Home Forums Verzekering en vergoeding Waarom is de sensor via Mediq duurder dan voorheen zelf bestellen bij Abbot???

  • Erik07

Waarom is de sensor via Mediq duurder dan voorheen zelf bestellen bij Abbot???

Sinds januari van dit jaar krijg ik mijn freestyle sensoren geleverd via Mediq. Nu ik de specificatie van mijn te betalen eigen risico voor 2020 heb bekeken, zit ik met een aantal vragen. Ik ben benieuwd of dat ook voor jullie herkenbaar is:

1. In januari kreeg ik zonder enige voor-informatie of overleg een eerste kwartaallevering van 7 sensoren en 1 doosje test-strips geleverd via Mediq.

2. Kort daarop gevolgd door een email met het aanbod om deze service ieder kwartaal te herhalen (met nergens informatie over de kosten)

3. Bij het bestuderen van mijn te betalen eigen risico, bleken de kosten voor een sensor via Mediq aanzienlijk hoger te zijn dan het voorheen zelf bestellen bij Abbott. In plaats van € 59,95 per sensor nu € 69,13 !! Terwijl je toch zou mogen verwachten dat via de grootschalige afname door Mediq juist een lagere prijs zou gaan gelden…… (het verschil zit ‘m niet in de verzendkosten, bij allebei is dit gratis).

4. Het achterhalen van de kosten van een sensor vergt overigens de nodige moeite. Bij mijn ziektekostenverzekeraar (zilveren kruis) staat op de declaratieoverzichten alleen de cryptische omschrijving “29 x hulpmiddel”. Na telefonische navraag kreeg ik een printscreen van hun interne systeem. Hieruit blijkt dat Mediq de kosten van de sensoren bij Zilveren Kruis per maand in rekening brengt middels een weinig inzichtelijke kosten per dag. Als voorbeeld februari : € 143,19 (29 dagen van € 4,94). Veel duidelijker zou zijn als het aantal sensoren en de prijs per sensor zou worden vermeld. In dat geval zie je meteen dat de in rekening gebrachte prijs van
€ 69,13 per sensor bijna € 10 hoger is dan rechtstreeks bestellen bij Abbott (€ 59,95).

Ik heb inmiddels Mediq om nadere uitleg gevraagd waarom hun prijs zoveel hoger is en waarom ze deze prijs niet open communiceren. Ben benieuwd naar hun reactie.

Toch bekruipt mij het gevoel dat na het heugelijke besluit om de kosten van de sensoren te gaan vergoeden via de basisverzekering, er nu partijen zijn die hiervan op ongepaste wijze willen profiteren. In plaats van een lagere prijs per sensor vanwege de aanzienlijke schaalvergroting, nu een flink hogere prijs. Met het oog op het beheersen van de ziektekosten een mijn inziens zeer onwenselijke situatie.

  • Bij mij nagekeken, want ik dacht je de tip te geven via de DVN winkel te bestellen. Maar bij bij de OHRA (de CZgroep) is het duurder. Nu betaal ik omgerekend een sensor prijs van € 71,72 per sensor, waar het vroeger € 59,90 was. Ik ga ook in de pen klimmen voor deze rare dagprijsvergoedingsystematiek, die duurder uitpakt. Nou ja pen, toetsenbord.

      • Erik07

      Hallo Yvonne,
      Dank voor je reactie. Ik kreeg van Mediq te horen dat niet zij maar de ziektekostenverzekeraars zelf de prijs bepalen. Heel apart, ik geef het nog niet op.
      Groet, Erik07

  • Ik ben bij Menzis verzekerd. Ik heb via het ziekenhuis 6 sensors meegekregen op de introductie-ochtend. Toen ik bij BoerenMedical, mijn vaste leverancier, vorige week informeerde of zij t.z.t. mijn nieuwe sensors konden leveren, is dat gelijk in een bestelling omgezet. Dat hoefde nog niet, want ik heb er nog 2. Maar goed, dan heb ik ze maar.

    Tot mijn verbijstering zie ik dat er nog niet 1 sensor bij Menzis in rekening is gebracht.

    Misschien dat een ziekenhuis minder vaak factureert naar de zorgverzekering?

    Ik heb dus geen idee wat een sensor kost via BoerenMedical.
    In mijn bestellijst staan alleen de teststrips die bij de reader horen vermeld, maar geen foto of omschrijving, laat staan een prijs bij de sensoren.

    En nou maar hopen dat wij, de gebruikers, niet op de een of andere manier de rekening krijgen gepresenteerd.

    Later dit jaar is er een evaluatie over het gebruik van de FSL.

      • Erik07

      Hallo Chaim,
      Als je de prijs bij Menzis weet, wil je mij die dan laten weten? Ik ga dit toch verder uitzoeken. Volgens mij klopt er iets niet!
      Gr. Erik07

      • Dag Erik,

        Ik zal het in de gaten houden. Maar Menzis is hierin dan weer afhankelijk van de facturering van mijn ziekenhuis. Ik vind het ook heel vreemd, maar voel me niet geroepen het aan te zwengelen bij Menzis. Dat zoeken ze maar uit met het ziekenhuis.

