Home Forums Autorijden en CBR Wetgever/CBR

Wetgever/CBR

Hallo mensen, ik roep diabeten met een rijbewijs op om in opstand te komen tegen deze ronduit discriminerende wet die bepaalt dat ‘ons rijbewijs’ maar vijf jaar lang geldig mag zijn. Dat wij verplicht zijn om iedere vijf jaar opnieuw door de malle molen te gaan om weer een tijdje te mogen sturen. Wij slikken en pikken maar alles van politiek Den Haag, maar in feite is het natuurlijk gewoon een vorm van discrimineren. Daarnaast ook nog eens beledigend want deze ambtenaren denken dat wij geen eigen verantwoordelijkheid hebben. Maar ik heb nieuws voor deze ambtenaren, dat hebben wij wel! Als ik half blind ben, rijd ik geen auto meer. Als ik last heb van hypo’s, rijd ik geen auto. Als andere organen het laten afweten die ik nodig heb bij het autorijden, rijd ik geen auto meer. Als je pech hebt ben je als diabeet 250 euro kwijt om 4.5 jaar te mogen rijden, want die vijf jaar kloppen ook niet eens. Meest bizarre is nog wel dat je als diabeet wel 10 jaar op een brommer mag rijden. Hoezo? Is dat minder gevaarlijk? Willekeur, geld graaien, discrimineren, patiënten als kinderen wegzetten, enz enz enz Om triest van te worden buiten de frustraties. Ik rijd al 32 jaar schadevrij auto. Nog nooit heeft mijn aandoening dus tot een ongeval geleid. Immers, ik neem mijn verantwoordelijkheid. Ik meet als ik wegga, heb altijd eten en dextrose in de auto. Maar onze ambtenaartjes hebben daar allemaal geen boodschap aan he, die voeren uit en patiënten zijn nummers.

  • Je weet dat de regels vanuit de EU opgelegd zijn en dat den Haag en CBR maar uitvoerder zijn wat dat betreft? Zij kunnen de 5 jaar niet aanpassen, dat moet in de EU geregeld worden.

    • Dit klopt niet hoor, in België en Engeland rijden diabetes patiënten 10 jaar met hun rijbewijs.

  • Vanwaar haal je dat ? Belgie was al voor de EU richtlijn 5 jaar. Enkel de procedure voor rijbewijs is veel simpelder.

    Er zijn patienten die hun rijbewijs niet laten omzetten, dat is hetzelfde fraude en is niet verzekerd.

    • @abisko Dat klopt, in België moet een patiënt zelfs al binnen 4 dagen na de diagnose het rijbewijs omzetten in een 5-jarig rijbewijs. Nederland is in dat opzicht nog soepel: als u het rijbewijs al voor de diagnose behaald hebt, bent u niet verplicht dat te melden.

      • Dus als je 19 bent en je rijbewijs al hebt, is er niets aan de hand. Maar als je 17 bent en je krijgt dan diabetes, ben je de l*l. Discriminatie ten top en we pikken het allemaal.

  • Beste Ron,
    het is al door diverse mensen gezegd, maar ik herhaal het toch nog maar even: het is inderdaad een Europese regel die voorschrijft dat er voor mensen die geregistreerd staan bij het CBR een geldigheidsduur van 5 jaar hebben voor het rijbewijs.
    Dankzij inspanningen van DVN in het verleden hebben wij de overheid (CBR) er van weten te overtuigen dat de gezondheid van personen met diabetes veel beter gemonitord wordt dan die van mensen zonder chronische aandoening, dus dat er zonder gevaar een geldigheidstermijn van 10 jaar kon worden gehanteerd. Het CBR was het daarmee eens, en vanaf 2006 was het voor mensen met diabetes mogelijk een rijbewijs te laten verlengen voor de duur van 10 jaar.
    In 2010 echter greep Europa in; volgens de Europese richtlijnen mocht dit niet.
    op de site van DVN vindt je de officiële tekst zoals die in de Staatcourant is gepubliceerd.
    We zijn dus terug bij af: 5 jaar en dure en soms twijfelachtige keuringen.

