Home Forums Medicijnen Wat is jouw ervaring met de overstap van Lantus-insuline op Abasaglar?

Wat is jouw ervaring met de overstap van Lantus-insuline op Abasaglar?

Gebruik(te) jij Lantus-insuline en ben je zonder verdere berichtgeving geconfronteerd met een overstap naar biosimilar insuline Abasaglar?

DVN heeft meegewerkt aan een stappenplan*. Om deze overstap in goede banen te leiden. Om te weten of dit stappenplan in de praktijk wordt toegepast, horen we graag jouw ervaringen. Deel ze met ons en laat ons weten hoe je werd geïnformeerd over de overstap. Door wie (behandelaar, apotheker)? Wanneer speelde dit? En vooral: ben je uiteindelijk wel of niet overgestapt?

Alvast bedankt!
Belangenbehartigers van DVN, Carin en Heleen

*Het stappenplan is ontwikkeld in samenwerking met de Nederlandse Diabetesfederatie (NDF). Ook de diabetesvereniging Nederland, de apothekersvereniging (KNMP) en zorgverzekeraar VGZ betrokken. Ook SGE, een groep huisartsen, praktijkondersteuners en apothekers zijn hierbij betrokken geweest en hebben het uitgetest.

  • De overstap is/was heel kort door de bocht. Ik was toe aan mijn nieuwe porie Lantus, ik mijn medicijnen ophalen bij mijn apotheek, en kreeg Abasaglar mee. Op mijn vraag wat hier aan de hand was het antwoord dat de zorgverzekeraar CZ geen lantus meer vergoed.
    Dus GEEN stappenplan, geen overleg, helemaal niets. Ik heb inmiddels CZ hierover gebeld, en kan alleen Lantus blijven gebruiken als ik het zelf ga betalen (?????) of op medische indicatie als mijn huisarts dat voorschrijft.
    Ik ben al een 10 tal jaren zeer stabiel, en ben er niet echt gerust op dat nu het gebruik van abasaglar dat zo blijft, zeker ook gezien de reacties van mensen die al overgestapt zijn.
    Ik heb echt geen trek in Hypos en/of Hypers, de apotheek is echt in gebreke gebleven en CZ heeft toegegeven dat het hoofd bestandeel wel gelijk is maar de hulpstoffen niet. Ik kan dus bijwerkingen verwachten, en daar zit ik niet op te wachten.

    • Het is van het zotte dat zorgverzekeraars over jou leven mogen beslissen, tegen mij gewoon bot gezegd je krijgt ander soort insuline omdat lantus niet meer wordt vergoed, zonder stappen plan, nee hopsa dit kwam koud op mijn dak vallen geen zeggen schap niks

    • Ben42

    In het stappenplan staat wel wie het ontwikkeld heeft, maar in het stappenplan staat niet vermeld welke partijen zich aan het stappenplan dienen te houden en of dit inderdaad geregeld is.

    Het is mooi dat er een stappenplan is en het is mooi dat ‘Het stappenplan is in principe van toepassing op elke overgang van een origineel biologisch insuline naar een biosimilar-insuline.‘. Maar wat betekend dit?

    Kun je hierop de apotheek aanspreken ?
    Kun je hierop je zorgverzekeraar aanspreken ?
    Kun je rechten ontlenen aan dit stappenplan ?
    Geeft dit stappenplan verplichtingen aan apotheken, zorgverzekeraars, gezondheids-medewerkers ?

    Naar de lezer toe lijkt het artikel te suggereren dat je als patiënt hierop kunt rekenen. Dat dit in de praktijk niet zo werkt is ondertussen al gebleken. Indien het stappenplan geen verplichting is voor de verschillende partijen zou het veel beter zijn dit ook met GROTE letters te vermelding aan het BEGIN van het artikel.

