Home Forums Behandelaren Veel problemen met Freestyle Libre

Veel problemen met Freestyle Libre

De laatste tijd heb ik veel problemen gehad met de FSL. Afgezien van de allergie voor de pleister, want daar heb ik een oplossing voor gevonden.
Bijna elke sensor die ik de laatste tijd gebruikt heb, gaf problemen. Ze deden het ong. een week goed en daarna gaven ze waardes die 2-3 mmol lager waren dan een vingerprik (gemeten met FSL-reader). De laatste hield er zomaar ineens mee op terwijl hij het een paar uur daarvoor nog prima deed. De foutcode gaf volgens de meneer van de helpdesk aan dat het draadje niet goed in mijn arm zat. Dat vond ik gek, want ik heb hem niet gestoten en is er ook niks anders geks mee gebeurd.
Ik heb de laatste tijd al een aantal vervangende sensors gehad, maar nu heb ik blijkbaar mijn maximum bereikt.
Voor een sensor waarvan ik bijna zeker weet dat hij niet door mijn eigen schuld gestopt is en die gewoon goed zat, krijg ik dus geen vervanging. Na wat discussie krijg ik wel een gedeelte vergoed, dus dat is toch iets.
Door al die problemen twijfel ik heel erg of ik straks nog wel nieuwe ga bestellen. Ik zou het ontzettend jammer vinden als ik ermee moet stoppen, maar op deze manier is het gewoon niet leuk meer.
De sensors zijn te duur om ze te verprutsen, en voor dat geld verwacht ik wel fatsoenlijke kwaliteit…

  • FF een vraagje??
    Ik neem aan dat je voor je de FSL plakt er iets onder plakt. Is dit niet te dik zodat het draadje er niet diep genoeg in zit?????

  • Ik doe er een blarenpleister onder. Dat verklaart voor mij helaas niet waarom mijn sensor het eerst gewoon doet en daarna kuren krijgt of er zelfs mee stopt. Dan zou hij het van het begin af aan niet moeten doen, lijkt me.

    Ik ben overigens nu wel aan het zoeken naar andere materialen om eronder te doen. Een aantal dingen heb ik helaas al zonder succes geprobeerd.

    • Momo

    Een blarenpleister is een behoorlijk dikke pleister en het zou me dan ook niet verbazen als dit wel degelijk de werking van de sensor beïnvloedt. Het draadje kan de huid waarschijnlijk niet goed genoeg doordringen en de sensor stopt daardoor met werken.

    Voor wat betreft het bieden van een vervanging door Abbott: hoeveel sensors hebben zij kosteloos voor je vervangen?
    Ik ben zeer benieuwd waar bij hen de grens ligt namelijk.
    Dit kan ook relevant zijn voor andere gebruikers.

  • Ik heb in korte tijd 4 vervangende sensors gekregen. Dat schijnt het maximum te zijn. Nu weet ik eerlijk gezegd niet of dit per jaar geldt…
    Heel typisch: 3 van de 4 slecht of niet werkende sensors die vervangen werden, kwamen uit hetzelfde lotnummer…
    Voorheen had ik bijna nooit problemen met de sensors.

    Zelf begon ik na al dat gedoe ook een vermoeden te krijgen dat de blarenpleister iets met de werking doet. Het is zo’n gelpleister en ik denk dat hij vocht opneemt uit de omgeving en daardoor toch iets dikker wordt. Maar dat verklaart niet dat hij er zomaar ineens mee stopt, terwijl hij het eerst prima deed…
    Vandaar ook dat ik nu naar een andere oplossing zoek met dunnere onderlaag. Want zolang Abbott zich niet geroepen voelt om iets aan de pleisters te doen, ben ik genoodzaakt om zelf iets te knutselen om een heftige allergische reactie te voorkomen…

    Ik gebruikte de laatste tijd Compeed pleisters. Bij een eerdere poging met een Hansaplast blarenpleister werkte de sensor wel gewoon 2 weken. Maar daarbij kwam de pleister van de sensor over de rand heen en kreeg ik alsnog uitslag. Die van Compeed zijn net ietsje groter.

    • Wagena

    De FSL gebruik ik sedert oktober 2016 en tot volle tevredenheid en zou deze niet meer zonder kunnen. Ik heb dizbetes unwarness en ik meet regelmatig Ik heb geen enkel probleem met de meter. De waarden die het aangeeft accepteer ik en ik meet nimmer mijn bloedsuiker d.m.v. een vingerprik. Over de sensor plak ik een pleister IV 3000 6×7 cm. en sta hier ook mee onder de douche.
    Ik begrijp dan ook niet dat er gebruikers zijn die het niet bevalt.

    Graag een reactie.

    Grijpskerk 24-01-2018

      • Liv1

      Iedereen is anders. Wat voor jou goed werkt, kan bij een ander heel anders zijn. Bijv. door andere behoeftes en eisen aan iets.

