Home Forums Voeding Koolhydraatarm dieet Reageer op: Koolhydraatarm dieet

Je zou ook gewoon de Fatsecret app uit de playstore kunnen downloaden, is een gratis app. Alles wat je eet kun je er uit een lijst in aangeven voor ontbijt, lunch, avondeten en tussendoortjes. Je krijgt dan een goed inzicht in wat de koolhydraten, suikers, vetten etc. zijn per producthoeveelheid die je hebt gegeten, dit wordt ook per maaltijd netjes bij elkaar opgeteld, en je ziet ook je dagelijkse hoeveelheden. Het is eigenlijk meer bedacht om af te vallen, maar voor mij werkt het perfect. Ik kan dan namelijk ook precies zien hoeveel suikers ik op een dag binnen heb gekregen die in de koolhydraten zitten. Online kun je ook alles bijhouden via fatsecret.nl.

Verder zou ik zelfbenoemde zogenaamde ‘experts’ niet zo snel geloven. Je zou meer hebben aan een diëtiste, die hebben namelijk ook de nodige medische kennis in huis. Vraag je huisarts of je een verwijzing kunt krijgen, en of zij dit dan onder de ketenzorg kunnen laten vallen. Het zou dan geen invloed moeten hebben op je eigen risico van de zorgverzekeraar.

Ik ben door gebruik van fatsecret, de diëtiste, en het regelmatig meten van mijn glucosewaarden heel veel wijzer geworden in hoe mijn lichaam reageert op de voeding die ik tot me neem icm de medicatie die ik voorgeschreven heb gekregen. Ik heb ‘witte’ producten als rijst, spaghetti, tortilla’s etc. vervangen door volkoren/zilvervlies versies. De volkoren varianten hebben langzame koolhydraten waardoor ze dus ook langzamer als glucose in je bloed terecht komen. Hierdoor vermijd je dus de suikerpieken die niet zo goed zijn voor ons. Verder heb ik alle toegevoegde suikers uit mijn dieet geschrapt. Koste even wat inzet omdat ik ineens van alle producten die ik kocht de voedingswaarden labels en ingrediënten moest gaan lezen/bestuderen bij het boodschappen doen. Nu 4 maanden verder, nadat ik in oktober 2019 de diagnose Type 2 heb gekregen, ben ik in overleg met mijn huisarts bezig om de Gliclzide als medicatie te schrappen en de metformine te verdelen over 3x per dag ipv 2x per dag een wat hogere dosis. Tot nu lukt het me aardig om mijn waarden goed in balans te houden. Heeft best wat inzet gekost, vooral in het begin bij het boodschappen doen… ik schrok me rot van hoeveel producten er zijn met toegevoegde suikers. (Geen wonder dat er steeds meer mensen de diagnose diabetes krijgen) Gelukkig leer je dat redelijk snel, en weet je snel genoeg wat je beter kunt laten staan. Belangrijkste is dus dat je inzicht krijgt in wat je lichaam binnen krijgt aan koolhydraten en suikers, en hoe je lichaam daar op reageert mbt je glucosewaarden. Daar kun je via de huisarts hulp voor krijgen, en een app kan je daar inzicht in geven.
Veel succes.