    Ben

    • Als gebruiker van medicijnen moet je soms om uiteenlopende redenen wisselen van medicatie. Als patiëntenorganisatie vinden we dat dit, los van de reden waarom dit nodig is, veilig en zorgvuldig moet gebeuren. Dat is de reden dat we hebben meegewerkt aan een stappenplan. Een lijst met aandachtspunten die dit proces ondersteunen en in dit geval ook gebruikt kan worden voor de overstap van Lantus naar Abasaglar. Helaas is het stappenplan geen verplichting. Het is een middel om ervoor te zorgen dat je overstap zorgvuldig gebeurt en waarmee je als het gaat spelen, in gesprek kunt met je arts of apotheker. Ben je het niet eens met overstappen of ervaar je na omzetting problemen met je bloedglucosewaarden? Ga dan in gesprek met je voorschrijver over de effecten van je overstap, hoe hiermee om te gaan en wat dit betekent voor jouw diabetesinstelling. Apothekers en huisartsen zijn vanuit hun koepels en zorgverzekeraars geïnformeerd over het stappenplan. Hier kun je dus in je gesprek naar verwijzen. Wij stimuleren in elk geval mensen met diabetes waar de overstap op een ander medicijn speelt, gebruik te maken van dit stappenplan en hierop aan te dringen bij hun voorschrijver(s).

        • Ben42

        Dank voor uw reactie.
        Wat jammer is dat dit stappenplan bij zoveel partijen of niet wordt gehanteerd of dat het stappenplan helemaal niet bekend is.
        Ben

  • Als ik kijk op de pagina van het zorginstituut (Farmacotherapeutisch Kompas)verbaast het me dat een overstap nodig is. Abasaglar en Lantus zijn even duur.Of is het zorginstituut nog niet bij?
    Kosten insuline Glargine

    Gemiddelde prijs per 1 wegwerpspuit
    Abasaglar, 3 ml injectievloeistof 100e/ml € 9,75
    € 9,75 vergoed

    Gemiddelde prijs per 1 patroon
    Lantus, 3 ml injectievloeistof 100e/ml € 9,67
    € 9,67 vergoed

    Gemiddelde prijs per 1 wegwerpspuit
    Lantus, 3 ml injectievloeistof 100e/ml € 9,75
    € 9,75 vergoed

    Toujeo, 1,5 ml injectievloeistof 300e/ml € 14,85

    • Beste Vlefol: voor een exact antwoord op je vraag adviseren we je je vraag neer te leggen bij je eigen zorgverzekeraar. Als patiëntenorganisatie hebben we ons in dit geval met name beziggehouden met de ontwikkeling van het stappenplan ten behoeve van de veiligheid van overstappen.

  • Ik ben nog niet aan mijn volgende bestelling toe, maar vreemd dat dit niet van te voren wordt doorgesproken met de patiënt, tenzij er geen wezenlijk verschil zit in beide producten.

    Maar mijn vraag eigenlijk tegelijk, zijn beide merken dezelfde type insuline?

    Ik ben ook erg stabiel met Lantus, dus ook liever niet voor mij.

    • het hoofdbestandeel is gelijk, het probleem zit in de bijstoffen, die verschillend zijn en dat kan dus een probleem worden met je stabiliteit, hoeft niet, maar ik ga de gok niet wagen. Mijn arts blijft mij Lantus voorschrijven.

      Ik krijg de indruk dat de zorgverzekeraar wel leuk een stappenplan op papier heeft gezet, maar dit niet heeft gecommuniceerd met de apotheek, dus een gesprek vooraf heeft niet plaats, en bij je volgende bestelling krijg je gewoon wat de zorgverzekeraar voorschrijft (????? ze zijn geen arts!)

        • Ria2

        Zorgverzekeraars krijgen gauw de schuld vd apotheek.
        Terwijl als jezelf met zorgverzekeraar praat er best oplossingen zijn, maar daar moet apotheek moeite voor doen.
        Ik gebruik jaren lang Pariet voor mijn maag. Krijg generiek tot 4x toe. Werken niet naar behoren. Mag terug naar Pariet. Gaat lange tijd goed tot nieuwe Apotheker komt. Moet betalen. Heen en weer gebeld van apotheek naar zorgverzekeraar. Apotheek moet gewoon even aantonen dat ik genoeg andere heb gebruikt. Apotheek blijft moeilijk doen. Zorgverzekeraar wil dat ik officiële klacht indien. Ga nog 1x persoonlijk langs. Meld dat mij aangeraden wordt officiële klacht. Volgende dag alles in orde. Apotheker moest wel een stuk terug in de tijd, maar ik had genoeg varianten gebruikt.
        Gaat weer goed tot weer nieuwe Apotheker komt. Ben nu terug bij af. Zorgverzekeraar wil weer officiële klacht, want ze vindt dat mijn gegevens toch duidelijk genoteerd moeten staan. Niet dat bij nieuwe Aptheker mijn gegevens verdwenen zouden zijn of zo iets. Men vindt vreemde zaak. Ik niet minder.