    Groet,
    Jeroen

    • Beste Jeroen,

      Daar kan als lidstaat toch gewoon van afgeweken worden? Ik bedoel in Engeland rijden diabeten ook rond met een rijbewijs van 10 jaar. En destijds was Engeland gewoon een Europees lidstaat.

      Zonde van de inspanningen dan, maar geen reden om het op te geven lijkt me.
      Den Haag is natuurlijk niet ‘alleen maar’ uitvoerder. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat bepaalde lidstaten dit zelf bepalen.

      Groet Ron

  • @abisko Volgens deze website over diabetes is de geldigheidsduur zelfs nog korter, nl. 1-3 jaar voor diabeten die insuline gebruiken. In GB is men dus strenger dan de EU regels!

  • Een beroepschauffeur mag al niet eens meer rijden als hij/zij insuline gebruikt. De regels zijn best zwaar, maar het is ook niet niets wat je hebt. Je kan onder het rijden een hypo krijgen en ernstige ongevallen veroorzaken.

    Vorig jaar heeft een automobilist een aanrijding gehad met dodelijke afloop. De persoon achter het stuur kreeg een hypo. Heeft zelfs vast gezeten omdat ze dachten dat dit bewust ging. (aanslag) Deze persoon is bijna een jaar bezig geweest om te bewijzen dat hij een hypo had.
    TIP: Laat het weten bij instansties zoals CBR dat je suikerziekte hebt en insuline spuit.

    Peter

  • nou dat geval is nogal omhuld met zeer merkwaardige voorvallen zoals 15 camera’s die rondom de plek hingen daar zijn ineens geen beelden van, de bewuste moslim stond met zijn auto op een plek waar hij helemaal niet mocht staan toen hij aangesproken werd door de agenten, en twee van de mensen die aangereden werden waren joods, er worden ook geen gegevens vrijgegeven over hoe hoog of laag zijn suiker niet was enz enz.

    als je al je rijbewijs hebt en je krijgt diabetes ben je wettelijk gezien niet verplicht het te melden aan het cbr, doe dit dus ook niet anders wordt je keihard genaaid, je moet dan iedere 5 jaar een eigen verklaring kopen, arts en oogarts betalen en betalen voor een nieuw rijbewijs terwijl er nergens bewijs is dat diabeten slechter rijden of een groter risico lopen.

    • rikf

    Op zich vind ik 5 jaar niet eens het grootste bezwaar. Vooral de rompslomp en het gedoe eromheen vind ik bezwaarlijk. Ik denk dat dat proces nog flink valt te stroomlijnen en dat daar veel winst valt te behalen, zou DVN daar wat aan kunnen doen?
    Er zijn maar weinig mensen die puur en alleen over die 5 jaar vallen. Het gaat vrijwel altijd gepaard met klachten over het proces zoals dat er (verschillende) doktoren geraadpleegd moeten worden, er moet een paar maanden voor uitgetrokken worden, kosten etc.

    • FredOp

    De wijze waar op in Nederland de bepaling van de rijgeschiktheid is geregeld is inderdaad pure discriminatie. Niet de aandoening zelf bepaalt of een bestuurder rijgeschikt wordt bevonden, maar het moment van optreden van de aandoening.
    Ik ben al een lange tijd bezig actie te voeren om de partijen die een rol hebben bij de besluitvorming en uitvoering van de procedures (ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, CBR en Gezondheidsraad) te bestoken met vragen, maar ook oplossingen om de bepaling van rijgeschiktheid rechtvaardig te maken.
    Bij mij is de kwestie aan het rollen gekomen in verband met de volgende gebeurtenis: https://www.nationaleombudsman.nl/rapporten/2017067

    De wijze waar op in Nederland de rijgeschiktheid is geregeld is anders dan in andere landen van de EU. In dit rapport wordt een overzicht gegeven: https://www.rijksoverheid.nl/…rijvaardigheid-en-geschiktheid/lp-i-m-0000002092.pdf

    Als het gaat om de wetgeving rondom rijgeschiktheid te wijzigen, dan wordt altijd gezegd door het ministerie dat “verplicht melden” niet te handhaven is (gek, want in de UK kan het wel) of dat een medische verklaring voorleggen aan IEDEREEN te veel administratieve lasten met zich meebrengt.