    • witte

    Me dochter heeft dat de fsl naar een paar dagen niet meer doet

    • Anska

    Hoi,
    Herkenbaar deze problemen!
    Communicatie over de problemen verlopen ronduit slecht. Bij die erge hitte vielen er in korte tijd 3 van mn arm! Je krijgt reacties alsof je dom bent en de chip niet goed gebruikt! Ik kreeg gewoon niks! Ik had dus in een leriode van hitte geen meetmogelijkheden! Ze geven geen advies en uiteindelijk gesmeekt om extra stripsom handmatig te meten. Ook niet gekregen!
    Ik heb de zorgverzekeraar gebeld. Enige optie isdat de arts een machtiging voor meer chips schrijft.
    Ik baal van die monopoliepositie van het bedrijf! Alles moet uit frankrijk komen en duurt lang. Dit was een uitzonderlijke situatie waarbin ze gewoon extra moesten keveren en geen tips gevn zoals in de koelte zitten!!We hebben recht op de middelen en de helpdesk hebben geen inzicgt in het feit wat t met je lichaam doet als je niet kan reguleren! Ik krijg de indruk dst ze het protocol afwerken maargeen idee hebben waar het over gaat!
    Misschien radar eens i schakelen?

  • Ik heb problemen met Abbott de leverancier van de fsl. Mijn laatste censor vandaag opgebracht kan niet gescand worden. Ik krijg de melding om het over 10 minuten nogmaals te proberen en dat al 6 uur lang. Abbott stuurt een nieuwe uit Frankrijk, kan 5 dagen duren. Hebben in Nederland geen voorraad? Zeggen ze.prikspullen hebben ze niet meer en ik ook niet voor 5 dagen. Dan moet je ze maar gaan kopen bij een apotheek. Is dat de service van Abbott? Ik de dvn winkel gebeld want dat is mijn leverancier. Die zijn ook niet bereid je te helpen, ja je kan voor eigen kosten prikspullen kopen. Dit deed voor mij de deur dicht, ik ben helemaal klaar met de DVN. Ik ga gauw naar een klantvriendelijker leverancier.
    Ger Blok

  • Hiervoor moet je bij je zorgverzekeraar zijn, die betaalt de leverancier. Je kan niet van een leverancier verwachten dat die jouw kosten betaald, zo werkt het ook niet in een supermarkt.

  • In eerste instantie reclameren bij jouw leverancier daar doe je zaken mee

    • Ben42

    hierbij reageer ik op een paar recente berichten in deze draad:

    Anska schrijft:
    Ik baal van die monopoliepositie van het bedrijf!
    Hierbij neem ik aan dat je doelt op Abbott. Abbott heeft geen monopolie op het gebied van sensoren. Naast Abbott is er Dexcom en Minimed. Ja inderdaad; ze leveren niet dezelfde sensoren en ook niet voor dezelfde prijs. Maar er zijn dus andere leveranciers. Als de sensoren van Minimed onder dezelfde prijs en voorwaarde geleverd werden, zou ik daar voor kiezen.

    Gerblok schrijft:
    Abbott stuurt een nieuwe uit Frankrijk, kan 5 dagen duren.
    De leversnelheid als het goed gaat van Abbott is redelijk in het algemeen een paar dagen. Als ze problemen hebben duurt het leveren veel langer. Het is dus altijd verstandig om zelf wat voorraad aan te houden. Je hebt ook niet meer 1 rol wc papier in huis.

    Gerblok schrijft:
    In eerste instantie reclameren bij jouw leverancier daar doe je zaken mee
    Mij is niet helemaal duidelijk bij welke instantie je terecht moet voor klachten over de FreeStyle Libre. Mijn leverancier verwees mij door naar Abbott, waarbij Abbott het probleem keurig heeft opgelost.

    In het algemeen:
    Abbott is een Amerikaans bedrijf, zij onthouden zich over het algemeen van adviezen of hulp in geval van problemen. Vaak vervangen ze een sensor. Maar ze houden zich verder van praktische of medische adviezen. Hiervoor verwijzen ze je over het algemeen door naar je eigen medisch team.
    Je eigen medisch team heeft over het algemeen te kleine patiënten populatie om een beeld te hebben wat er allemaal kan spelen en wat eventuele oplossingen zijn. En ze geven aan dat privacy daarin een rol speelt.
    Ook de DVN heeft geen inzicht in problemen rond de FreeStyle Libre en het enige dat zijn doen is een aantal anekdotische gevallen ‘napraten’.
    Binnen Diabetestrefpunt is wel veel (anektodische) informatie beschikbaar, maar flink verspreid over allerlei berichten, waarbij veel berichten op halve waarheden en onwaarheden gebaseerd zijn.

    Helaas is er geen ‘organisatie’ die dit coördineert en hierin adviezen en/of tips kan geven. Zelf zie ik dit als een gemiste kans van de DVN.
    Het is wat het is. ;-)
    Helaas en dat vind ik ook ontzettend jammer.

    Binnen deze groep heb ik een aantal keer geprobeerd om wat meer informatie te verzamelen en wat meer te coördineren. En in dat geval laat de groep het heel vaak afweten.

    Omdat er (in het verleden) vaak werd gevraagd om snel een sensor van iemand te kunnen lenen (kopen), heb ik een App groepje opgericht met een aantal mensen die ook een sensor gebruiken. Als iemand dan zonder zit, is er vaak wel iemand in de buurt die wel even een sensor kan missen.

    Met vriendelijke groet,
    Ben Brugman

Wil je reageren op dit bericht, dan moet je ingelogd zijn met je account.