    • Het medicijn bevat inderdaad dezelfde werkzame stof Rodia1. Lees meer over biosimilars op https://www.dvn.nl/Behandelingen/Insuline-spuiten/Biosimilar-insuline. Heb je specifieke vragen over de medicatie? Neem dan contact op met je behandelaar of je apotheek.

    • Ben ook stabiel 15 jaar spuit ik lantus insuline, geen problemen en nu ineens ander soort insuline? Ook voor mij geld ik blijf bij mijn lantus mijn zorgverzekeraar blijft dit wel vergoeden

  • Wat ik zo vreemd vindt is dat de DVN kennelijk betrokken was.
    En nu pas lees ik daar wat over, of heb ik wat gemist ?

    Ik gebruik geen Lantus maar Tresiba, ook heeeeeel langwerkend. (zonder bij betaling ).

    • Elly

    Een tijdje geleden al heb ik er iets over gelezen, maar loop me suf te denken waar ook alweer.
    Toen was ik nog aan de Lantus, intussen is het ook Tresiba.

    • Tilly

    Enkele dagen geleden was ik weer toe aan een nieuwe voorraad Lantus. Echter bij de apotheek werd me verteld dat het ‘patent’ op Lantus is verlopen en dat de zorgverzekeringen dit niet meer vergoeden. Als ik bijwerkingen zou krijgen (ik ben erg gevoelig voor medicijnen) kan ik Lantus tegen betaling krijgen of ik moest maar met de verzekering in discussie gaan. Onder protest heb ik Abasaglar meegekregen en hoop nu maar dat ik er niet allergisch voor ben. Voorbereidende gesprekken heb ik niet gehad. Ik werd hier dus door overvallen.

    • Vervelend om te lezen Tilly. Houd het goed in de gaten. Ervaar je schommelingen van je bloedglucosewaarden of andere klachten? Neem dan contact op met je behandelaar om dit te bespreken.

  • Goed om te weten, want over 1 maand ongeveer ben ik ook weer toe aan een volgende bestelling voor de Lantus.
    Ik overleg wel even van te voren hoe het nu zit met mijn verzekering en de apotheek, want ook ik ben goed ingesteld met Lantus.

    • Ben42

    In de forum regelmatig verontwaardiging over hoe de ‘overheid’/’zorgverzekeraar’ met ons omgaat.

    Een van de manieren om de kosten te ‘drukken’ is het inzetten van goedkopere medicijnen en daarmee vaak de producenten van andere/vergelijkbare medicijnen te bewegen om ook de medicijnen die zij leveren goedkoper te leveren. Als patient ervaren we dit als vervelend, want op zijn minst doorbreekt dit onze routine en in ernstige gevallen hebben we er erg veel last van.

    Echter de gevallen waarbij we er veel last van hebben worden veel meer in de media besproken dan de gevallen waarbij dit wisselen vrij geruisloos gaat. En als patient gaan we nogal snel op onze achterste benen staan en reageren we verontwaardigd.

    Echter het Nederlandse systeem is zo slecht nog niet. Iedereen is verzekerd en de kosten van medicatie zijn door ons systeem vaak veel lager dan in andere landen. Vergelijken we b.v. de prijzen van insuline in Nederland met de prijzen voor dezelfde insuline in de US, dan is het verschil schrikbarend. Veel insulin’s hebben in Nederland een prijs van 20 a 25 Euro per 10 ml. (2 a 2.5 cent per eenheid.) In Amerika zijn de prijzen bijna 10 maal zo hoog.

