Home Forums Verzekering en vergoeding Wijziging van langwerkende én kortwerkende insuline

  • Momo

Wijziging van langwerkende én kortwerkende insuline

Ik (diabetes type I) heb bij de apotheek zojuist te horen gekregen dat mijn langwerkende insuline (was Lantus) is gewijzigd naar Abasaglar en dat mijn kortwerkende insuline (was Novo Rapid) is gewijzigd naar Aspart Sanofi Solostar.

Deze wijziging is niet in overleg met mij gedaan. Ik heb daar niets van mijn behandelaar over gehoord en ook niet van mijn verzekeraar.

In de huidige situatie moet ik zonder verdere begeleiding of uitleg in één keer twee andere soorten insuline gaan gebruiken die mijn goede instelling mogelijk kunnen beïnvloeden.

Bij de apotheek werd mij aangeraden om extra te prikken. Echter als ik plots op twee andere soorten insuline wordt overgezet, hoe moet ik dan bepalen waar eventuele bijwerkingen of wijzigingen in mijn instelling vandaan komen?

Ik heb een bericht hierover naar mijn behandelaar gestuurd, maar vroeg me af of er andere mensen zijn die hier ook ervaring mee hebben?

  • Niet tegelijk, dat lijkt me niet handig. Bij mij is twee jaar geleden de Lantus al omgezet naar Abasaglar, ik merkte geen enkel verschil. Maar dat kan per persoon verschillen. Heb je nog genoeg voorraad om eerst eentje om te zetten en dan de ander? Dus nu alvast met de Abasaglar beginnen en over twee weken de kortwerkende. Kan je altijd later nog de resterende Lantus opmaken.

    • koen

    De specialist bepaalt de soort en de verzekeraars bepalen het merk en mocht het niet goed uitpakken mag de internist dat uiteindelijk wel weer overrulen.

    In principe mogen we er dus vanuit gaan dat de werking hetzelfde is.

    Vorige maand kwam op dit forum een topic voorbij met een lijst van de voorkeursinsuline per verzekeraar voor het nieuwe jaar. Er waren een hoop wijzigingen en verwacht er zelf dus ook een wanneer ik weer nieuwe ga halen

    • Momo

    Ha Koen en Yvonne, bedankt voor jullie reacties. Ik heb ondertussen wel al bericht van mijn behandelaar en die heeft het volgende aangegeven:

    “Het klopt dat in opdracht/overleg met zorgverzekeraar en apotheek insuline omgezet gaan worden.
    Er zijn diverse insuline fabrikanten met dezelfde werkzame insuline (stof) waarbij ze dus een keuze maken voor 1 ( kosten ).
    Abasaglar is hetzelfde als Lantus alleen van een andere fabrikant.
    Heel soms zie je door de hulpstoffen dat de ene soms iets beter of minder goed werkt als de ander.
    Maar het is eigenlijk gewoon veilig en oké om het te gaan proberen.
    Ik zou het beide doen. Mocht het toch problemen geven dan kun je eerst 1 terug zetten op de oude, kijken hoe het gaat en evt. daarna ook de andere.
    Maar ik verwacht er geen problemen van.
    Mocht het zo zijn dat het niet gaat dan mag het omgezet worden.”

    Ze gaan er dus wel van uit dat je zelf nog een voorraad van de oude insuline hebt liggen, want anders kan je dit natuurlijk helemaal niet op deze manier testen. Maar goed ik ga het wel proberen, eerst Abasaglar (onmogelijke naam btw) en als dat goed gaat de Solostar.

    Het stoort mij vooral dat er vanuit mijn behandelaar nul informatie is verstrekt. Is toch gewoon een kwestie van even een e-mailtje sturen, zou je zeggen.

  • Ik val onder ONVZ

    ===================================
    Beleid DSW en ONVZ

    “In theorie kan dit betekenen dat de apotheek blijft switchen van insuline. “

    In feite staat hier dus dat je de ene keer de ene insuline krijgt en dan andere keer weer een ander.

    Gaat wel lekker zo.
    Ik laat mij verrassen

    • Zorua

    Volgens mij mocht het niet zo zijn dat je pas bij de apotheek er achter kwam dat je andere insulines krijgt. Sowieso lijkt het mij niet een goed idee om direct twee anderen te gebruiken, maar wat Yvonne ook zegt, eerst de ene en dan de andere. Je kunt ook even met je behandelaar overleggen.

  • Ach, dat verhaal heb ik ook meegemaakt. Ik kreeg ook opeens ’n andere langwerkende insuline. Lantus wordt niet meer vergoed door de verzekering. Ik ging gewoon over op de Abasaglar en niks geen verschil gemerkt.

    • Ben42

    Allen al hartelijk dank voor de berichten. Het is prettig dat ik daar bij mijn volgende apotheek bezoek al rekening mee kan houden. Prettig om te weten dus.

    Daarmee overvallen worden bij de apotheek lijkt mij namelijk bijzonder vervelend. Dan heb je namelijk niet meer goed de mogelijkheid om een en ander te controleren (en/of te corrigeren). Een andere verpakking bij de apotheek geeft bij mij al een klein beetje argwaan. Niet goed voor mij, niet goed voor de relatie met de apotheek. Uit ervaring weet ik dat het niet altijd goed gaat bij de apotheek, zelf de boel in de gaten houden vind ik daarom van belang.

    Iedereen dank voor de bijdragen,
    Ben

  • Ik kreeg bij de apotheek te horen dat mijn zorgverzekeraar de humalog ampullen niet meer vergoed en ik in plaats daarvan verplicht over moet stappen op wegwerp pennen.
    Navraag bij mijn verzekeraar IZZ/VGZ leverd op dat dit bij hen niet bekend is.
    Nou heb ik absoluut niets tegen wijziging van medicatie als de werking gelijk is, tenslotte moet e.e.a. wel betaalbaar blijven. Maar ik krijg nu 5 plastic pennen in doos met plastic verpakking waar de pennen in liggen. Hierdoor wordt IZZ/VGZ meteen een van de grootste milieu vervuilers in Nederland.
    Gebruikte ik eerst de navulbare pen voor te spuiten en ging de lege ampul in de glasbak moet ik nu een hoop plastic verwijderen. Lijkt mij dat dit niet goedkoper is. IZZ/VGZ ontkent de maatregel en de apotheker zegt opdracht van IZZ/VGZ. Zijn er meer mensen die hier mee zijn geconfronteerd, ik hoor het graag.

  • Wil IZZ/VGZ dit op papier zetten, waarmee je dan naar de apotheek kan gaan? Heb je eventueel een andere apotheek in de buurt?

Wil je reageren op dit bericht, dan moet je ingelogd zijn met je account.