    Ondertussen laten het ministerie en het CBR allemaal “onderzoeken” uitvoeren hoe ze het voor elkaar kunnen krijgen om bestuurders hun “eigen verantwoordelijkheid” te laten nemen (wat dat dan precies is, wordt niet gedefinieerd.

    Ministrie en het CBR hebben het onderzoeksbureau Ferro Explore onderzoek laten uitvoeren dat aan alle kanten niet deugt. Je kunt de rapportage hier lezen: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2018/01/16/communicatie-over-autorijden-met-een-medische-aandoening-diabetes
    Ik vind het ZEER kwalijk dat de schrijfster van het rapport blijkbaar niet de moeite heeft genomen zich te verdiepen in de vele ziektebeelden die vallen onder de noemer “diabetes mellitus”, laat staan dat ze zich heeft verdiept in de verschillende behnadelingen van diabetes. Ze gooit alle mensen met diabetes op een hoop. Ze spreekt met 15 mensen met diabetes, waarvan er 8 T1D hebben en 7 T2D (niet representatief dus omdat hooguit 10% van de mensen met diabetes T1D hebben)

    Daarnaast dicht ze mensen met diabetes allerlei emotionele “drempels” toe, die er voor zorgen dat “de informatie” (welke dat precies is wordt niet uitgelegd) niet bij de diabetespatient aankomt.

    Zo zegt zij dat wij geen informatie tot ons willen nemen omdat we niet tot ons door laten dringen dat we ziek zijn (ja, het staat er echt!)
    Volgens de auteur willen wij graag ‘in control’ zijn, zelf de regie behouden. De auteur heeft waarschijnlijk nog nooit gehoord van de centrale rol van zelfcontrole bij de behandeling van diabetes, maar gebruikt het kenmerk van de behandeling van T1D als verklaring waarom wij (blijkbaar) niet onze verantwoordelijkheid nemen. Ook zegt ze: “Vrijwel alle respondenten die zelf diabetes hebben, zijn van mening dat ze hun verantwoordelijkheid nemen: ze stappen niet in de auto als ze het gevoel hebben dat een hypo zou kunnen optreden”.
    Wat dan wel je verantwoordelijkheid nemen wordt niet uitgelegd.

    Ik heb al verscheidene keren naar het onderzoeksbureau gebeld en gemaild om opheldering te vragen over deze kwesties. Ze weigeren echter daar met mij van gedachte over te wisselen. Ongelooflijk, maar waar.

    Mocht je na het lezen van het rapport ook denken: hier wil ik uitleg bij. Je kunt het onderzoeksbureau bereiken op: info@ferro-explore.com en tel:020 206243044

    Zelf ga ik een burgerinitiatief starten onder de noemer: Regeling Rijgeschiktheid Rechtvaardig
    Rechtvaardig zou bijvoorbeeld zijn de eerste Eigen Verklaring af te schaffen en iedere bestuurder tot het 75ste levensjaar de keuze te geven zich al dan niet te melden bij het CBR om zich op de rijgeschiktheid te laten beoordelen. Dan is er niet meer het verschil tussen mensen die T1D hebben gekregen voordat ze een rijbewijs gingen halen en mensen met T1D die dat pas kregen nadat ze een rijbewijs haalde.
    Een andere optie is mensen met een termijnbeperking enkel te laten aangeven of hun gezondheidstoestand is veranderd sinds de laatste keer dat zij hun rijbewijs verlengde. Indien het antwoord “nee” is kun je, net als iedereen zonder termijnbeperking je rijbewijs verlengen. Indien het antwoord “ja” is geef je door wat er veranderd is. Dit zouden ze zelfs voor IEDERE bestuurder kunnen invoeren! (Oh nee, teveel administratieve lasten).
    Om de vraagstelling nog specifieker te maken zou je ook kunnen vragen aan iedereen die een rijbewijs verlengt: “heeft u enig moment het bewustzijn verloren sinds de laatste keer dat u uw rijbewijs verlengde?” Zo ja, dan moet de bestuurder dat verder laten beoordelen. Met deze vraagstelling haal je heel veel mensen met aandoeningen er tussenuit die een gevaar zouden kunnen vormen voor de verkeersveiligheid.