    Moeten wisselen van soort medicatie is inderdaad niet leuk, maar we moeten dit ook wel een beetje in perspectief zien. In dit geval gaat het om dezelfde insuline, echter door een andere fabrikant gemaakt. De werkzame stof is hetzelfde de ‘hulpstoffen’ zijn niet allemaal hetzelfde.

    Vervelend is het wel, maar de verontwaardiging over dit soort gevallen vind ik niet terecht. Een aantal van de beslissingen komt op mij ook vreemd over, echter liever dit, dan de Amerikaanse toestanden.

    Vriendelijke groet,
    Ben

    • Ninet

    Ik werd onlangs gebeld door Mediq, waar ik mijn medicijnen van thuisgestuurd krijg, dat ik werd overgezet naar Abasaglar omdat Lantus niet meer vergoed wordt. Hier heb ik verder geen keuze in gehad. Wel heb ik bij de levering een algemene folder over de Abasaglar gekregen. Maar hier stond geen nieuwe informatie in ten opzichte van het gebruik van de Lantus.

    Ik heb geen idee of dit medicijn op een andere manier werkt en hoe ik hierop ga reageren.

  • Bij het halen van een nieuwe voorraad Lantus, werd mij de Abasaglar meegegeven met de mededeling, dat CZ dit goedkopere middel ging vergoeden.
    De week ervoor was ik voor controle bij de praktijkondersteunster, maar die had deze overstap niet aan mij gemeld. Toen ik dat aan de apothekersassistente vertelde, zei ze dat alle huisartspraktijken hier informatie over hadden ontvangen. Op de radio hoorde ik dat Abaglasar voortaan werd voorgeschreven i.pl.v. Lantus, maar dat al gebleken was, dat sommige patiënten een grotere schommeling in bloedwaarden hiervan kregen. Dit was eigenlijk de enige relevante info hierover!
    Bij elkaar weer zo’n ‘OVERVAL’ in onze behandeling. Overigens net als de verplichte verandering(lees: verslechtering) van bloedglucosemeter. Moest toen overstappen van de Accucheck Mobile naar een goedkoop huismerk (Boeren Medical). Toen ik klachten ondervond kon ik een AccuCheck Performance krijgen.

  • Over die accu chek mobile, daar blijken ze weer op te zijn teruggekomen las ik ergens.

    Ik gebruikte ipv die mobile toen ook accu-chek performa, maar nu inmiddels gebruik ik accu-chek instant meter en eigenlijk meer om de interactie met een app die je daarbij kan gebruiken die contact maakt met bluetooth.

    Dat laatste valt overigens in de praktijk behoorlijk tegen, sneller is alles zelf met de hand invoeren, maar dat terzijde.

    Ik moet binnenkort ook mijn Lantus bestellen, ikzelf heb er nog niets over gehoord, maar wacht wel af wat zij mij gaan vertellen, ik zit overigens bij Unive.

  • Ik was gebruiker van Lantus en omdat ik gebruiker ben ven een CGM ben ik in het ziekenhuis onder behandeling van een internist en bijbehorende diabetesverpleegkundige.

    Mijn overstap naar Abasaglar ging als volgt:
    1. Mijn vrouw ging ergens in januari van dit jaar mijn bestelde Lantus in de plaatselijke apotheek ophalen;
    2. Zij kreeg van de assistente ‘de opdracht’ om contact op te nemen met mijn huisarts of diabetesverpleegkundige omdat ik de volgende keer een ander merk zou krijgen en het dringend nodig was om daar uitleg over te krijgen;
    3. Een paar dagen later kreeg ik een brief van gezamenlijk mijn huisarts en de apotheek waarin koud werd meegedeeld dat vanuit kostenbesparingsoogpunt Lantus vanaf 01 maart 2019 niet meer verstrekt zou worden maar in plaats daarvan de biosimilar Abasaglar. In de brief werd aangegeven dat het initiatief hiervoor bij de CZ-groep lag en de huisarts en de apotheek dienden daar uitvoering aan te geven. In de brief werd tot slot nog aangegeven dat ik bij vragen contact op kon nemen met mijn huisarts of de diabetesverpleegkundige;
    4. Bij de volgende verstrekking kreeg ik Abasaglar;
    5. Wat betreft de kostenbesparing: Deze week kreeg ik van CZ een overzicht van door zorgverleners ingediende rekeningen. Voor de Lantus (5 pennen) heeft de apotheek (Benu Apotheek) het bedrag van 53,73 euro in rekening gebracht. Voor dezelfde hoeveelheid Abasaglar werd in rekening gebracht, jawel, eveneens 53,73 euro!;
    6. Voor zowel de Lantus als de Abasaglar wordt in mijn geval dus dezelfde prijs in rekening gebracht. Telefonisch contact met CZ leverde op dat men ook niet wist hoe dat zat. Ik heb hier geen goed gevoel bij, want als het geen kostenbesparing is (en in mijn geval is het dat niet), wat is het dan wel?;
    6. Kijk ik nog even naar het tbv de overstap mede door DVN gemaakte stappenplan: De patient heeft de mogelijkheid om niet akkoord te gaan met de overstap; hij blijft in dat geval zijn oude medicijn (Lantus) gebruiken. In mijn geval is er op geen enkele wijze overleg met mij gevoerd en ik ben niet in de gelegenheid gesteld een keuze te maken.

