolus enz dat is bij de Omnipod wat directer en dus sneller.Ook gaat de Omnipod automatisch aan als je er een teststrip in doet en ik begreep dat je bij de Insight de afstandbediening eerst aan moet zetten..Ben er nog niet helemaal uit maar dit gaat de aankomende twee weken wel gebeuren, dan moet ik een keus gemaakt hebben.
      Ik kan uit ervaring het vergelijk van wel en geen slangetje maken en dan komt het toch wel meer in de richting van geen slang :) Hoe mooi ik de afstandbediening ook vind van de Insight, dan heb ik goede hoop op een nieuwe PDM binnenkort. En hopelijk blijft het goed gaan met de pleisters, het kan zo maar weer allemaal anders zijn, zoals bij jou helaas. Het wachten is op de Kaleido, als ik nu voor de Omnipod kies is dat een verhaal voor vier jaar verder, zucht :)

    • mack

    Ik was toen al 10 jaar in het acad. ziekenhuis in Leiden onder behandeling en daar zijn ze altijd als eerste met nieuwe behandelingen. Ik heb toen ook een jaar aan een onderzoek meegedaan, waarvan de uitkomst gepresenteerd werd op een ? van het IDF (internationaal diabetesfonds) in Japan. En daar kwam duidelijk uit naar voren dat pomptherapie (voor mij) beter was, dan 4 x daags spuiten. Jammer genoeg mocht ik zelf niet mee naar Japan! Als je een strip in de glucosemeter van de insight doet, dan gaat ie ook vanzelf aan hoor. Zo erg is het nou ook weer niet. Het enige wat me in feite opviel, na teruggang van Omnipod naar pomp met catheter, was het grote gemak waarmee je werkelijk alles kon doen, ook al was het dan geen touchscreen in kleur. Misschien kun je hem een week mee naar huis krijgen en dan vergelijken. Het ligt er ook aan hoe je je Omnipod gebruikt en hebt ingesteld. Gebruik je de boluswizzard en andersoortige bolussen, b.v. vertraagd of multiwave. Dan merk je al heel gauw het verschil tussen de Omnipod en de Insight! Als dat niet zo is dan raad ik je aan om te proberen of je de pomp ‘aan’ krijgt om handmatig een bolus toe te dienen. En de batterij verwisselen, zonder dat de ampul leeg is. De batterij van de pods gaan zolang mee als je met de pod doet: 72 (+8) uur. De batterij van de Insight gebruikt, vind ik, veel energie, maar dat kan ook aan mij liggen, omdat ik alles uit de pomp wil halen wat erin zit qua mogelijkheden. De meter/afstandsbediening kan opgeladen worden (net als de Kaleido!). Misschien kun je met je dvk/zorgverz. afspreken dat je graag over wil op de Kaleido, zo gauw die op de markt wordt gebracht, maar dan moet je je daar wel eerst in verdiepen.

  • Ik heb dit verhaal recentelijk opgeschreven om mijzelf er aan te herinneren en misschien anderen over mijn ervaring te vertellen.

    Graag wil ik mijn verhaal kwijt over de Roche Insight insuline pomp.
    Ik heb de Roche Aviva Combo 4 jaar gehad, en de Roche Insight vanaf februari 2016. Tot nu toe heeft het dezelfde functies als de Roche Aviva Combo en ik zie geen echte verbeteringen daar. De looks zijn ietsjes beter, maar uiteindelijk is dat voor het gebruik geen verbetering. Zodra ik begon met de Roche Insight hoe meer ik mijn combo terug wilde. En zelfs de Combo had een aantal gebreken.

    In de Roche Aviva Combo kon ik alkaline batterijen gebruiken, zijn ze niet zo goed als lithium maar ze werkten voor minstens een maand in de pomp. met de AAA-batterijen in de Roche Insight pomp, niet eens een week. Dezelfde dag kreeg ik al een bericht “batterij bijna leeg” en dan kon ik de pomp gebruiken voor maximaal een week. Sommigen batterijen haalden net 4 dagen. De lithium-batterijen zijn beter, maar ook duurder, en zijn in principe verplicht voor de pomp. Toen ik de combo had kon ik batterijen bestellen, maar nu zijn ze van de lijst. (word niet promoot via leverancier)
    Het verwisselen van een batterij is erg lastig, tevens betsaat er de kans dat je je infuus slang los koppeld..
    Het hoesje/behuizing is slecht die loopt voor het display. Voor mij is dat niet slim design. Dus gebruik ik het oude hoesje van de Roche Aviva Combo. Het valt wel bijna uit elkaar, maar het is beter dan wat kwam met de doos. Hoewel nog steeds de mini USB poort is bedekt, moet ik nog steeds de meter uit het hoesje halen om op te laden.