    Ik ben er nog niet aan toegekomen mijn website verder te upgraden om het mogelijk te maken een burgerinitiatief te starten, maar neem eens alvast een kijkje:
    http://Www.rijgeschikt.nl

  • Rond uit belachelijk!!!! Zooooo boos! Geld klopperij is dit! Gediscrimineerd in eigen land. Ik ben thuis mama. Diabetes sinds ik 7 jaar was. Alsof ik het geld heb elke 5 jaar om te verlengen! En de gezondheids verklaring 35,50 alleen al. Waarvoor betaal je die! Staat op de site van CBR. Administratie kosten en voor het geval dat ze je weer opnieuw eenmalig een proef in de auto willen laten afnemen. Je betaald die 35 euro dus ook als je die proef niet hoeft te doen!!! Daarbij rij ik al heel mijn leven schade vrij!!! Voel mijn hypo’s goed aan!! Echt boos! Stelletje pennen likkers in Den Haag. Laat ze op de juiste plekken hun geld vandaan halen. Ons eigen risico ook elk jaar kwijt! Daar krijgen we sinds 2 jaar ook niks meer op terug. Alles op 1 salaris met 2 kleine kindjes!!! Heel fijn! Lang leve leefbaar Nederland!

  • Even onthouden voor het stemhokje dan maar hé?

    • Rudolf

    Dat dit Europees geregeld zou zijn is een belachelijk excuus van de regering. De BPM mag van Brussel ook niet maar heeft Nederland daar gewoon schijt aan, want het verdient zo lekker die aanschafbelasting op NIEUWE SCHONE auto’s. En blijft men dus BPM heffen. Maar de geldigheidsduur van rijbewijzen is opeens wel Europees verplicht?
    Nee hoor. Europa is alleen één als het de regering uitkomt.

  • moi.

    in mijn geval als beroepschauffeur moet ik om de drie (3) jaar gekeurd worden.
    heb type 2 gebruik geen insuline maar metformine 2x daags 2 tabletten en nog andere medicijnen voor bloeddruk,cholesterol.

    kassa !!!

    en mijn code 95 is vijf (5) jaar geldig.

    dus voorbeeld
    2020 gekeurd en code 95 (rijbewijs aanvragen)
    2023 weer keuren (rijbewijs aanvragen)
    2025 code95 verlengen (rijbewijs aanvragen)
    2026 keuren (rijbewijs aanvragen)
    2029 keuren (rijbewijs aanvragen)
    2030 code 95 (rijbewijs aanvragen)

    2030 pensioen

    kosten bedrijfsarts (voor werkgever)
    kosten internist 142 euro
    kosten oogarts rond de 75 euro
    gezondheidsverklaring cbr 37,80 euro
    en een rijbewijs in mijn geval 40,65 euro

    gegroet

    • Stiens

    Hé jongens..

    Het wat er niet om wat in welk land wel of niet mag.
    Het gaat mij om dat ik in Nederland fatsoenlijk behandeld wil worden en dat wanneer ik een aanvraag doe binnen redelijke termijn een antwoord wil krijgen en wanneer dat niet kan dat er dan een coulance regeling moet komen voor iedereen.

    Ik wil niet de dupe worden van een falend beleid van de politiek en het CBR en dat is nu wel wat er gebeurt.

    Ik wacht nu inmiddels 7 Maand op verlenging en heb daardoor veel moeten regelen i.v.m. Werk en ziekenbezoek aan mijn vrouw in een ziekenhuis 80 km verderop.

    Het is niet te beschrijven wat ik maar ook anderen door maken en de politiek maar zeggen dat we doen al zoveel ( Dit staat o.a. in een gekregen reactie van 50 plus)

    Ik hoop dat dit bericht ook door de politiek wordt gelezen en dat zij nu eens echt iets doen waardoor gedupeerden weer officieel mogen autorijden.
    Maar dit zal wel ijdel hoop zijn!

    Misschien moeten wij onze auto maar eens op een plaats neerzetten en dan weg lopen en dat de bende dan door anderen op laten ruimen want officieel mogen wij toch niet rijden?

Wil je reageren op dit bericht, dan moet je ingelogd zijn met je account.