  • Hallo,

    ZIJN JULLIE OOK ZO BOOS!!!

    Het is de grootst mogelijke onzin dat iedere diabeet VERPLICHT wordt om over te stappen van Lantus naar een of ander surrogaat-/namaakmiddel.
    Het argument van “kostenbesparing” gaat NIET op omdat overal duidelijk vermeld staat dat Lantus GOEDKOPER is dan “Abracadabra”.
    Het argument dat “Abracadabra” BETER is dan Lantus, geldt ook al niet: het is een NAMAAKprodukt (Similar) dat hooguit dezelfde kwaliteit ooit kan bereiken…

    Wij, als cliënten/patiënten, wordt iets door de strot geduwd (sorry, verkeerde omschrijving: gedwongen om iets vreemds in je eigen delicate lichaam te spuiten)!
    Enkel en alleen omdat een of andere snelle jongen van de commerciële zorgverzekering een bonus of commissariaat krijgt.

    Mijn huisarts en diabetesverpleegkundige waren NIET geïnformeerd. Ik werd voor het blok gezet door mijn apotheek. Ik heb geweigerd en direct mijn dossier opgevraagd en naar een andere apotheker gegaan, die wel bereid was om mij Lantus te verstrekken.
    Zowel Lantus als “Abracadabra” staan vermeld bij Zorginstituut.
    De prijs van “Abracadabra” is HOGER dan van Lantus, zoals blijkt uit de opgave bij het Zorginstituut als bij het bericht van “Pokerface” hiervoor.

    Conclusie: Er wordt een vies spelletje gespeeld, waarbij er over de ruggen van de patiënt c.q. cliënt voor eigen zak gepreekt wordt.

    Wij, als patiënten, zijn de dupe: wij zijn niet gevraagd. Mijn preferente medicijn = LANTUS!

    De Huisartsen en diabetesverpleegkundigen zijn ook de dupe, want zij krijgen wel de shit over zich heen, moeten extra werk verrichten en krijgen hier GEEN vergoeding voor.

    De apothekers worden ook voor het blok gezet: na 30 jaar ben ik al naar een andere apotheker overgestapt.

    De mensen van de klantenservice van de zorgverzekeraar zullen ook niet blij zijn, want ook zij krijgen constant boze “klanten” aan de lijn (het woord klant heb ik bewust tussen aanhalingstekens gezet omdat wij zeker niet als klant behandeld worden!)

    Er blijft maar 1 groep over die blijkbaar wel profiteert!!!! De hoge heren van de zorgverzekeraars.

    MIJN ADVIES: PIK DIT NIET!!!

    Aantal actiemogelijkheden: Het mooiste zou zijn een actiegroep, die een petitie opstelt!
    Maar wie neemt het voortouw?