    Toen ik de Roche Insight kreeg was ik blij dat ik geen cartridges meer hoefde te vullen, maar nu moet ik ze vaker in zijn geheel vervangen. Dus ik vraag me af waar de verbetering is voor mij als gebruiker?
    De 1,6 ml cartridges bij mij leeg in 3 tot 4 dagen. Wat betekent dat het lastiger is in het beheer van de vervanging van de Insight Flex infusieset. Zeker als je niet wilt dat je of, je infusie set te lang draagt of juist weer te kort, waardoor je eigenlijk spullen bent aan het verspillen.
    Als Roche de cartridge groter had gelaten had ik niet zoveel insuline en slangen hoeven te verspillen.

    Ik vind het geweldig dat ik kan instellen dat de pomp mij niet waarschuwt als de cartridge of batterij “bijna” leeg is. Want het is enorm vervelend als je snachts word wakker gemaakt. Wel jammer en stom is het dat hij je niet van te voren waarschuwt, dus als hij zou moeten waarschuwen in die ingestelde tijd. Waardoor je nog steeds midden in de nacht word wakker gepiept. Dat is in mijn optiek half nadenken over een probleem.

    De vormgeving van de pomp ziet er misschien mooi uit maar als de pomp niet blijft zitten of liggen is het eerder een ontwerp fout. Ik draag graag een jogging broek in de avond. Als ik dan de pomp in mijn broekzak doe dan valt hij er bijna altijd uit. Vaak merk je het niet eens en dan valt hij van de bank, soms op de grond, soms tegen de tafel of hij blijft ergens steken. Al met al is savonds op de bank hangen dan geen pretje met deze pomp. Om dat het ontwerp op een glibberig stuk zeep lijkt heb ik er maar een elastiek om heen gedaan, dat is niet optimaal maar werkt redelijk. Het is ook niet prettig om de hele dag/avond met een band om te zitten.

    Als er per ongeluk iets mis gaat met je cartridge dan ben je verplicht om een nieuwe te plaatsen. De pomp werkt niet mee om de oude (bv half vol) ampul te hergebruiken. Bv als je de batterij vervangt en iets te ver doordraait, dan komt je ampul er uit. En kan niet zomaar het zaakje terug doen.

    Het inschieten van een naaldje gaat een stuk slechter dan bij de Combo. Het hulp stuk schiet nu als een dart pijl de infusie naald naar je lijf in. Mij is het al meer dan 10 keer gebeurd dat de plakker bleef plakken aan het hulp stuk, of dat het scharnier gedeelte op de plakker los ging waardoor je pijnlijk alles moet weg halen en de naald scheef komt. Of dat de plakker dubbel gevouwen was, waardoor je een nieuwe mag plaatsen. Ook het aanspannen van het hulp stuk is lastig, geregeld schiet hij los vliegt je naald weg. Het oude systeem was beter.
    Als je even snel je pomp wilt los koppelen van je lichaam gaat dat niet zo prettig, de sluiting zit muur vast en laat zich niet makkelijk verwijderen. Soms gebeurt het dat ook hier het scharnier systeem in werking komt waardoor ik de tule uit mijn lijf haal. Wat weer betekend dat ik een nieuwe mag inschieten, en zo begint alles weer van voren. De lijmresten van de plakkers zijn heel erg moeilijk te verwijderen, ik krijg bijna altijd een rode huid door het weg schuren van de lijm resten.
    De maat van de slangen komt voor mij nooit uit, 30 CM is veel te kort als je niet altijd de pomp wilt los koppelen, 70 cm is te kort, want als je naar de WC moet zit of de slang gespannen, en snachts kan je de pomp niet los laten liggen. 110 cm is dan weer veel te lang, en loop je altijd risico dat je slang ergens blijft vast hangen, en is een verspilling van insuline als je vaker moet vervangen.
    Ik ben zolang ik de pomp heb al zeker 20 keer wakker geworden, door piepen, doordat ik wakker werd omdat ik op het apparaat lag (de metalen kant is koud), of hij viel uit bed van wegen de gladde rondingen of dat ik omwikkeld lag in de insuline slang.