        Ik hoop dat het geen gevolgen heeft voor de vergoeding van de FSL in 2021. Want als leveranciers er zo’n dikke winst op leggen (bijna allemaal onder de paraplu van OneMed), dan lopen wij het risico dat je het verschil straks zelf mag gaan bijbetalen.
        En dat zou voor mij (en een hele hoop anderen) einde oefening betekenen.

        Ik zal er dit jaar van genieten, want ik zie het dit jaar niet veranderen.
        Daarna gaan de verzekeraars onderhandelen en dat kan dan weer zorgen voor lagere prijzen. Want uiteindelijk willen leveranciers leveren. En met de FSL in de basisverzekering is winst verzekerd. Dus te idiote winstmarges worden of afgestaft, of wij als gebruiker worden afgestraft.

        Afwachten maar.

  • Ik ben gelijk naar de zorgverzekeraar gegaan, want zij bepalen deze dagprijzenvergoeding. Meestal wordt de leverancier dan verantwoordelijk voor het meerverbruik door de patiënten. Ik vind het een pervers systeem. Maar nu verdient de leverancier er fors aan. Ik heb nog geen antwoord ontvangen, maar dat valt nog binnen hun antwoordtermijn. En het is Corona tijd.

      • Erik07

      Over pervers gesproken. Ik heb vandaag telefonisch contact gehad met de DVN. Ze waren zeer stellig in hun uitspraak dat als je als gebruiker de sensoren vergoed wil krijgen, je verplicht bent om deze via Mediq of OneMed te bestellen. Bestel je zelf rechtstreeks bij Abbott dan zal de ziektekostenverzekeraar dit niet vergoeden, ook als aan de verdere voorwaarden zoals een goedgekeurde aanvraag is voldaan. Ik weiger dit vooralsnog te geloven en zal dit morgen bij Zilveren Kruis navragen. Bij het besluit in december vorig jaar tot vergoeding vanuit de basisverzekering ben ik deze voorwaarde ook nergens tegengekomen…..

  • Dit had ik een poosje geleden ook ontdekt. Maar kwam in een kastje, muur verhaal terecht.
    Dit is kennelijk een afspraak die ze gemaakt hebben. Net als dat de zorgverzekeraars ieder jaar contracten regelen met ziekenhuizen en andere zorgverleners. Vreemd dat het dan wel duurder is dan regelrecht bij Abbott. Want je zou inderdaad verwachten dat het goedkoper kan.

    Als iemand wijzer wordt hierover….
    Ik heb het losgelaten. Ik ben in het eerste kwartaal toch al door mijn eigen risico heen.
    En dat is het maximum wat ik aan diabetesmateriaal en medicijnen kwijt ben.

  • Een goed telefonisch gesprek gehad met een medewerker van Ohra. De dagprijs is incl. 50 teststrips per kwartaal, de verzendkosten, het opstellen van een zorgplan en de ondersteuning van een dvk. Op mijn reactie dat ik mijn eigen dvk heb, geen zorgplan voor zover ik weet en geen teststrips meer gebruik kwamen we er op uit dat ik bij Abbott ga bestellen en zelf declareer. Ik moet wel een machtiging daarvoor aanvragen bij een andere afdeling van Ohra. Dat ga ik doen en vraag dan ook om vergoeding van de verzendkosten. Eens kijken of ze hun winst met mij willen delen. Je kan nu bij Abbott ook maar maximaal 7 stuks per keer bestellen en dan met € 5,95 verzendkosten. Moet toch opwegen tegen die € 12 extra per 14 dagen? Tot slot werd ik bedankt voor het geven van input, dat waarderen ze.

      • Erik07

      Klinkt goed. Als Ohra inderdaad bereid is om het declareren van facturen van Abbott toe te staan, dan zou dat voor mij best wel eens een reden kunnen zijn om te switchen van Zilveren Kruis naar Ohra! Maar ik ben nog niet van plan om het nu al op te geven. Ik zal een aantal politici in Den Haag benaderen om te kijken of zij iets aan de onnodige stijging van de zorgkosten kunnen doen.

  • Zo aardig en cooperatief de klantenservicemedewerker was, zo negatief is de andere afdeling. Ik laat het erbij zitten en blijf bij de dure DVN winkel.

    • ReneK

    Helaas is het zo dat de combinatie 670 en FSL niet meer vergoed wordt, elke gebruiker zal hier vroeg of laat mee te maken krijgen, het is nog niet duidelijk om hoeveel personen het gaat maar de vraag is om als je hier ook mee te maken hebt/krijgt dit per mail kenbaar te maken aan de DVN.
    Bij DVN wordt al gewerkt om deze waanzinnig bureacratische maatregel ongedaan te krijgen maar dit zal niet 123 gaan zoals het er nu naar uitziet.
    Mail aub naar info@dvn.nl
    Media opzoeken en naar de rechter is een optie maar ook daarvoor staan we samen sterker dan individueel, ook dit zou in combinatie met en ondersteuning van de DVN een stuk simpeler zijn.

Wil je reageren op dit bericht, dan moet je ingelogd zijn met je account.