    Daarom een aantal dingen die je zelf/individueel kunt doen.
    – Zoek de publiciteit/media/internet. Zelf doe ik niet aan social media, maar er zijn ongetwijfeld mensen die wel handig zijn met twitter, facebook of andere kanalen….
    – Stuur IEDERE dag/regelmatig een klacht in bij je zorgverzekeraar dat je Lantus eist en geen halfbakken “abracadabra”produkt van (Oi)Lilly.
    – Bestook de directie van de zorgverzekeraars (OHRA, CZ etc.) en de politiek met mails dat je “geen proefdier bent voor commercieel gewin van een derde”.
    – Stuur een mail naar Radar en Kassa!

    ALLEEN MET PUBLICITEIT KUNNEN WE HET TIJ KEREN!

    Het wordt hoog tijd dat we gaan zorgen voor ons zelf.
    Onze zorg hoort bij de overheid, net als vroeger. En niet bij de commercie: mijn schrikbeeld is de USA! En we zijn hard op weg om daar te eindigen.

      • Ben42

      Een reactie op enkele zinnen die ik tegenkwam in deze draad :

      Er blijft maar 1 groep over die blijkbaar wel profiteert!!!! De hoge heren van de zorgverzekeraars.

      In Nederland profiteren we allemaal van het systeem. Medicatie in Nederland is goedkoper dan in ons om ringende landen. Medicatie en dan specifiek insuline is veel goedkoper (ongeveer een factor 5 a 10) dan in de US. Dat komt door het systeem dat we in Nederland hanteren. Wij profiteren dus allemaal.

      Nu weet ik niet wat er werkelijk betaald wordt voor de Biosimilar insulines in Nederland, de prijzen die je terug kunt vinden op allerlei sites zijn vaak niet de prijzen die zijn afgesproken tussen de Apothekers en de zorgverzekeraar. Maar de Biosimilars zorgen voor concurrentie tussen de grote leveranciers en zorgen er ook voor dat wij als groep wat te kiezen hebben. Hierdoor worden de prijzen in Nederland laag gehouden. Dat zien we terug in de prijzen die in Nederland voor medicatie wordt betaald.

      Het argument dat “Abracadabra” BETER is dan Lantus, geldt ook al niet: het is een NAMAAKprodukt (Similar) dat hooguit dezelfde kwaliteit ooit kan bereiken…

      Lilly and Boehringer zijn beiden medicijn fabrikanten, ze produceren beiden een biosimilar voor Lantus. Er is GEEN reden om aan te nemen dat de productie methoden die deze twee bedrijven gebruiken een slechter product opleveren dan de leverancier van Lantus levert. Dat het product een ‘namaak’ product is zegt helemaal niets over de kwaliteit, wel over de naam van het product.

      Mijn huisarts en diabetesverpleegkundige waren NIET geïnformeerd.
      Dit is op zijn minst vervelend en in het ernstige geval slecht. Een studie medicijnen kost vele jaren, aan het op de hoogte blijven van medicatie wordt ook veel aandacht aan besteed. Maar het is niet mogelijk voor een arts om op de hoogte te zijn van alle ontwikkelingen op ieder gebied. Helaas heeft het stappenplan niet iedereen bewust bereikt. Voor een Diabetes verpleegkundige, die een smallere specialisatie heeft dan een huisarts zou het bijhouden van de ontwikkelingen op diabetes gebied misschien nog wel te doen zijn. Jammer dat het de DVN niet gelukt is dit aspect voldoende voor het voetlicht te krijgen.

      Aantal actiemogelijkheden: Het mooiste zou zijn een actiegroep, die een petitie opstelt!
      Maar wie neemt het voortouw?

      Zelf zal ik deze actie niet steunen en dus ook niet het voortouw nemen. Maar het lijkt me als je zo gepassioneerd schrijft over een onderwerp, dat je de verantwoordelijkheid voor het voortouw nemen niet bij een ander neer moet leggen.

      De beschuldigingen zijn niet gebaseerd op bewijsmateriaal en in een aantal gevallen ook niet met een redenering onderbouwd. Meer dan een onderbuik gevoel zie ik dan niet terug.

      Onze zorg hoort bij de overheid, net als vroeger. En niet bij de commercie: mijn schrikbeeld is de USA! En we zijn hard op weg om daar te eindigen.
      Gelukkig deel ik dit schrikbeeld niet. Nee ik ben niet met alles blij wat er wordt beslist zowel door overheid als zorgverzekeraar. Maar in zijn geheel bezien hebben we een stelsel dat in de huidige wereld een goed stelsel is, daar hoort ook bij dat er partijen zijn die de kosten bewaken. En ja niet alle maatregelen zijn dan populair.