    De handset/meter is niet zo geweldig, de meter van de Roche Aviva Combo was traag. De Roche Insight is nog langzamer. Het Touch screen is niets zoals een mobiele telefoon, het voelt erg goedkoop en als twee stukken plastic die elkaar aanraken.
    Ik kan het moeilijk begrijpen waarom er nog steeds gevraagd word om de code 111 te controleren? Er word al (meer dan) 3 jaar gebruik gemaakt van 1 gemeenschappelijke code. Ter vergelijking, de tijd die ik nodig heb om een test te doen op een Accu-Check Nano en de Roche Insight meter, is de Accu-Check Nano vele malen sneller. (Ik breng altijd de teststrip in en laat de meter opstarten).
    De vertraging die je hebt als je het logboek wilt bekijken is erg lang. Van beide apparaten vind ik de manier van navigeren door de menu’s traag, en zeker niet intuïtief. Op de pomp gaat hij telkens terug naar zijn “home” positie als je iets wijzigt, misschien uit de instelling gaan is logisch maar geheel terug is fout. Zo ben je snel een half uurtje bezig om instellingen te bekijken of te wijzigen. (bv je basaal profielen instellen/bekijken) Ook kan je niet je meter bedienen als je pomp iets op zijn display heeft staan. Dan raakt de meter van slag. Het instellen van een multiwave bolus moet je geheel handmatig doen wat niet erg handig is.

    Ondanks dat de mensen bij de helpdesk erg vriendelijk zijn, is dit in mijn ervaring toch niet altijd even goed. Er worden nooit schriftelijke uitspraken gedaan, en geeft echt het gevoel dat ze wel willen helpen maar, je met niks achter laten. Zo kan je zelf nooit bewijzen wat een medewerker heeft gezegd, en niet bijhouden hoe vaak en wanneer je problemen hebt gehad met je pomp.

    Ik heb nog nooit zoveel irritaties en ellende gehad met een product dat ook nog eens verantwoordelijk is voor mijn gezondheid.
    Het spijt me te zeggen, maar vanuit mijn oogpunt is dit product gemaakt om geld te verdienen, en niet om het leven van mensen met diabetes beter te maken.

    • Mieneke

    Ook ik heb de omnipod als pomp.
    Ook ik heb een enrnstige pleisteralergie voor de omnipod.
    Hier heb ik op aanraden van een ander wat op gevonden.
    Hier doe ik al een jaar mee en het gaat nog steeds goed.
    Ik gebruik een neusspray genaamd: FLUTICASON-PROPIONAAT.
    Deze spray ik op mijn huid laat het drogen en plak dan mijn pomp.
    Bij mij werkt dit heel goed.
    Hopelijk dat iemand hier iets aan heeft.

    Grtjs. Els

    • LiekeK

    Heb je de Medtrum al eens bekeken? Ik ben v omnipod naar die over gegaan. Voor mij geen draad meer!
    Te bedienen met de telefoon. Ideaal.

    • RR

    Eigenlijk is alles wel gezegd en sluit ik me bij d voorgangers aan.
    Ik ben in maart met de insight begonnen inclusief het diabeloop systeem, nu 8 maanden later ligt het hele systeem al weer 4 weken in de kast en heb ik mijn oude pomp de meeste minimed 640G maar weer in gebruik genomen.

    Als de omipod je bevalt dan zou ik die lekker blijven gebruiken.

    Medio half 2023 zou de nieuwe omnipod 5 uit moeten komen, misschien is dat wel waar je op zit te wachten.

    En bij de omnipod dash krijg je tegenwoordig 365 dagen omruil garantie (alleen pdm uiteraard)

    Voor de 640G had ik ook de omnipod, zodra ik de kans krijg ga daar weer naar terug.

    Succes met het maken van een keuze.

Wil je reageren op dit bericht, dan moet je ingelogd zijn met je account.