      Zelf ben ik het lang niet met alles eens, wat er gebeurd in de wereld, maar vind dat beschuldigingen die vaak in dit forum worden geuit wel wat meer onderbouwd mogen zijn.

      Vriendelijke groet,
      Ben

      • Beste Ben42,
        Hartelijk dank voor je reactie.
        Ik heb een scherpe pen en schuw de discussie niet.
        Maar dan moeten we wel juist geïnformeerd worden. Ik ben geen medicus, wel een kritische consument, patiënt en cliënt.

        Hét argument dat ik van de apotheker te horen kreeg (en blijkbaar ben ik niet de enige) is dat “Abracadabra” (Abasaglar) GOEDKOPER is dan Lantus.
        Niet dat “Abracadra” voor mij beter is dan Lantus, want dat mag een verzekeraar of apotheker namens een verzekeraar niet zeggen.

        Allereerst: het is een leugen dat “Abracadabra” GOEDKOPER is!!!

        FEIT: Op mijn afrekening van OHRA/CZ wordt er voor “Abracabra” bijna 9% gemiddeld MEER in rekening gebracht dan voor Lantus (gebaseerd op prijzen uit afgelopen half jaar 2018 – 2019).

        Dat moet ik in eerste instantie wel zelf betalen via eigen risico!
        En als iets voor dezelfde hoeveelheid duurder is, kan het NOOIT een besparing opleveren.

        Verder is er nergens op internet iets terug te vinden dat Lantus duurder dan welk ander product ook is (zie o.m. Zorginstituut).
        Wel staat er vermeld dat de huisartsen GEEN vergoeding van de verzekeraar krijgt voor de EXTRA werkzaamheden i.v.m. de “verplichte” overgang van Lantus (zie website VPH). Of de apotheker betaald wordt, weet ik niet.

        Dat is nog even los van de vraag: wie bepaalt welk medicijn ik als patiënt c.q. cliënt krijg?
        Ik zal mij met hand en tand verzetten tegen een situatie dat een verzekeraar bepaalt wat ik toegediend krijg, zoals in Amerika het geval is (en blijkbaar ook Nederland, als het zo doorgaat).

        Als ik overstap naar een ander medicijn bepaalt dat mijn huisarts, waarmee ik een vertrouwensband heb, in overleg met mij. En, nogmaals, NIET een verzekeraar of apotheker.

        Ik heb daarom na ruim 30 jaar afscheid genomen van mijn (oude) apotheker en ben overgestapt naar een andere, die wel bereid was om mij Lantus te verstrekken.

        Verder heb ik uiteraard een klacht bij OHRA ingediend inzake valse voorstelling van zaken.
        Zodra ik hun reactie heb, zal ik dit delen op dit forum.

        Vooralsnog blijf ik bij mijn mening dat IEDEREEN last en nadeel heeft van de verplichte overstap.
        De enige groep mensen die wel voordeel behaalt, nu of in de nabije toekomst, zijn degene die dit besluit ten faveure van “Abracadabra” hebben genomen.
        Niet de patiënt/cliënt, niet de huisarts/diabetesverpleegkundige, niet de apotheker en ook niet de uitvoerende mensen op de werkvloer van een verzekeraar.

        Tot slot: Ik kan alleen maar hopen dat ik niet de enige ben die zich verzet.
        Buig je boosheid om in actie!!!

      • Als ik het goed begrijp, heeft de zorgverzekeraar een prijsafspraak met Lilly voor Abasaglar waardoor die insuline 20% goedkoper is dan Lantus. Dat staat op de site van biosimilars-nederland.nl. Maar jij, @jantje123, als eenvoudige verzekerde, betaalt (via je eigen risico) voor die insuline niet minder dan voor Lantus! ERGO, de zorgverzekeraar steekt alles wat jij meer betaalt dan wat de Abasaglar hem in feite kost in zijn zak. Per saldo spekt de patiënt die op Abasaglar is gezet de kas van de zorgverzekeraar.

      • Zo lijkt het wel inderdaad…

  • Ikzelf heb het hele verhaal nog niet meegemaakt, zoals ik in eerdere reacties al had weergegeven, maar volgens mij is het wel zo dat als jij je behandelaar ervan kan overtuigen dat Lantus de enige goede werkzame insuline voor jou en mij en iedereen is, dat de verzekeraar daar gehoor aan moet geven om toch met de Lantus door te gaan.

    Over ik denk 1 maand van nu ben ik toe aan een nieuwe bestelling Lantus, en zie wel de opmerking van de apotheker.

    In ieder geval doe ik het ruimschoots voordat mijn Lantus op is.

    Overigens is niet bij mij bekend hoe die Abasaglar als insuline functioneert.

    Als het om kostenbesparing gaat slaat het duidelijk nergens op, zoals ik steeds lees.

    Dus als het aan de orde is, raad ik iedereen aan om dit met je behandelaar te bespreken, want zoals ik zeg als middel A die goed voor jou werkt en moet overstappen naar middel B, is je behandelaar diegene die bepaald wat voor jou vergoed gaat worden, en niet een of andere hotemetoot.

  • Inderdaad, we worden gedwongen door de zorgverzekeraar om over te stappen. Als je CZ belt is het in het belang van ons, de patiënt (?????)
    In overleg met je art kan je gewoon afdwingen dat je op medische indicatie op Lantus blijf zitten!

  • Beste,

    Mijn ervaring rondom de overstap was heel duidelijk. Ik had geen keuze bij de apotheek. Er werd gewezen op dezelfde werkzame stoffen en kreeg de mededeling dat CZ lantus niet meer vergoedde. Ik mocht wel lantus krijgen, maar dan moest ik zelf betalen. Heb wel een folder meegekregen over de werking van de pen.

    Ik ben sinds een aantal maanden Diabetes patiënt en heb vorige week mijn Free style Libre gekregen en had me niet verdiept in de omschakeling van medicatie. Ga komende dagen wel even schakelen met dvk.

  • Een maand geleden werd mijn vrouw min of meer gedwongen over te stappen naar Abasaglar. Aangezien wij nog 2 Lantus op voorraad hadden heb ik de Abasaglar geweigerd en navraag gedaan bij de verzekeraar(Anderzorg). Deze verzekerde mij dat dit alleen geldt voor nieuwe gebruikers.
    Dit was bij de apotheker niet bekend en deze wilde nog steeds alleen Abasaglar leveren.
    De verzekeraar bleek per 1 april de preferentielijst te hebben veranderd in ALLE gebruikers.
    Na veel gesteggel met de apotheek heeft de huisarts nu een medische noodzaak uitgeschreven waardoor mijn vrouw de Lantus kan blijven gebruiken.
    Van enig overleg met de patiënt is helaas nooit sprake geweest.

  • Er wordt gevraagd naar de verschillen in hulpstoffen. Welnu, de hulpstoffen bij Lantus zijn:

    Zinkchloride
    Metacresol
    Glycerol
    Zoutzuur (voor pH instelling)
    Polysorbaat 20
    Natriumhydroxide (voor pH instelling)
    Water voor injectie

    De hulpstoffen bij Abasaglar (van Lilly) zijn:
    Zinkoxide
    Metacresol
    glycerol
    zoutzuur (voor instelling van de pH)
    natriumhydroxide (voor instelling van de pH)
    water voor injecties

    Het verschil in hulpstoffen is dus: zinkoxide i.p.v. zinkchloride en afwezigheid van polysorbaat (verschil in hoeveelheden van de gelijke stoffen niet bekend).

  • Gemiddelde prijs per 1 wegwerpspuit
    Abasaglar, 3 ml injectievloeistof 100e/ml € 9,75

    Gemiddelde prijs per 1 wegwerpspuit
    Lantus, 3 ml injectievloeistof 100e/ml € 9,75

    https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/bladeren/preparaatteksten/i/insuline_glargine

    Wat een gedoe, terwijl het NIETS bespaart!

Wil je reageren op dit bericht, dan moet je ingelogd zijn met je account.